محصولات انتخابی :

جمع مبلغ : تومان
مشاهده سبد خرید ادامه فرایند خرید

پردازنده A17 Bionic اپل معرفی شد

منتشر شده در ۲ دی , ۱۴۰۲

اپل همواره برای دستگاه‌های مختلف خود از تراشه‌های اختصاصی‌ استفاده می‌کند. به همین دلیل هر ساله بسیاری از علاقه‌مندان و متخصصین دنیای دیجیتال منتظر هستند که ببینند تراشه جدید اپل چه عملکردی را ارائه می‌دهد. پردازنده‌های apple هر ساله در بین بهترین‌های دنیا قرار می‌گیرند و البته اپل این بار مدعی شده که بهترین تراشه تاریخ را روی آیفون‌‌های سری 15 مورد استفاده قرار داده است.

پردازنده A17 Bionic جدیدترین نسل از پردازنده‌های موبایلی اپل است که در این مطلب قصد داریم در خصوص امکانات آن و همچنین تفاوت‌هایی که با نسل قبلی دارد صحبت کنیم.

پردازنده A17

بیشتر بخوانید: جدید ترین روش بازگردانی انتن ایفون 14 و 15

به دنیای 3 نانومتری وارد شوید!

پردازنده A17 Bionic اولین پردازنده‌ای است که مبتنی بر فناوری 3 نانومتری ساخته می‌شود. حضور 19 میلیارد ترانزیستور در این تراشه آن را به منبع قدرت فوق‌العاده‌ای برای گوشی‌هایی تبدیل کرده که از این پردازنده استفاده می‌کنند. جالب است که بدانید بزرگ‌ترین و بارزترین ویژگی فناوری جدید 3 نانومتری، کاهش مصرف انرژی است.

پردازنده A17 Bionic تا حدود 30 درصد انرژی کمتری را نسبت به نسل پیشین مصرف کرده و همچنین عملکرد آن نیز 15 درصد بهبود پیدا کرده است. از ویژگی‌های دیگر این تراشه کمک به کنترل حرارت در زمان استفاده از گوشی است.

هسته‌های گرافیکی بیشتر از A16 Bionic

پردازنده A17 Bionic با 6 هسته CPU که شامل 2 هسته قوی با عملکرد 10 درصد سریع‌تر و 4 هسته کم‌مصرف با قدرت 3 برابر بیشتر معرفی شده است. در حقیقت تعداد هسته‌ها در این بخش ثابت مانده، اما از نظر عملکرد بهبودهایی را در آن شاهد هستیم. واحد پردازش عصبی پردازنده A17 Bionic نیز به 16 هسته مجهز شده که نسبت به نسل قبلی سرعت آن تا دو برابر افزایش پیدا کرده است. این تراشه دارای 6 هسته گرافیکی است که نسبت به نسل قبلی که 5 هسته در این بخش به چشم می‌خورد پیشرفت داشته و سرعت پردازش نیز به سبب همین تغییر حدود 20 درصد بهبود پیدا کرده است.

تفاوت دیگری که بین پردازنده جدید اپل با پردازنده نسل قبلی وجود دارد، افزایش فرکانس بوست از 3.42 به 3.70 ست. در حقیقت این برای چندمین سال متوالی است که اپل ثابت می‌کند cpu 6 هسته‌ای در معیارهای مختلف بهتر از رقبای 8 هسته‌ای عمل می‌کند. احتمال دارد که تا چند سال آینده اپل همین روند را در پیش بگیرد و فعلا قید اضافه کردن هسته، به وجود آن که بسیار از کاربران از آن استقبال می‌کنند را بزند. البته باید صبر کنیم و منتظر بمانیم! اپل در بسیاری از مواقع تصمیمات عجیب و جذابی را گرفته است.

