محصولات انتخابی :

جمع مبلغ : تومان
مشاهده سبد خرید ادامه فرایند خرید

آموزش حذف فضای پنهان تلگرام در آیفون و آیپد

تلگرام را باید کامل‌ترین و بهترین پیام‌رسان کنونی جهان دانست که به دلیل امنیت بالا و البته امکانات بسیار کاربردی که روز به روز در حال کامل‌تر شدن نیز است، گزینه اول بسیاری از کاربران برای استفاده به شمار می‌رود. به مانند پیام‌رسان‌های مشابه، تمامی فایل‌ها و اطلاعات داخلی تلگرام در فضایی به نام فضای پنهان ذخیره می‌شوند. بسیاری از کاربران سیستم عامل ios به دنبال آن هستند که به دلایل مختلف این حافظه را پاکسازی کنند.

در ادامه قصد داریم در خصوص چگونگی حذف فضای پنهان تلگرام در آیفون و آیپد صحبت کرده و موارد مهمی را بررسی کنیم.

فضای پنهان تلگرام چیست و چه کاربردی دارد؟

پیش از بررسی چگونگی حذف فضای پنهان تلگرام در آیفون، به این پرسش پاسخ می‌دهیم که اصلا فضای پنهان موجود در پیام‌رسان تلگرام چیست و چه کاربردی دارد؟ در همه پیام‌رسان‌ها از جمله تلگرام، نیاز به فضایی وجود دارد که انواع فایل‌ها همچون تصاویر، محتواهای صوتی، ویدیوها و… در آن ذخیره شوند.

به چنین فضایی، حافظه کش یا پنهان گفته می‌شود. این بخش از تلگرام، تاثیر کاملا مستقیمی روی سرعت برنامه و نحوه بارگذاری دارد. در حقیقت حافظه پنهان، قسمتی از حافظه داخلی دستگاه به شمار می‌رود که اطلاعات تکرارشونده و پراستفاده در دستگاه را در زمان کمتری بازیابی می‌کند و دیگر نیاز به پردازش زمان‌بر آن‌ها وجود ندارد. وجود این فضا در زمان استفاده کاربر از تلگرام، باعث تجربه سرعت بیشتر خواهد شد.

پاک کردن فضا پنهان تلگرام

بیشتر بخوانید: سیر تکاملی موبایل های Apple

در فضای پنهان یا کش چه مواردی وجود دارند؟

همانگونه که اشاره کردیم، هر نوع اطلاعات و فایلی که در پیام‌رسان‌ها وجود داشته و برای استفاده از برنامه موردنیاز باشد، در بخش فضای پنهان ذخیره شده است. به طور مثال تمام عکس‌های پروفایل مخاطبین شما و گروه‌ها و کانال‌ها در این حافظه ذخیره شده و در هر بار مشاهده آن‌ها، دیگر نیاز به بارگیری مجدد وجود ندارد. زیرا دستگاه بلافاصله اطلاعات مربوطه را از حافظه پنهان بازیابی کرده و به سرعت در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

همچنین همه فایل‌های رسانه‌ای همچون عکس‌ها، ویدیوها، موسیقی و… در این فضا ذخیره می‌شوند. این فایل‌ها ممکن است در چت‌ها وجود داشته باشد یا در گروه‌ها و کانال‌ها دانلود شده باشند.
همچنین تمام محتوای چت و گفتگوی کاربر با سایر افراد نیز در چنین فضایی ذخیره‌سازی می‌شوند که با هر بار مراجعه به صفحه چت، به سرعت تمامی آن‌ها قابل‌‌مشاهده هستند.

چرا باید حافظه پنهان تلگرام را پاکسازی کرد؟

اما چرا باید نسبت به حذف فضای پنهان تلگرام در آیفون اقدام کرد و در واقع چه زمانی باید این فرآیند را انجام داد؟ برخی مواقع، سرعت عملکرد برنامه به طور چشم‌گیری کاهش پیدا کرده و همچنین فضای داخلی دستگاه نیز کاملا اشغال شده است. می‌توانید با رفتن به بخش تنظیمات و حافظه داخلی دستگاه، میزان فضایی که توسط تلگرام اشغال شده است را مشاهده کنید.

این روزها تلگرام به صورت روزانه توسط بسیاری از کاربران مورد استفاده قرار گرفته و این کاملا عادی است که در مدت زمان کوتاه، فضای زیادی از حافظه داخلی دستگاه شما توسط اطلاعات برنامه پر شود.
بنابراین اگر زمان زیادی است که حافظه کش تلگرام را پاکسازی نکردید و سرعت این برنامه در گوشی یا تبلتتان به شدت کاهش یافته است یا تلگرام فضای زیادی از حافظه داخلی دستگاه را پر کرده، بهتر است نسبت به پاک کردن این حافظه اقدام کنید.

