محصولات انتخابی :

جمع مبلغ : تومان
مشاهده سبد خرید ادامه فرایند خرید

تفاوت های ایفون 14 پرومکس و 15 پرومکس

منتشر شده در ۲۴ آبان , ۱۴۰۲

به مانند هر سال، سال 2023 میلادی نیز به گوشی‌های نسل جدید اپل اختصاص یافت. آیفون 15 مثل نسل قبلی در 4 مدل مختلف شامل معمولی، پلاس، پرو و پرومکس به بازار معرفی شد. مدل پرومکس به دلیل پرچمدار بودن و داشتن برخی ویژگی‌ها که در دیگر مدل‌ها به چشم نمی‌آید، نگاه‌های بیشتری را جذب خود می‌کند. در حقیقت این مدل نماینده پیشرفت و قدرت‌نمایی اپل در بازار و در میان رقبای موجود است.

در این مطلب قصد داریم Iphone 15 pro max را با نسل پیشین، یعنی Iphone 14 pro max مقایسه کرده و بررسی کنیم که چه تغییراتی در آن به وقوع پیوسته است. بنابراین اگر دوست دارید با تفاوت های آیفون 14 پرومکس و 15 پرومکس بیشتر آشنا شوید، حتما تا انتها با ما همراه باشید.

مثل همیشه مدل جدید گران‌تر است!

بررسی تفاوت های آیفون 14 پرومکس و 15 پرومکس را با قیمت این دو گوشی شروع می‌کنیم. آیفون 14 پرومکس در زمان عرضه 1099 دلار قیمت داشت. این در حالی است که آیفون 15 پرومکس نسخه 256 گیگابایتی 1199 دلار قیمت دارد. مدل 512 گیگابایتی و 1 ترابایتی آن نیز به ترتیب 1399 و 1599 دلار ارزش‌گذاری شده‌اند.

گرچه تغییر بزرگی در قیمت این دو غول اپل اتفاق نیفتاده است، اما اگر قیمت برایتان اولویت داشته و بودجه مشخصی را در نظر دارید، این می‌تواند عاملی تعیین‌کننده و مهم باشد.

تفاوت های آیفون 14 پرومکس و 15 پرومکس

بیشتر بخوانید: بررسی چیپ M2 اپل

تفاوت‌ها در طراحی و بدنه بسیار محدود است!

اپل چند سال است که به سبک طراحی مشخصی رسیده و مشخص نیست که چه زمانی این سبک طراحی را با تغییرات چشم‌گیر روبرو کند. برای اولین بار در آیفون 12 پرومکس بود که از نمایشگر 6.7 اینچی استفاده شد و اکنون آیفون 15 پرومکس هم این سنت را ادامه می‌دهد. با این تفاوت که این گوشی جدید نمایشگر 6.7 اینچی را در فریم کوچک‌تری نسبت به تمام مدل‌های قبلی جای داده است و این تجربه کاربری جذابی را به وجود می‌آورد.

بارزترین تفاوت از بین تفاوت های آیفون 14 پرومکس و 15 پرومکس به جنس فریم برمی‌گردد. در آیفون 15 پرومکس از فریم تیتانیومی استفاده شده است. استفاده از این جنس باعث سبک‌تر شدن آیفون نیز شده است. در حقیقت آیفون 15 پرومکس سبک‌ترین پرومکس تاریخ اپل است و تنها 221 گرم وزن دارد. در مقایسه با آیفون 14 پرومکس که 240 گرم وزن دارد، راحتی کار با مدل جدید گوشی‌های آیفون بسیار بیشتر است.

همچنین نسخه 15 نسبت به 14 لبه‌های خمیده‌تری دارد؛ این تفاوت شاید حتی با چشم نیز به سختی تشخیص داده شود، اما با در دست گرفتن گوشی‌ها به خوبی متوجه تفاوت آن خواهید شد. لبه‌های خمیده‌تر باعث قرار گرفتن راحت‌تر گوشی در دست کاربر می‌شوند.

اما علاوه بر این موارد، دو تغییر بزرگ در سری جدید آیفون‌ها اتفاق افتاده است که قصد داریم به آن‌ها بپردازیم. یکی از این دو تغییر، جایگزین شدن پورت USB تایپ سی با درگاه قدیمی لایتنینگ است. البته که فشارهای اتحادیه اروپا برای یکپارچه‌سازی درگاه‌های گوشی‌های هوشمند روی این تصمیم اپل تاثیرگذار بوده است، اما این تغییر را باید تغییری بنیادی بعد از چندین سال استفاده از پورت اختصاصی اپل بدانیم.

