محصولات انتخابی :

جمع مبلغ : تومان
مشاهده سبد خرید ادامه فرایند خرید

احتمال پشتیبانی لینوکس از رایانه‌های مک M1 اپل

منتشر شده در ۲۳ فروردین , ۱۴۰۰

بر اساس شایعات، لینوکس 5.13 که احتمالا اواخر خرداد منتشر می‌شود، پشتیبانی رسمی از این سیستم‌ عامل را به رایانه‌های مک M1 اپل خواهد آورد. پیش‌تر برنامه‌نویسان بارها تلاش کرده‌اند پشتیبانی از لینوکس را به رایانه‌های مک M1 اپل بیاورند و آن‌طور که 9to5Mac می‌نویسد، پشتیبانی رسمی احتمالا به‌زودی به مک‌های جدید شرکت کوپرتینویی اضافه می‌شود. ظاهرا این اتفاق قرار است در نسخه‌ی 5.13 لینوکس رخ بدهد.

طبق گزارشی جدید، تجربه‌ی کاربری لینوکس روی رایانه‌های مک M1 باید بهبود داده شود؛ اما کرنل لینوکس 5.13 در وضعیت مناسبی برای اضافه شدن پشتیبانی از آن به مک بوک جدید اپل، قرار دارد. انتظار می‌رود لینوکس 5.13 در تاریخی نامشخصی در ماه ژوئن ۲۰۲۱ (خرداد و تیر ۱۴۰۰) منتشر شود. گفته می‌شود پورت اولیه‌ی لینوکس به مک M1 برای ارائه‌ی قابلیت‌های اصلی دارای UART، اینتراپت، SMP و DeviceTree است.

لینوکس 5.13 در مک همچنین دارای فریم‌ بافر مبتنی ‌بر SimpleFB خواهد بود؛ اما به کار انداختن سیستم شتاب‌دهنده‌ی محتوای سه‌بعدی و ویدئویی چالشی سخت به حساب می‌آید. این خبر در حالی منتشر می‌شود که Corellium مدتی پیش توانسته بود اوبونتو (از محبوب‌ترین توزیع‌های لینوکس) را در نخستین ماه از سال جاری میلادی به رایانه‌های مک M1 پورت کند. البته در آن زمان اعلام شد این نسخه‌ی اوبونتو «پشتیبانی از اپل سیلیکون را به لینوکس کرنل نمی‌آورد.»

در صورتی که بعد از خواندن این مطلب علاقمند به اطلاع از قیمت macbook pro هستید به سایت فروشگاه اپل فا مراجعه کنید.