محصولات انتخابی :

جمع مبلغ : تومان
مشاهده سبد خرید ادامه فرایند خرید

قابلیت های مخفی ios 17

منتشر شده در ۱۱ آذر , ۱۴۰۲

بالاخره انتظارها به سر رسید و نسخه جدید سیستم عامل‌های آیفون‌های اپل معرفی شد. نسخه 17 سیستم عامل ios به مانند تمام نسخه‌های قبلی از ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدیدی بهره می‌برد که به کاربر در راحتی استفاده و افزایش سرعت کمک زیادی می‌کند. بسیاری از این قابلیت‌های جدید به صورت عمومی توسط اپل یا کارشناسان مختلف معرفی شده‌اند؛ اما باید بدانید همه چیز به اینجا ختم نمی‌شود و قابلیت‌ها و امکانات مخفی نیز در نسخه جدید آی او اس وجود دارند که شاید از آن‌ها بی‌خبر باشید.

ما اینجاییم که شما را با این قابلیت های مخفی ios 17 بیشتر آشنا کنیم. پس اگر دوست دارید از تمام پیچ و خم‌ها و راز‌های گوشی خود مطلع شده و از آنها استفاده کنید، حتما تا انتها با ما همراه باشید.

قابلیت های مخفی ios 17 که از آن‌ها خبر ندارید!

برخی از قابلیت‌ها و ویژگی‌های سیستم عامل‌های مختلف ممکن است به هیچ عنوان توسط کاربران مورداستفاده قرار نگیرند؛ البته اشتباه نکنید، دلیل آن کاربردی و جذاب نبودن آن‌ها نیست. تنها دلیلی که برای این موضوع وجود دارد عدم آشنایی بسیاری از افراد با این امکانات است.

اگر بسیاری از چنین ویژگی‌ها را بشناسید و از آن‌ها کمک بگیرید، به هیچ عنوان آن‌ها را رها نخواهید کرد. در زیر لیستی از قابلیت های مخفی ios 17 که نگاه شما به گوشی آیفونتان را تغییر خواهد داد آورده شده است.

بیشتر بخوانید: مک استودیو چیست؟

حذف خودکار همه کدهای تایید در پیام‌ها و ایمیل

برای ورود به حساب‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی، سایت‌ها و… ممکن است برای شما کد تاییدی ارسال شود. جمع شدن کدهای تایید زیاد در بخش پیام‌ها و ایمیل گوشی، شما را سردرگم کرده و پیام‌هایتان را نیز به هم می‌ریزد. حذف دستی پیام‌ها نیز به خصوص اگر تعداد زیادی از آن‌ها وجود داشته باشند بسیار زمان‌بر خواهد بود.

اینجاست که قابلیت جدید ios 17 به داد کاربران می‌رسد! حال در نسخه جدید این فرصت را دارید که تنظیمات را به نحوی تعیین کنید که بعد از استفاده از کد تایید خاص، آن پیام به صورت خودکار حذف شود. برای فعال کردن این ویژگی به تنظیمات و قسمت پسوردها بروید. در بخش password options پاک کردن خودکار را فعال کنید و از این پس، بعد از آن که کدهای تایید را به صورت اتوماتیک وارد کردید، بلافاصله پیام حاوی کد پاک خواهد شد.

استفاده از نقشه به صورت آفلاین و بدون اینترنت برای مسیریابی

از دیگر قابلیت های مخفی ios 17 باید به دسترسی به نقشه بدون نیاز به اینترنت اشاره کنیم. پیش‌تر امکان استفاده از مپ اپل بدون اینترنت وجود نداشت؛ اما اکنون با وجود چنین ویژگی، دیگر نباید نگران گیر افتادن در مناطق ناشناس و بدون اینترنت باشید. با کمک نقشه آفلاین، بخشی از نقشه را که قصد دیدن آن را دارید دانلود می‌کنید و به راحتی با مسیریابی دقیق، به مقصد خود خواهید رفت. حتی وقتی دسترسی به اینترنت هم وجود ندارد.