همچنین در مدل‌های پرو سری 15 آیفون، دکمه سایلنت سنتی و همیشگی کنار بدنه جای خود را به اکشن باتنی داده که پیش‌تر در اپل واچ اولترا آن را دیده‌ بودیم. با کمک اکشن باتن این فرصت به وجود می‌آید که در کمترین زمان ممکن، دستورات خود را در گوشی اجرا کنید.

نور بیشتر با نمایشگر جدیدتر

در مجموعه نمایشگر هر دو مدل آیفون 14 پرومکس و 15 پرومکس یکسان است. هر دو دارای نمایشگر از نوع Super Retina XDR OLED با اندازه 6.7 اینچ هستند و نرخ نوسازی تا 120 هرتز را هم پشتیبانی می‌کنند. از این رو با نمایشگرهای بسیار باکیفیت و سریعی روبرو هستیم. اما تفاوت جزئی که در خصوص نمایشگر این دو مدل دیده می‌شود، میزان روشنایی آن‌ها است.

نسخه جدیدتر از گوشی‌های هوشمند روشنایی 2000 نیتی را ارائه می‌کند که نسبت به نسل قبل کمی بهتر شده است. این به معنای آن است که در شرایط پرنور، عملکرد این نمایشگر بهتر شده است.

بررسی ایفون 14 پرومکس و 15 پرومکس

بیشتر بخوانید: آموزش نحوه برگرداندن انتن ایفون 14 و 15

قلب و مغز جدید برای محصول جدید! سرعت بالاتر با تراشه جدید اپل

تفاوت های آیفون 14 پرومکس و 15 پرومکس را با بررسی تراشه‌های این دو مدل محبوب و جذاب پیگیری می‌کنیم. تراشه موجود در مدل 14 پرومکس A16 BIONIC است که با موتور عصبی 16 هسته‌ای و پردازنده گرافیکی 5 هسته‌ای عملکرد کاملا قابل‌قبولی را ارائه می‌کنند. گفتنی است این تراشه بر اساس فناوری 4 نانومتری ساخته شده است.

اما آیفون 15 promax برای اولین بار تراشه 3 نانومتری را در دل خود می‌بیند. تراشه A17 PRO حدود 10 درصد سریع‌تر از نسل قبلی خود است و همچنین حدود 35 درصد نیز انرژی کمتری را مصرف می‌کند. از لحاظ گرافیکی نیز پیشرفت 20 درصدی تراشه جدید به شما این امکان را می‌دهد که به عنوان کنسول گیمینگ دستی نیز به گوشی جدید آیفون نگاه کنید؛ مطمئن باشید سنگین‌ترین بازی‌های موجود نیز به راحتی روی این مدل اجرا خواهند شد!

نکته دیگر آن که نسخه پایه آیفون 15 پرومکس در ظرفیت 256 گیگابایتی موجود است و این نسبت به آیفون 14 که با نسخه پایه 128 گیگابایتی عرضه شده بود پیشرفت خوبی به شمار می‌رود. به همین دلیل نسخه پایه آیفون 15 پرومکس قابلیت استفاده از ProRes با کیفیت 4K تا 60 فریم بر ثانیه را دارد. البته این ویدیوها حجم بالاتری را نیز از فضای ذخیره‌سازی گوشی اشغال می‌کنند.

مقایسه دوربین‌ 14 پرومکس و 15 پرومکس

تفاوت های آیفون 14 پرومکس و 15 پرومکس در بخش دوربین‌های آن نیز وجود دارد. هر دوی این گوشی‌ها به سیستم سه‌گانه با دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی، دوربین فوق عریض 12 مگاپیکسلی و لنز تله فوتو 12 مگاپیکسلی مجهز هستند. اما تفاوت اصلی دقیقا به لنز تله فوتو برمی‌گردد. این لنز قابلیت زوم تا بزرگنمایی 5X را دارد و نسب به 14 پرومکس که بزرگنمایی 3X را ارائه می‌کرد، پیشرفت خوبی را داشته است. همچنین زوم دیجیتال در آیفون 15 پرومکس به 25 برابر افزایش یافته که این مقدار در آیفون 14 پرومکس تنها 15 برابر بود.

