محصولات انتخابی :

جمع مبلغ : تومان
مشاهده سبد خرید ادامه فرایند خرید

بررسی تراشه M2 و M1 اپل

منتشر شده در ۲۱ آذر , ۱۴۰۲

یکی از سیاست‌های اصلی کمپانی اپل، استفاده از تراشه‌های اختصاصی این شرکت برای محصولاتش است. چرا که آن‌ها اعتقاد دارند این کار باعث عملکرد نهایی بهتر تولیدات آن‌ها خواهد شد. تراشه‌های M1 و M2 اپل از سری چیپست‌های جدید و بسیار قدرتمندی هستند که امکانات بسیاری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. در این مطلب قصد داریم به بررسی و مقایسه تراشه M2 و M1 اپل پرداخته و بررسی کنیم که هر کدام چه ویژگی‌هایی را دارا هستند. در نهایت این شما هستید که تصمیم می‌گیرید نیاز به دستگاه‌هایی با کدام مورد از تراشه‌های موردبحث دارید.

معرفی تراشه‌های M1 و M2

تراشه‌های M2 و M1، تراشه‌های اختصاصی کمپانی اپل هستند که روی محصولات مختلف این شرکت از آن‌ها استفاده می‌شود. معماری این تراشه‌های از نوع ARM بوده و فرآیند ساخت‌شان نیز 5 نانومتری است. در حقیقت نسخه M2 که در سال 2022 وارد بازار شد، نسخه بهبود‌یافته نسل قبلی است. جالب است که بدانید خود این تراشه‌ها در دسته‌بندی‌های مختلفی وجود دارند که هر کدام ویژگی و قابلیت خاص خود را دارد.

تراشه M1 در 4 نسخه M1، M1 pro، M1 Max و M1 Ultra و تراشه M2 در سه نسخه M2، M2 Pro و M2 Max روی دستگاه‌های برند اپل وجود دارند. علاوه بر مک بوک، این دو تراشه روی آیپدهای اپل نیز قرار دارند و باید آن‌ها را جایگزین تراشه‌های سری A اپل دانست.

تراشه m1 و m2 اپل

بیشتر بخوانید: بیمه آیفون چیست؟

مقایسه تراشه M2 و M1 اپل

از آنجا که دو تراشه M2 و M1 اپل روی دستگاه‌های مختلف و جدید اپل به کار گرفته شده‌اند، بسیاری در خرید و انتخاب این دو نوع دچار تردید شده و قصد دارند اطلاعات بیشتری را در مورد آن‌ها به دست بیاورند. طبق بررسی‌ها مشخص شد که تراشه M1 تغییر و تحول چشم‌گیری برای مک‌ها به شمار می‌رود. با وجود آن که M2 قدرت و امکانات بیشتری را ارائه می‌کند، اما تغییرات چشم‌گیری در آن قابل‌مشاهده نیست و بیشتر جنبه به‌روزرسانی دارد.

به همین دلیل است که بسیاری از افرادی که مک بوک‌های M1 را در اختیار دارند، برای تغییر به مک‌های M2 تردیدهایی را دارند و می‌خواهند بدانند اصلا چنین تغییری هوشمندانه و لازم است یا خیر؟

در زیر به مقایسه تراشه M2 و M1 اپل در جنبه‌های مختلف خواهیم پرداخت.

تاریخ رونمایی و عرضه تراشه های اپل

تراشه M1 در سال 2020 رونمایی شد و برای اولین بار در مک بوک ایر و مک بوک پرو 13 اینچی به کار گرفته شد. اما M2 در سال 2022 معرفی شد و در مدل‌ جدید مک بوک ایر و مک بوک پرو 13 اینچی مورد استفاده قرار گرفت. بدون شک در این 2 سال اپل کارهای زیادی را برای بهبود تراشه‌های اختصاصی خود انجام داده است!

