محصولات انتخابی :

جمع مبلغ : تومان
مشاهده سبد خرید ادامه فرایند خرید

بررسی دلایل داغ شدن مک بوک

منتشر شده در ۵ اسفند , ۱۴۰۲

اگر شما هم از یک مک بوک در خانه یا محل کار خود استفاده می‌کنید احتمالا یکی از مشکلاتی که به میزان زیادی با آن درگیر بوده‌اید مسئله داغ شدن بیش از اندازه مک بوک شماست. همین عامل نیز باعث می‌شود تا افراد زیادی علاقه‌مند به آشنایی با دلایل داغ شدن مک بوک بوده و به دنبال راهکارهایی باشند تا بتوانند از داغ شدن بیش از اندازه مک بوک خود نیز تا حد امکان جلوگیری کنند. داغ شدن بیش از حد به مک بوک آسیب میزند. اگر شما هم جز این دسته از افراد هستید باید بدانید که دلایل متعددی ممکن است برای داغ شدن مک بوک شما وجود داشته باشد.

آشنایی با این دلایل و عواملی که باعث می‌شود تا مک بوک شما داغ شود به شما کمک می‌کند تا بتوانید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش داده و با راهکارهایی که اتخاذ می‌کنید از این موضوع جلوگیری کنید. در ادامه قصد داریم کمی بیشتر درباره این دلایل صحبت کرده و راهکارهایی را نیز برای مقابله با داغ شدن مک بوک در اختیار شما قرار دهیم.

اپلیکیشن‌ها و پروسه‌های زیادی در حال اجرا شدن روی مک بوک شما هستند

اولین مورد از دلایل داغ شدن مک بوک که قصد داریم در این مطلب درباره آن صحبت کنیم اجرا شدن اپلیکیشن‌ها و پردازش‌های زیاد روی پردازنده مرکزی سیستم شماست که یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی است که می‌تواند باعث داغ شدن سیستم شما شود. این باز بودن تب ها حتی روز دستگاه های دیگری مانند آیفون هم تاثیر منفی میگذارد. برای اطمینان از این موضوع باید CPU سیستم خود را بررسی کنید. فراموش نکنید که هرچه پردازنده مرکزی سخت‌تر کار کند دستگاه شما نیز گرم‌تر شود. برای بررسی پردازنده مرکزی دستگاه خود نیز کافی است که مراحل زیر را دنبال کنید:

  • Finder را باز کرده و ابزار Activity Monitor را در پوشه Utilities در بخش Applications باز کنید.
  • در گام بعدی Activity Monitor را اجرا کنید و وارد تب CPU شوید. در این بخش می‌توانید مشاهده کنید که کدام برنامه‌ها بیشترین منبع پردازشی را مصرف می‌کنند که این اطلاعات در ستون % CPU برای شما آورده شده است.
  • در این بخش شما می‌توانید از دکمه X برای خاموش کردن فرایندهای فشرده و کاهش بار پردازنده مرکزی خود استفاده کنید.

فراموش نکنید که در همین بخش می‌توانید اطلاعات مربوط به مصرف رم را نیز مشاهده کنید که به میزان زیادی روی مختل شدن عملکرد سیستم شما تاثیرگذار خواهد بود.

باز بودن تعداد زیادی از تب‌ها در مرورگری

کی دیگر از دلایل رایجی که برای داغ شدن مک بوک شما وجود دارد و باید به آن دقت داشته باشید باز بودن تعداد زیادی تب در مرورگر شما خواهد بود. این مورد از دلایل داغ شدن مک بوک معمولا باعث می‌شود تا پردازنده مرکزی مک بوک شما به میزان زیادی با سرعت زیاد کار کرده و در نتیجه باعث گرم شدن و داغ شدن دستگاه می‌شود. این موضوع به خصوص اگر شما به‌صورت همزمان از ابزارها و نرم‌افزارهای دیگری نیز استفاده کنید بیشتر قابل مشاهده خواهد بود.

برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی بهترین راهکاری که برای شما وجود دارد این است که هر تبی که در مرورگر از آن استفاده نمی‌کنید را ببندید. این کار به کاهش بار از روی پردازنده مرکزی کمک کرده و از داغ شدن مک بوک شما نیز جلوگیری می‌کند. از طرف دیگر شما می‌توانید از راهکارهایی مانند پاک کردن حافظه پنهان مرورگر خود، مدیریت تب‌ها و … استفاده کنید که هریک مزایای مخصوص به خود را برای شما دارند.