گفتنی است که سیستم جدید دوربین‌های آیفون 15 پرومکس به کاربر این اجازه را می‌دهد که بین فواصل کانونی که برای عکاسان قابل‌تشخیص است جابجا شود. به صورت پیش فرض، آیفون 15 پرو مکس از فاصله کانونی 24 میلی‌متری استفاده می‌کند؛ اما می‌توان از فواصل 28 و 35 میلی‌متری هم استفاده کرد. اما علاوه بر سخت افزار، تغییرات نرم افزاری نیز در سری جدید آیفون‌ها دیده می‌شود.

یکی از قابلیت‌های جدید جذاب، امکان اضافه کردن حالت پرتره، بعد از گرفتن عکس است. حتی اگر به طور پیش فرض و به شکل معمولی اقدام به گرفتن عکس کنید، در ادامه می‌توانید سوژه مد نظر را مشخص کرده و عکس را به حالت پرتره در بیاورید. گفتنی است این ویژگی در تمامی مدل‌های سری جدید آیفون‌ها موجود بوده و به کاربران اجازه می‌دهد هر زمان که می‌خواهند عکس‌های خود را ویرایش کرده و از آن‌ها استفاده کنند.

مقایسه آیفون 14 پرومکس و 15 پرومکس

بیشتر بخوانید: امورش پاک کردن تصاویر از روی ایفون

باتری و میزان نگهداری شارژ

در انتهای بررسی تفاوت های آیفون 14 پرومکس و 15 پرومکس، به بررسی باتری‌های این دو گوشی پرطرفدار apple می‌پردازیم. از نظر حجم باتری آیفون 15 پرومکس کمی بزرگ‌تر از نسل قبلی خود است؛ 4422 میلی آمپر در برابر 4323 میلی آمپر شاید تفاوت قابل‌لمسی را برای کاربر ایجاد نکند. طبق ادعای اپل هر دوی این گوشی‌ها توانایی 29 ساعت پخش ویدیو، 25 ساعت پخش استریم و 95 ساعت پخش موزیک را دارند. در مجموع، طبق بررسی‌ها و آزمایش‌های صورت‌گرفته روی هر کدام از این گوشی‌ها، مشخص شد که هر دو تقریبا یک روز را در صورت استفاده معمولی دوام می‌آورند.

اما فراموش نکنید که وجود تراشه جدید روی آیفون 15 باعث می‌شود در این بخش عملکرد کمی بهتری را شاهد باشیم. اما اگر از تمام قابلیت‌ها و امکانات گوشی خود استفاده کنید، باید هر روز آن را به شارژ بزنید. از نظر سرعت شارژ شدن نیز تغییری به وجود نیامده و هر دو مدل در مدت زمان 30 دقیقه با شارژر 20 واتی یا بیشتر حدود 50 درصد شارژ می‌شوند.

در نهایت آیفون 14 پرومکس یا 15 پرومکس؟ کدام یک ارزشمند تر است؟

اپل هر ساله گوشی‌های جدیدش را با قابلیت‌ها و امکانات جذاب وارد بازار می‌کند. هر چند بسیاری تنها به ظاهر گوشی‌ها نگاه کرده و این تصور را دارند که اپل تنها نام گوشی‌ها را تغییر می‌دهد! اما با کمی بررسی عمیق‌تر متوجه خواهید شد که تمرکز اپل بهبود بخش‌های داخلی است و باید قبول کرد که برخی مواقع نیز تصمیمات فوق‌العاده هیجان‌انگیزی را می‌گیرد.

آیفون 14 پرومکس و 15 پرومکس، دو پرچمدار اخیر کمپانی اپل هستند که در برخی ویژگی‌ها مشترک بوده و در برخی دیگر نیز مدل جدیدتر گوی سبقت را ربوده است. ما در این مطلب به معرفی مهم‌ترین تفاوت های آیفون 14 پرومکس و 15 پرومکس پرداختیم؛ حال اگر قصد خرید هر کدام از این گوشی‌ها را دارید، با بررسی دقیق‌تر می‌توانید انتخاب بهتری را متناسب با نیازتان تجربه کنید.

فروشگاه اینترنتی اپلفا، مرجع قیمت روز محصولات اپل با دارا بودن قابلیت خرید اینترنتی مک بوک، بهترین قیمت ایپد اپل و ایرپاد اورجینال با گارانتی، آماده ارسال تمام محصولات اورجینال اپل به سراسر ایران میباشد.