رم بالاتر برای مدل‌های پرو آیفون 15

آیفون 15 معمولی همچنان با همان تراشه نسل قبلی و با 6 گیگابایت حافظه رم روانه بازار شده‌اند. با وجود آن که بسیار اعتقاد داشتند مدل‌های پرو نیز همچنان با همان 6 گیگابایت رم در اختیار کاربران قرار خواهند گفت، اما اپل علاوه بر تغییر در تراشه، مدل‌های پرو آیفون 15 را به رم با حافظه 8 گیگابایتی مجهز کرده است.

قابلیت ردیابی پرتو

نسل قبلی تراشه‌های اپل، یعنی A16 پیش از عرضه رسمی با ردیابی پرتو مورد بررسی قرار گرفت. اما به دلیل وجود برخی موانع، متخصصین این کمپانی تصمیم گرفتند که تراشه نسل قبل را بدون پشتیبانی از این حالت وارد بازار کنند. ردیابی پرتو در دنیای دیجیتال و موبایل‌های هوشمند بحث جدیدی است که نیاز به تغییرات و بهبودهای زیادی از طرف طراحان و توسعه‌دهندگان دارد. اگر سازندگان بازی‌های موبایلی علاقه‌ای به استفاده از قابلیت ردیابی پرتو داشته باشند، به زودی تغییر و تحولات بزرگی در این صنعت به وجود خواهد آمد.

ردیابی پرتو بالاخره جای خود را در پردازنده A17 Bionic باز کرد؛ این ویژگی، باعث می‌شود که امکان ساخت تصاویر واقعی در محیط بازی وجود داشته باشد. در حقیقت تکنیک ذکرشده، چگونگی برخورد نور با اجسام موجود در محیط مجازی را شبیه‌سازی می‌کند. اما ممکن است بپرسید این قابلیت چگونه کار می‌کند؟ این قابلیت پرتوهای نوری و مسیری که آن‌ها طی می‌کنند را هنگام خارج شدن از منبع تا بازگشت دوباره به منبع، تصور می‌کند. پرتوهای مختلف به پیرامون اشیا تابانده می‌شوند و ممکن است از آن‌ها عبور کرده یا به طور کامل مسدود شوند. این دقیقا مشابه با فرآیندی است که در دنیای حقیقی اتفاق می‌افتد. بعد از برخورد پرتوهای نور با اجسام، اطلاعات مختلفی از آن‌ها به دست می‌آید. این پرتوها به بعد از دریافت اطلاعات به منبع برگشته و سپس اطلاعاتی که توسط آن‌ها حمل شده است، روی نمایشگر به تصویر کشیده خواهد شد.

مشخصات پردازنده A17 Bionic اپل

بیشتر بخوانید: هزینه رجیستری ایفون

جمع‌بندی

اپل امسال از تراشه‌های جدیدی برای مدل‌های بالارده آیفون 15 استفاده کرد. پردازنده A17 Bionic با تغییرات جذاب و کاربردی، عملکرد سریع‌تر، مصرف‌ بهینه‌تر و امکانات جدیدی را ارائه می‌کند. اپل همواره عقیده دارد که استفاده از تراشه‌های اختصاصی تولیدشده توسط این برند، باعث عملکرد بهینه دستگاه‌های آن‌ها می‌شود و بعید است تا مدت‌ها از این سیاست موفقیت‌آمیز خود کوتاه بیاید.

در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کافی در خصوص پردازنده جدید اپل ارائه داده و مقایسه‌ای نیز با نسل قبلی آن داشته باشیم. شما می‌توانید جدیدترین تولیدات کمپانی اپل را همراه با گارانتی محصولات اپل در سریع‌ترین زمان و با بهترین قیمت از طریق فروشگاه اینترنتی اپل فا خریداری کرده و در محل مورد نظر تحویل بگیرید. اپل فا با سال‌ها تجربه در این زمینه، آماده ارائه انواع خدمات به مشتریان و علاقه‌مندان به محصولات اپل است.