برای استفاده از این قابلیت باید وارد مپ شده و روی عکس نمایه در سمت راست بالای صفحه بزنید و سپس وارد بخش نقشه آفلاین شوید. امکان جستجوی دستی نقشه شهر و منطقه مورد نظر در این بخش هم وجود خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: تفاوت های آیفون 14 پرومکس و 15 پرومکس

ویجت‌های تعاملی صفحه اصلی

در نسخه پیشین آی او اس، با ضربه زدن روی هر ویجت به برنامه اصلی منتقل می‌شدید. این موردی طبیعی و منطقی است؛ اما اکنون ios 17 قابلیتی را به وجود آورده که نیازی به ورود کامل به برنامه برای مدیریت آن وجود ندارد. به طور مثال در زمان پخش موسیقی، در ویجت کوچکی که در صفحه اصلی به نمایش در می‌آید، می‌توانید موزیک را متوقف کرده یا به فایل قبلی و بعدی بروید یا آب و هوای شهرهای مختلف را بدون ورود به برنامه اصلی بررسی کنید. این قابلیت به افزایش سرعت کار با گوشی نیز بسیار کمک می‌کند.

البته ویجت‌های تعاملی اکنون محدود هستند، اما پیش‌بینی می‌شود که تعداد آن‌‌ها در صورت رضایت کاربران بیشتر هم بشود. برای اضافه کردن ویجت مد نظرتان روی بخش خالی از صفحه اصلی ضربه زده و نگه دارید؛ سپس علامت مثبت را بزنید و از لیست ویجت‌ها، هر کدام که برایتان کاربردی هستند را انتخاب کنید.

لباس‌هایتان را صحیح بشویید!

یکی از قابلیت های مخفی ios 17 که بسیار جالب و کاربردی است، شناسایی کردن کدهای لباسشویی نام دارد. پشت هر لباسی که تهیه می‌کنید، کدها و نشانه‌هایی وجود دارد که به فرد نحوه صحیح شستشو و خشک کردن لباس با توجه به جنس آن را نمایش می‌دهد. پیروی نکردن از این موارد باعث آسیب دیدن بافت لباس می‌شود.

اگر نمی‌دانید که معنا و مفهوم این کدها و نشانه‌ها چیست، تنها کافیست از طریق ios 17 عکسی از علائم لباس خود بگیرید و از قابلیت Visual Look Up استفاده کنید. سپس این بخش نکات لازم در خصوص نحوه شستشو لباس و چگونگی خشک کردن آن را در اختیارتان قرار خواهد داد.

این قابلیت به عنوان یکی از ابزارهای داخلی Photos آیفون به شمار می‌رود که قابلیت شناسایی کلمات، گیاهان، بناهای تاریخی و دیگر اجسام را داشته و اطلاعات بسیار خوبی را در خصوص آن‌ها به کاربر منتقل می‌کند.

دیگر لازم نیست مقالات را بخوانید!

در طی چند سال گذشته، پادکست‌ها و محتواهای صوتی مورد استقبال بسیاری از مردم قرار گرفته‌اند. دلیل آن نیز بسیار واضح و روشن است؛ چرا که وقتی آن‌ها مشغول کار دیگری هستند به راحتی می‌توانند به محتواهای مختلف گوش داده و اطلاعاتتان را در آن زمینه افزایش دهند. در حقیقت امکان استفاده از آن‌ها در هر شرایط و هر محیطی وجود دارد.

اگر از طرفداران پادکست باشید، با ویژگی جدید ios 17 قطعا هیجان‌زده می‌شوید. حال دیگر لازم نیست مقالات و متن‌های خبری را خودتان بخوانید؛ تنها کافی است از سیری بخواهید که این متن‌ها را با سرعت دلخواه برایتان بخواند و در در وقت و انرژی‌تان صرفه‌جویی کنید. این ویژگی‌های جدید که اپل برای سیستم عامل محبوب خود به کار می‌گیرد، در بسیاری از شرایط منتقدان سفت و سختش را نیز وادار به تحسین می‌کند.

