محصولات انتخابی :

جمع مبلغ : تومان
مشاهده سبد خرید ادامه فرایند خرید

خطرات استفاده از اپل ایدی کارتی

منتشر شده در ۲۸ مرداد , ۱۴۰۲

اپل در سراسر دنیا طرفداران و کاربران زیادی دارد، که بخشی از این کاربران در ایران هستند. اپل آیدی Apple id هویت دیجیتال کاربران در سیستم اپل را تعیین می‌کند و در کنار آن کاربردهای زیادی دارد که مهم‌ترین آن ذخیره ابری اطلاعات و استفاده از خدمات آی‌کلود (iCloud) است

. همچنین مسایل امنیتی از جمله یافتن آیفون، قفل کردن دستگاه از راه دور، همگام‌سازی داده‌ها میان دستگاه‌های مختلف نیز با اپل آیدی انجام می‌شوند. استفاده از خدمات اپل آیدی در سراسر دنیا رایگان است و به راحتی در دسترس قرار دارد؛ اما راه‌اندازی اپل آیدی در ایران با توجه به تحریم‌ها و برخی محدودیت‌ها، با پیچیدگی‌هایی همراه است که از عهده‌ی تمام کاربران برنمی‌آید و در این میان ممکن است افراد سودجو از این موضوع سواستفاده کنند.

در ادامه همراه ما باشید تا بیشتر به این موضوع بپردازیم.

اپل‌آیدی کارتی چیست؟

همان‌طورکه اشاره کردیم ساخت اپل آیدی در ایران با پیچیدگی‌هایی همراه است که ممکن است برخی از افراد نتوانند به راحتی این مسیر را طی کنند. بسیاری از فروشندگان تلفن همراه و فروشگاه‌ها با دریافت مبلغی یا به‌عنوان خدمات پس از فروش و به‌صورت رایگان برای مشتریان خود اپل آیدی می‌سازند؛ اما در این میان برخی از افراد برای سود بیشتر، اطلاعات مربوط به اکانت از جمله ایمیل، رمز عبور و سوالات امنیتی را روی کارت‌هایی شکیل چاپ می‌کنند و آن را در قبال پرداخت پول، با عنوان محصول رسمی شرکت اپل به مشتریان می‌فروشند.

این نکته را باید در نظر داشته باشید که ساخت اپل آیدی کاملا رایگان است و کاربران اپل نباید هیچ هزینه‌ای در قبال آن بپردازند. بنابراین اپل آیدی کارتی محصولی غیر رسمی است که فقط در ایران و کشورهای تحریم شده توسط امریکا استفاده می‌شود و هیچ اعتباری ندارد.

مشکلات اپل آیدی کارتی

  • هزینه بر بودن این کارت:

نخستین عیب این کارت، پرداخت هزینه‌ی گزاف و اضافی توسط کاربران محصولات اپل است. همان‌طور که اشاره کردیم در ایران برخی افراد، این فرآیند که در اصل باید رایگان انجام شود را در قبال دریافت پول انجام می‌دهند.

  • مسایل و نکات امنیتی

مهم‌ترین عیب این کارت، مسایل امنیتی مربوط به آن است که حریم شخصی کاربران را تهدید می‌کند. از آنجایی که مشتری اطلاعات شخصی خود را در اختیار فروشنده می‌گذارد و بعد از ساختن آیدی، رمز پیش فرض را عوض نمی‌کند و فرد سازنده به راحتی می‌تواند به اطلاعات خصوصی کاربر دست پیدا کند. کاربر اگر رمز پیش فرض را هم عوض کند، سازنده می‌تواند از قابلیت فراموشی رمز و دستیابی به ایمیل فرد، به راحتی وارد اکانت کاربر شده و از اطلاعات آن سو استفاده کند.

  •  عدم امکان ریکاوری

هنگامی‌که از اپل آیدی استفاده می‌کنید، به ایمیل و رمز عبور دسترسی ندارید و بدون داشتن این اطلاعات نمی‌توانید وارد حساب کاربری خود شوید و در نتیجه نمی‌توانید از سرویس ریکاوری اپل آیدی استفاده کنید، در نتیجه اکانت شما قفل خواهد شد. اپل آیدی کارتی که قفل شده باشد را می‌توان با استفاده از شماره سریال یا IMEI و به‌وسیله سرویس آیکلود حذف کرد.

در ادامه چند سوال متداول که در حوزه‌ی اپل آیدی کارتی مطرح می‌شود را پاسخ دادیم.

