محصولات انتخابی :

جمع مبلغ : تومان
مشاهده سبد خرید ادامه فرایند خرید

بررسی تراشه m3 اپل

منتشر شده در ۲ دی , ۱۴۰۲
دسته‌بندی : بررسی مک , نقد و بررسی

اپل بالاخره از تراشه‌های جدید خود رونمایی کرد. خانواده M3 شامل سه تراشه M3، M3 پرو و M3 مکس است که بارزترین تغییرات آن‌ها در بخش پردازنده گرافیکی مشاهده می‌شود. تراشه‌های M3 اپل روی مک بوک پرو 14 و 16 اینچی جدید و همچنین آی مک 24 اینچی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ادامه اطلاعات بیشتری در خصوص تراشه M3 اپل ارائه خواهد شد.

مشخصات و ویژگی‌های تراشه M3

تراشه m3 اپل، اولین تراشه 3 نانومتری کامپیوترها به شمار می‌رود. پیش‌تر اپل در سری جدید آیفون‌ها از تراشه 3 نانومتری A17 رونمایی کرده بود و حال این تکنولوژی را به دنیای کامپیوترها نیز وارد کرد. در تراشه M3 معمولی، 8 هسته پردازشی که از 4 هسته قوی و 4 هسته کم‌مصرف تشکیل شده‌اند، وجود دارد. این تراشه دارای حداکثر 10 هسته گرافیکی هم است. اپل می‌گوید M3 نسبت به M1 35 درصد سرعت بیشتری داشته و همچنین از 24 گیگابایت حافظه رم به صورت یکپارچه هم پشتیبانی می‌کند.

از طرف دیگر، نسخه پرو دارای 12 هسته پردازشی بوده که از 6 هسته قدرتمند و 6 هسته با مصرف بهینه تشکیل شده است. همچنین پردازنده گرافیکی این مدل 18 هسته دارد. نسخه پرو قابلیت پشتیبانی از رم تا 36 گیگابایت را هم دارد. عملکرد M3 پرو نسبت به نسخه M1 حدود 30 درصد سریع‌تر شده است. همچنین مدل M3 مکس نیز 16 هسته پردازشی شامل 12 هسته قوی و 4 هسته کم‌مصرف را دارد و در کنار آن‌ها 40 هسته گرافیکی را نیز در خود می‌بیند. حداکثر حافظه رمی که این تراشه از آن پشتیبانی می‌کند 128 گیگابایت است. همچنین اپل می‌گوید که این مدل از تراشه‌های جدیدش حدود 80 درصد سریع تر از M2 مکس عمل می‌کنند.

همانطور که اشاره شد تراشه M3 اپل اولین تراشه 3 نانومتری کامپیوتری است؛ با این فناوری ساخت، تعداد ترانزیستورها افزایش یافته و در نتیجه عملکرد کلی تراشه بالاتر می‌رود و همچنین در مصرف باتری نیز کاهش چشم‌گیری مشاهده می‌شود. طبق گفته و ادعای متخصصین کمپانی اپل، موتور عصبی تراشه جدید این شرکت در زمان اجرای دستورات مرتبط با هوش مصنوعی، حدود 60 درصد سریع‌تر از تراشه M1 عمل می‌کند. از امکانات و قابلیت‌های دیگر جدیدترین پردازنده اپل باید به استفاده از موتور مدیا با قابلیت شتاب‌دهنده سخت‌افزاری برای H.264، HEVC و ProRes، پشتیبانی از دیکد ویدیو AV1 برای کاهش مصرف انرژی در زمان استریم و… اشاره کرد.

تراشه M3 اپل

بیشتر بخوانید: چگونه مدل اصلی آیفون خود را شناسایی کنیم

تراشه M3 اپل روی کدام دستگاه‌ها قرار دارد؟

در انتها باید به این موضوع اشاره کنیم که کدام دستگاه‌ها از تراشه‌های جدید اپل پشتیبانی می‌کنند؟ تا به حال مک بوک پرو 14 و 16 اینچی جدید، مک بوک ایر جدید و آی مک 24 اینچی میزبان این پردازنده جدید و قدرتمند هستند و پیش‌بینی می‌شود که در ادامه اعضای بیشتری به این خانواده اضافه شود. حتی ممکن است اپل ترشه M3 را در آیپدهای جدیدتر خود نیز امتحان کند.

macbook2022-2-BANNER-01APPLEFA