حذف فضای پنهان تلگرام در آیفون و آیپد

کاربران آیفون و آیپد ممکن است این سوال را در ذهن داشته باشند که فضای پنهان تلگرام را چگونه باید پاکسازی کنند؟ آیا تفاوتی میان نحوه حذف فضای پنهان تلگرام در آیفون با سایر گوشی‌های هوشمند وجود دارد؟ به طور کل روش حذف کامل حافظه کش در دستگاه‌های مختلف یکسان بوده و می‌توان از خود برنامه تلگرام برای این کار استفاده کرد. در زیر به چگونگی حذف حافظه کش در آیفون و آیپد اشاره می‌شود.

پاکسازی حافظه پنهان تلگرام

بیشتر بخوانید: تفاوت سری های اپل واچ

پاکسازی حافظه کش از طریق تلگرام

استفاده از خود برنامه تلگرام راهی ساده و سریع به منظور پاکسازی حافظه کش در آیفون و آیپد است. برای این منظور اپلیکیشن تلگرام را اجرا کنید. سپس به بخش تنظیمات تلگرام رفته و قسمت Data and Storage و در ادامه Storage Usage را انتخاب کنید. با انتخاب گزینه Clear Cache می‌توانید تمامی فضای پنهان تلگرام را حذف کنید.

خوشبختانه در نسخه‌های جدید تلگرام، در همین بخش قابلیت شخصی‌سازی‌های مختلفی قرار داده شده است. به طور مثال می‌توانید فایل‌های مشخصی را حذف کنید یا برای حذف بخش‌های مختلف تلگرامتان زمان و محدودیتی را تعیین کنید که به طور خودکار از فضای پنهان پاک شوند. به طور مثال می‌توانید به تلگرام دستور دهید که به هیچ عنوان حافظه کش مربوط به چت‌های شما را پاک نکند یا اطلاعات مربوط به گروه‌ها و کانال‌های شما به صورت هفتگی یا ماهانه پاکسازی شوند.

همچنین یکی از راهکارهای بسیار مناسب برای جلوگیری از اشغال بیش از حد فضای داخلی توسط حافظه پنهان، خاموش کردن قابلیت دانلود خودکار در تلگرام است. در صورت روشن بودن این قابلیت، با هر بار رفتن به هر کانال یا گروهی، تمامی فایل‌های موجود دانلود شده و فضای زیادی را به خود اختصاص می‌دهند.

برای غیرفعال کردن این ویژگی، از بخش تنظیمات تلگرام به قسمت Data and Storage بروید. در این بخش می‌توانید بسته به نوع اتصال به اینترنت، دانلود خودکار را تنظیم کرده و همچنین مشخص کنید که چه محتواهایی در کدام بخش‌ها به صورت خودکار بارگیری نشوند.

پاک کردن حافظه کش تلگرام در آیفون

بیشتر بخوانید: هدست واقعیت افزوده اپل، دروازه ورود به دنیای جدید تکنولوژی

آیا پاک کردن حافظه کش تمامی اطلاعات ما را به صورت دائم از بین می‌برد؟

یکی از سوالات بسیار رایج در خصوص حذف فضای پنهان در تلگرام در آیفون آن است که آیا حذف حافظه پنهان، اطلاعات ما از بین می‌روند؟ در حقیقت این نگرانی برای بسیاری از کاربران سبب می‌شود که هیچگاه نسبت به پاک کردن حافظه کش تلگرام اقدام نکنند.

بیایید برای یک بار این موضوع را روشن کنیم؛ با پاک کردن حافظه پنهان تلگرام، به هیچ عنوان اطلاعات و فایل‌های شما از بین نمی‌روند. در واقع شما با پاکسازی این قسمت، فایل‌های موقت را حذف کرده و باعث افزایش سرعت برنامه و خالی شدن حافظه داخلی دستگاه می‌شوید.

بعد از پاکسازی، تمامی چت‌ها، فایل‌ها و اطلاعات شما در تلگرام باقی می‌مانند و تنها از حالت دانلود‌شده خارج می‌شوند. برای استفاده مجدد از آن‌ها کافی است آن‌ها را دانلود کنید؛ خیالتان راحت باشد تمامی اطلاعات شما به صورت دست‌نخورده باقی خواهند ماند!

جمع‌بندی

تلگرام یکی از پیام‌رسان‌های بسیار پراستفاده و کاربردی به حساب می‌آید که برای دسترسی سریع کاربران به اطلاعات مختلف از حافظه پنهان استفاده می‌کند. در این حافظه تمامی اطلاعات و فایل‌های کاربر موجود بوده و نیازی به بارگیری مجدد آن‌ها وجود ندارد. اما بعد از مدتی، به دلیل بالا رفتن حجم این فضا، سرعت برنامه کاهش پیدا کرده و همچنین میزان زیادی از حافظه داخلی نیز اشغال خواهد شد. از این رو باید حتما نسبت به حذف و پاکسازی آن به صورت خودکار یا دستی توجه شود.

در این مطلب به چگونگی حذف فضای پنهان تلگرام در آیفون اشاره شد؛ با استفاده از این راهنما می‌توانید به روش‌های مختلفی از کاهش سرعت تلگرام خود جلوگیری کنید.

macbook2022-2-BANNER-01APPLEFA