مشخصات و امکانات

در ادامه مقایسه تراشه M2 و M1 اپل به سراغ مشخصات و امکانات آن‌ها می‌رویم. تراشه Apple M2 مبتنی بر معماری نسل دوم 5 نانومتری ساخته شده است. البته که نمی‌توان این مورد را تغییر بزرگی نسبت به نسل قبل به شمار آورد که خود تراشه‌ای 5 نانومتری است؛ اما اپل در نسخه جدیدتر از 4 میلیارد ترانزیستور بیشتر استفاده کرده است.

جالب است که اپل تعداد هسته‌های پردازنده را افزایش نداده و هر دو مدل از CPU 8 هسته‌ای بهره‌ می‌برند. اما در بخش GPU تغییراتی در نظر گرفته شده است؛ M2 دارای پردازنده گرافیکی 10 هسته‌ای است و این نسبت به تراشه M1 که از پردازنده 8 هسته‌ای استفاده می‌کرد پیشرفت خوبی به شمار می‌رود. همچنین تراشه ام 2 دارای حافظه DDR5 تا 24 گیگابایت بوده و ام 1 تنها تا 16 گیگابایت حافظه یکپارچه را پشتیبانی می‌کند.

عملکرد و کارایی

با وجود آن که طبق اعداد و ارقام M2 در برخی ویژگی‌ها پیشرفت خوبی نسبت به نسل قبل داشته، اما آیا در عملکرد و کاربردها نیز تغییرات قابل‌توجهی رخ داده است؟ در زمان عرضه تراشه M2 اپل ادعا کرد که این تراشه در بخش‌های CPU و GPU به ترتیب 18 و 35 درصد سریع‌تر از نسل گذشته شده است.

اما بسیاری از کارشناسان توصیه می‌کنند که اگر از دستگاه‌هایی با تراشه M1 بهره می‌برید، نیازی به پرداخت هزینه اضافی برای تجربه تراشه جدید اپل نیست. چرا که در عملکرد واقعی تغییرات زیاد و قابل‌توجهی وجود ندارد.

مقایسه تراشه M2 و M1 اپل

بیشتر بخوانید: قابلیت های ios 17

M1 در مقابل M2؛ آیا ارزشش را دارد؟!

در انتها اگر قصد تصمیم‌گیری برای انتخاب از بین این دو تراشه را دارید، بهتر است به بررسی دقیق عملکرد این دو بپردازید. همچنین پاسخ نهایی‌تان به چگونگی استفاده و انتظار شما از مک بوک بستگی دارد. اگر کاربردهای معمولی‌تری را مد نظر دارید، تفاوت خاصی را بین این دو تراشه حس نخواهید کرد و بهتر است به سراغ نسخه قدیمی‌تر که قیمت پایین‌تری را دارد بروید. اما اگر کاربردهای حرفه‌ای‌تری همچون ویرایش فیلم، طراحی و… را مد نظر دارید، استفاده از دستگاه‌های مبتنی بر تراشه M2 گزینه بهتری خواهند بود.

البته که تفاوت چندان زیادی به عملکرد این دو تراشه حتی در کاربردهای سنگین هم وجود ندارد و به همین سبب اگر از لپ تاپ‌های اپل با چیپست M1 استفاده می‌کنید، شاید چندان منطقی نباشد که با صرف هزینه بالاتر به سراغ لپ تاپ‌های M2 بروید.

اما مجدد باید گفت که تصمیم‌گیرنده نهایی شما هستید و باید انتظار و نیازتان را به صورت دقیق بررسی کرده و در نهایت بهترین تصمیم ممکن را بگیرید. بد نیست برای اطمینان بیشتر، مجدد نگاهی به مشخصات و ویژگی‌های هر کدام داشته باشید. فروشگاه اپل فا، با سال‌ها تجربه در زمینه فروش محصولات شرکت اپل و ارائه خدماتی مانند گارانتی برای موبایل اپل و همچنین فروش لوازم جانبی اورجینال اپل، جدیدترین تولیدات این برند را با قیمتی بسیار مناسب در اختیار علاقه‌مندان و مشتریان قرار می‌دهد.

macbook2022-2-BANNER-01APPLEFA