بیشتر بخوانید: همه چز در رابطه با چیپ M2 اپل

تب‌ها و صفحات خاص را در سافاری کدگذاری کنید

اگر امنیت گوشی برایتان اهمیت داشته باشید، احتمال زیاد از این قابلیت سیستم عامل جدید آیفون بهره خواهید گرفت. سافاری به عنوان مرورگر رسمی اپل شناخته می‌شود؛ اگر در حال گشتن در فضای وب به دنبال مطلب مشخصی باشید و تب‌ها و صفحات زیادی را باز نگه دارید، آن‌ها به طور اتوماتیک بسته نمی‌شوند.

همچنین ممکن است به برخی از این صفحات نیاز داشته باشید، اما اطلاعات خصوصی در آن‌ها وجود داشته باشد که نخواهید کسی به این موارد دسترسی پیدا کنید. فرض کنید گوشی‌ شما به طور اتفاقی یا از طرف خودتان به دست فرد دیگری بیفتد و این نگرانی را داشته باشید که با رفتن به سافاری اطلاعات شخصی و مهم‌تان نمایان شوند.

حال با قابلیت جدید سافاری این امکان را دارید که تب‌ها و صفحات safari را کدگذاری کنید و تنها خودتان قادر به مشاهده کردن آن‌ها باشید. برای فعال‌سازی این حالت به تنظیمات و سپس بخش سافاری بروید، در قسمت انتهایی Require Face ID را فعال کنید. البته می‌توانید از رمز و کلمه عبور نیز استفاده کنید.

کراپ عکس‌ها با قابلیت بزرگنمایی

از دیگر قابلیت های مخفی ios 17 که در این مطلب به آن اشاره می‌کنیم، کراپ یا برش عکس است. در خود برنامه تصاویر آیفون، برش و کراپ کردن عکس‌ها فرآیند آسانی است؛ اما اپل این فرآیند را سریع‌تر و آسان‌تر هم کرده است.
حال در زمان مشاهده تصاویر و با بزرگنمایی آن‌ها گزینه Crop به بالای نمایشگر اضافه می‌شود. در این حالت شما به طور خودکار به بخش ویرایش منتقل می‌شوید و می‌توانید با همان بزرگنمایی یا بزرگنمایی دلخواه عکس را کراپ کنید. البته باید برای فعال کردن این ویژگی کمی سریع عمل کنید؛ چرا که گزینه Crop تنها چند ثانیه پس از بزرگ‌نمایی عکس‌ها باقی خواهد ماند.

با Crossfade موسیقی قطع نخواهد شد!

فرض کنید مسئول پخش موسیقی در مهمانی یا در ماشین نزدیکان و دوستانتان هستید، این فرصت را دارید که با استفاده از قابلیت Crossfade از افکت متقاطع بین آهنگ‌ها کمک گرفته و اجازه ندهید موسیقی برای لحظه‌ای قطع شود. اپل می‌گوید با فعال کردن این حالت به آرامی بین آهنگ‌ها جابجا می‌شوید و تداخل جالبی را نیز بین آن‌های ایجاد می‌کنید.

برای روشن کردن این حالت باید به تنظیمات گوشی و بخش موزیک بروید. سپس Crossfade را تغییر دهید. مدت زمان این حالت قابل تغییر است و بین 1 تا 12 ثانیه قابلیت انتخاب دارد. به طور مثال اگر 5 ثانیه را انتخاب کنید، آهنگ بعدی در لیست پخشتان، 5 ثانیه قبل از اتمام کامل آهنگ فعلی به آرامی و در پس‌زمینه موزیک فعلی پخش می‌شود. جذاب است نه؟!

بیشتر بخوانید: کانسپت های نسل چهارم ایفون SE

در صورت فراموش رمز عبور نگران نباشید!

اگر رمز عبور خود در یکی از حساب‌هایتان را تغییر دهید، رمز عبور جدید به احتمال زیاد در فضای ابری گوشی ذخیره می‌شود؛ این باعث می‌شود که نگرانی از بابت فراموشی آن‌ها نداشته باشید. اما این فرآیند برای رمز عبور آیفون امکان‌پذیر نیست! پیش از معرفی نسخه جدید سیستم عامل apple اگر رمز عبورتان را فراموش می‌کردید، تنها راه پیش رویتان پاک کردن کامل آیفون و راه‌اندازی مجدد آن بود!

