محصولات انتخابی :

جمع مبلغ : تومان
مشاهده سبد خرید ادامه فرایند خرید

قابلیت Tracking Transparency در آیفون | مسدود کننده ردیابی برنامه‌ها

منتشر شده در ۲۳ آذر , ۱۴۰۰
دسته‌بندی : آموزش , آموزش آیفون

Tracking Transparency در آیفون

اپل بالاخره به قولی که در WWDC داده بود عمل کرد و به کاربران آیفون و آیپد، امکان کنترل بیشتر بر روش های ردیابی و جمع آوری داده های آن، توسط توسعه دهندگان برنامه را داد. این ویژگی که شفافیت ردیابی اپلیکیشن (Tracking Transparency) نام دارد، قرار بود همراه با iOS 14 عرضه شود، اما اپل انتشار آن را به تاخیر انداخت تا به توسعه دهندگان زمان بیشتری برای به‌روزرسانی اپلیکیشن های خود، در صورت نیاز بدهد. این ویژگی اکنون در دسترس است. در این مقاله از سایت اپل فا به برنامه Tracking Transparency در آیفون و نحوه مسدود کردن آن خواهیم پرداخت، برای آشنایی بیشتر همراه ما باشید. آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

برنامه Tracking Transparency چیست؟

چگونه از ATT استفاده می شود؟

آیا می توان ردیابی برنامه ای را خاموش کرد؟

آیا می توان دوباره ویژگی ATT را فعال کرد؟

اگر گزینه ATT خاکستری باشد یعنی چه؟

برنامه Tracking Transparency چیست؟

شفافیت ردیابی برنامه (به اختصار ATT) یکی از ویژگی‌های جدید iOS و iPadOS است که برنامه ‌ها نیاز دارند، تا اگر می‌ خواهند فعالیت شما را در برنامه ‌ها و وب ‌سایت‌ های شرکت ‌های دیگر ردیابی کنند، از شما اجازه بگیرند. دستگاه‌ های اپل دارای یک شماره منحصر به فرد به نام «شناسه تبلیغاتی یا advertising identifier» هستند که می‌ تواند برای شناسایی منحصر به ‌فرد دستگاه شما برای اهداف ردیابی تبلیغات استفاده شود. با مرتبط کردن این شناسه با اطلاعات دیگر، توسعه دهندگان برنامه توانسته اند سوابق بسیار دقیقی از نحوه‌ی استفاده شما از iPhone یا iPad، از جمله در سایر برنامه ها و در سراسر وب، ایجاد کنند.

با خرید آیفون و خرید آیپد و پس از نصب iOS 14.5 و نسخه های بعدی همه برنامه ها باید از چارچوب جدید Tracking Transparency در آیفون استفاده کنند تا از شما برای ردیابی شما اجازه بگیرد. این فقط برای ردیابی فعالیت شما در خارج از برنامه های خود شرکت اعمال می شود. برای مثال، فیس ‌بوک می ‌تواند فعالیت ‌های شما را در فیس ‌بوک، فیس ‌بوک مسنجر، اینستاگرام و واتس ‌آپ بدون درخواست ردیابی کند، اما اگر می‌ خواهد بداند چگونه با برنامه‌ های شرکت ‌های دیگر تعامل دارید یا شما را در وب ‌سایت ‌هایی که بازدید می ‌کنید ردیابی کند، باید از شما اجازه بگیرد. به جرأت می توان گفت که اکثر کاربران آیفون و آی پد از میزان ردیابی فعالیت های خود اطلاعی ندارند.

چگونه از ATT استفاده می شود؟

برای شروع استفاده از ATT در واقع نیازی به انجام هیچ کاری به جز صبر کردن ندارید. هر برنامه ‌ای که بخواهد شما را در برنامه ‌های شرکت‌ های دیگر یا وب ردیابی کند، باید از طریق یک اعلان پاپ‌ آپ (pop-up notification) از شما اجازه بگیرد. زمانی که برنامه ‌ای بخواهد از موقعیت مکانی، دوربین، میکروفون استفاده کند که باعث نقض حریم خصوصی شما می شود، اعلانی به شما فرستاده می شود. می‌ توانید «Ask App to not track» یا «Allow» را انتخاب کنید.

قابلیت Tracking Transparency در آیفون | مسدود کننده ردیابی برنامه‌ها

آیا می توان ردیابی برنامه ای را خاموش کرد؟

اگر نمی خواهید هر بار که یک برنامه جدید را دانلود می ‌کنید، از شما درباره ردیابی سؤال شود، می ‌توانید از تنظیمات، آن را غیرفعال کنید. در بالای صفحه، سوئیچ Allow Apps to Request to Track را می بینید که اگر این ویژگی را انتخاب کرده باشید سبز و اگر این ویژگی را انتخاب نکرده باشید خاکستری خواهد بود.

آیا می توان دوباره ویژگی ATT را فعال کرد؟

اگر بعداً تصمیم گرفتید که می ‌خواهید تنظیمات ردیابی برنامه را برای یکی از برنامه ‌های خود تغییر دهید، می‌ توانید برای تغییر آن به تنظیمات بروید. تنظیمات شفافیت ردیابی برنامه Tracking Transparency در آیفون را می توان بر اساس برنامه به برنامه یا به صورت کلی تغییر داد. برای انجام این تغییرات مراحل زیر را دنبال کنید:

قابلیت Tracking Transparency در آیفون | مسدود کننده ردیابی برنامه‌ها

  1. برنامه تنظیمات را باز کنید و روی حریم خصوصی (Privacy) ضربه بزنید.
  2. Trackingat را از بالای صفحه نمایش انتخاب کنید.
  3. کسانی که برای ردیابی شما از شما اجازه خواسته اند، در این قسمت لیست شده اند. می توانید ردیابی را به صورت جداگانه روشن و خاموش کنید.

اگر گزینه ATT خاکستری باشد یعنی چه؟

در برخی موارد نمی‌ توانید گزینه‌ی شفافیت ردیابی برنامه Tracking Transparency در آیفون را در تنظیمات روشن کنید:

  • برای کاربرانی که دارای حساب کودک یا زیر 18 سال هستند که با Apple ID خود وارد شده اند.
  • اگر Apple ID شما توسط یک موسسه آموزشی مدیریت می شود.
  • اگر Apple ID شما در 3 روز گذشته ایجاد شده است.

اگر هیچ یک از این موارد گفته شده را ندارید و همچنان گزینه‌ی این ویژگی را خاکستری می بینید، سعی کنید تلفن خود را مجددا راه اندازی کنید و از حساب iCloud خود خارج شوید.

سخن پایانی

بیشتر کاربران گوشی های هوشمند از این که توسط برنامه ها ردیابی می شوند، آگاه نیستند. اپل برای جلوگیری از به خطر افتادن حریم خصوصی کاربران خود، ویژگی App Tracking Transparency را افزوده است تا کاربران در صورت داشتن رضایت به برنامه ها اجازه‌ی ردیابی بدهند. در این مقاله از سایت اپل فا به Tracking Transparency در آیفون پرداختیم، امیدواریم برای شما مفید واقع شده باشد. چنانچه قصد خرید آیفون 13 پرو و یا آیفون 13 پرومکس و اطلاع از قیمت روز آیفون را دارید کلیک کنید.

منبع: macworld.com

مقالات پیشنهادی اپل فا :