آیا می‌توان اپل آیدی کارتی را حذف کرد؟

برای حذف اپل آیدی دو روش وجود دارد. یک راه این است که کاربر از حساب کاربری خود خارج شود و سپس حساب را از روی گوشی پاک کند. در روش دوم ابتدا به بخش تنظیمات گوشی رفته و پس از انتخاب اپل آیدی، گزینه‌ی آیکلود را انتخاب کرده و سپس Find My iPhone را غیر فعال می‌کند. اگر به هر دلیلی Find My iPhone غیر فعال نشد، اپل آیدی را ریکاوری کرده و با پسورد جدید دوباره این کار را انجام داده، زیرا بعد از ریست فکتوری یا ری استور، گوشی اکتیو نمی‌شود و باید آیکلود را حذف کرد.

امکان بازیابی اپل آیدی کارتی وجود دارد؟

از آنجایی که در روند ساخت اپل آیدی مجاز، اطلاعات شخصی مانند نام و نام خانوادگی، ایمیل و … استفاده و ثبت می‌شود؛ اما اپل آیدی کارتی شخصی‌سازی نمی‌شود و در صورت فراموشی رمز اپل آیدی یا قفل شدن آن، امکان بازیابی رایگان از طریق سایت وجود ندارد.

هشدار پلیس فتا در رابطه با اپل آیدی کارتی:

برای اینکه اهمیت حفظ اطلاعات در اپل آیدی مشخص شود، در ادامه نظرات کارشناس فنی پلیس فتا در رابطه با اپل آیدی و برخی سودجویی‌های ناشی از آن را مطرح کردیم.

این کارشناس انتظامی افزود: شرکت اپل، آیکلود را روی بستر اینترنت راه‌اندازی کرده تا تمام کاربران اپل بتوانند از طریق اپل آیدی کلیه‌ی اطلاعات گوشی خود را آنجا ذخیره کنند یا بک‌آپ بگیرند. اینجاست که حفظ رمز عبور و پسورد اپل آیدی اهمیت پیدا می‌کند. همچنین برخی افراد سودجو در قبال دریافت مبلغی زیاد، اقدام به ساخت اپل آیدی کارتی می‌کنند. در معرض عموم قرار گرفتن فایل‌های شخصی، عکس‌ها و تصاویر خصوصی افراد و احتمال اخاذی توسط افراد کلاهبردار، مشکلاتی هستند که کاربران اپل آیدی کارتی را تهدید می‌کند.

کارشناس پلیس فتا همچین بیان داشت که: موضوع اصلی و مهم در ایران، وجود اپل آیدی‌های کارتی است که  در تعداد زیاد چاپ شده‌اند و در اینترنت، کانال‌های تلگرامی و فروشگاه‌ها به کاربران فروخته شده و توسط افراد مختلف استفاده می‌شود و چون با اطلاعات شخصی کاربر کامل نشدند، در صورت فراموشی رمز، بازیابی رمز این اپل آیدی‌ها، از طریق ایمیل و سوالات امنیتی امکان‌پذیر نیست.

این کارشناس پلیس فتا مشکلاتی از قبیل اخاذی، دسترسی به اطلاعات شخصی روی فضای آیکلود، قرار گرفتن اطلاعات احراز هویت در دسترس سرویس‌های جاسوسی و اطلاعاتی، قفل شدن تصادفی محصولات به دلیل فراموشی رمز اپل آیدی، لو رفتن ایمیل، سوالات امنیتی و تاریخ تولد افراد و … کاربران اپل آیدی‌های کارتی بدون تغییر رمز، ایمیل پشتیبان، سوالات امنیتی و تاریخ تولد را تهدید می‌کند.

در پایان باید یادآور شد به هر قیمتی برای استفاده از امکانات شرکت اپل از جمله دسترسی به فضای ابری آیکلود و ذخیره‌ی اطلاعات، اقدام نکنید. یعنی با خرید اپل آیدی کارتی ممکن است در آن لحظه به مشکل برنخورید اما در آینده خطرات امنیتی و حتی مالی شما را تهدید ‌کند، پس از راهی صحیح و اصولی Apple ID خود را بسازید و با خیال راحت از امکانات آن استفاده کنید.

در نهایت امیدواریم مطلب فوق که توسط تیم اپلفا، که با عرضه لوازم جانبی اورجینال اپل و قیمت روز محصولات اپل، تبدیل به یکی از فروشگاه های تخصصی برند اپل شده است، برای شما مفید واقع شود.