اما آی او اس 17 راه دیگری پیش پایتان قرار داده است؛ با یکی از قابلیت های مخفی ios 17 این فرصت را دارید که از رمز عبور قدیمی‌تان استفاده کنید. اما باید توجه کنید که تنها تا 48 ساعت پس از ایجاد رمز عبور جدید این فرصت را خواهید داشت. پس عجله کنید!

پیام متنی مد نظرتان را سریع پیدا کنید

ممکن است لازم باشد دنبال پیامی در بین هزاران پیام گوشی باشید؛ اسکرول کردن و گشت میان هزاران پیام شدنی است، اما وقت و حوصله زیادی می‌خواهد. از قابلیت های مخفی ios 17 که باعث سهولت در این فرآیند شده است باید به جستجوی پیشرفته در پیام‌های متنی اشاره کنیم.

قابلیت جستجو بر اساس مخاطب، پیوندها، عکس، مکان و… وجود دارد؛ تنها کافی است فیلتر مشخصی را انتخاب کرده و در سریع‌ترین زمان ممکن به پیام قدیمی دسترسی داشته باشید.

ارسال سریع عکس در متن پیام

در زمان ارسال پیام متنی، با استفاده از نماد + به سرعت گزینه‌هایی همچون دوربین، مکان‌ها و… نمایش داده می‌شوند که امکان قرار دادن آن‌ها در پیامتان را دارید. اما اگر فقط بخواهید به عکس‌هایتان دسترسی داشته باشید و آن‌ها را ارسال کنید، باید علامت + را نگه دارید. با این کار جدیدترین عکس‌های گوشی‌تان نمایش داده می‌شود و حال این امکان را دارید که از بین آن‌ها عکس مد نظرتان را در پیام متنی قرار داده و سپس ارسال کنید.

سیری، سریع‌تر از قبل!

اپل برای افزایش سرعت کار با دستیار صوتی اختصاصی گوشی‌های خود، سعی در اضافه کردن برخی حالت‌ها دارد. به طور مثال اکنون دیگر برای شروع کار نیاز به گفتن عبارت Hey Siri وجود ندارد و بیان تنها Siri نیز دستیار صوتی را به حالت آماده‌باش در می‌آورد. این حالت به خصوص در مواقعی که دستورات پشت سر همی را در سر دارید بسیار کاربردی است.

بیشتر بخوانید: بررسی هزینه رجیستری مدل های مختلف آیفون

تعیین سرعت پیش‌نمایش

آخرین مورد از قابلیت های مخفی ios 17 را به تعیین سرعت پیش‌نمایش اختصاص می‌دهیم. در آی او اس قابلیتی وجود دارد که می‌توانید روی موارد خاصی ضربه زده و نگه دارید که پیش‌نمایشی از محتوا به تصویر کشیده شود. برخی ممکن است پیش‌نمایش سریع و برخی دیگر کندتر را ترجیح دهند. پیش‌تر تنها امکان تعیین یکی از دو حالت سریع یا کند وجود داشت. اما اکنون گزینه‌ای وجود دارد که با آن این فرآیند را شخصی‌سازی می‌کنید.

جمع‌بندی

دیگر عادت کردیم که هر سال اپل با انتشار سیستم عامل‌های جدیدش ویژگی‌ها و قابلیت‌های جذاب و کاربردی را به کاربران ارائه کند. بعد از رونمایی رسمی از آی او اس 17، امکانات جدیدی در آن به چشم خورد. اما بسیاری از این امکانات به مانند رازی ناگفته باقی‌مانده و کاربران زیادی از آن اطلاع نداشتند. در این مطلب سعی شد قابلیت های مخفی ios 17 که بسیار کاربردی بوده و به شما در حالات متفاوتی کمک زیادی می‌کنند، معرفی شوند.

اکنون با اطلاع از این موارد از گوشی هوشمندتان به شکل بهینه‌تری استفاده خواهید کرد! فروشگاه اپل فا این امکان را برای تمام مشتریان گرامی فراهم کرده که با بهترین قیمت و در سریع‌ترین زمان ممکن، محصولات جدید و به‌روز کمپانی اپل را سفارش داده و تحویل بگیرند.