عدم تنظیم بودن بخش گرافیکی مک بوک

اگر شما هم شاهد آن هستید که مک بوکی که دارید خیلی سریع داغ می‌شود ممکن است یکی از رایج‌ترین دلایل این موضوع تنظیمات نادرست بخش گرافیکی مک بوک شما باشد. برخی از مدل‌های قدیمی‌تر مک بوک معمولا دارای دو کارت گرافیک هستند که یکی از آنها قدرتمندتر بوده و نیازمند مصرف منابع بیشتری نیز هست. کارت گرافیکی که قدرتمندتر است برای اجرای بازی‌های مختلف و رندن گرفتن از نرم‌افزارهای گرافیکی عالی است، ولی نباید فراموش کرد که انرژی زیادی مصرف می‌کند و باعث تخلیه سریع باتری شما می‌شود.

این عامل نیز از جمله دلایل داغ شدن مک بوک به شمار می‌آید که بسیاری از افراد به آن دقت و توجه کافی ندارند. از طرف دیگر کارت گرافیکی که قدرت کمتری دارد معمولا انرژی کمتری را نیز مصرف می‌کند و باعث بهینه شدن عمر باتری شما نیز می‌شود. این‌که شما بدانید در هر موقعیت و شرایط باید از کدام کارت گرافیک استفاده کرده و تنظیمات آن را اعمال کنید از اهمیت زیادی برخوردار خواهد بود. برای این‌که اطلاعات بیشتری را درباره پردازنده گرافیکی دستگاه خود به دست بیاورید روی System Report در پایین پنجره About This Mac کلیک کرده و در صفحه باز شده گزینه Graphics/Displays را انتخاب کنید.

برای این‌که قابلیت تغییر خودکار کارت گرافیک را انتخاب کنید وارد بخش System Preferences شده و در این صفحه وارد بخش Battery شوید. در صفحه‌ای که برای شما باز می‌شود روی گزینه Power Adapter یا Battery در سمت چپ کلیک کنید تا تنظیمات را برای هریک از حالات مشاهده کنید. حال در این صفحه می‌توانید بر حسب نیاز خود هریک از گزینه‌ها را انتخاب کنید.

این مشکل اغلب در مک بوک پرو اپل به وجود می آید و افراد زبده ای که به خاطر کار سنگینشان این لپ تاپ را تهیه کرده اند، برای بالا بردن کیفیت به تنظیمات دستگاه دست میبرند.

وجود مشکل در SMC

وجود مشکل در SMC که خلاصه شده عبارت System Management Controller است یکی از مهم‌ترین دلایل داغ شدن مک بوک به شمار می‌آید که بسیاری از افراد به آن دقت نمی‌کنند. اولین نکته‌ای که در این زمینه باید به آن دقت داشته باشید این است که وجود مشکل در این بخش می‌تواند به میزان زیادی روی بخش‌های فیزیکی مک بوک شما تاثیر‌گذار باشد و برای مثال باعث شود تا فن دستگاه شما عملکرد درستی را در زمینه خنک کردن قطعات و تجهیزات داخلی مک بوک از خود نشان ندهد.

خوشبختانه وقتی با این مشکل مواجه می‌شوید یکی از بهترین گزینه‌هایی که پیش روی شما قرار دارد این است که SMC را مجددا تنظیم و ریست کنید. این یک راهکار ایمن و ساده است که اغلب خطاهای تراشه‌ای که باعث گرم شدن و داغ شدن بیش از اندازه مک بوک شما می‌شوند را از بین می‌برد و مشکل را برای شما حل می‌کند. برای این‌که بتوانید SMC دستگاه خود را دوباره تنظیم کنید می‌توانید سه مرحله زیر را دنبال کنید:

  • ابتدا مک بوک خود را خاموش کنید.
  • دکمه‌های Shift + Option + Control + Power را فشار داده و برای 10 ثانیه نگه دارید.
  • مک خود را دوباره مانند حالت عادی روشن کنید.

به‌روز نبودن سیستم عامل و نرم‌افزارها

یکی دیگر از عوامل بسیار مهمی که می‌تواند به میزان زیادی روی داغ شدن سیستم شما تاثیرگذار باشد مسئله به روز نبودن سیستم عامل و نرم‌افزارهایی است که در حال حاضر روی مک بوک شما نصب شده است. در صورتی که شما بتوانید به‌صورت مرتب مک بوک خود را به‌روزرسانی کنید خیلی سریع متوجه خواهید شد که این کار می‌تواند تاثیر زیادی روی جلوگیری از داغ شدن دستگاه شما داشته باشد. از طرف دیگر نباید فراموش کنید که این کار نه‌تنها از داغ شدن دستگاه جلوگیری می‌کند، بلکه مشکلات امنیتی سیستم شما را نیز برطرف می‌کند.

به عبارت دیگر می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین دلایل داغ شدن مک بوک را می‌توان مسئله به روز نبودن سیستم عامل دانست. برای این‌که نسخه macos یا همان سیستم عامل خود را بررسی کنید کافی است که در دستگاه مک بوک خود وارد بخش System Preferences شده و روی گزینه Software Updates کلیک کنید. در این صفحه اگر به‌روزرسانی برای شما در دسترس باشد می‌توانید روی گزینه Update Now کلیک کنید و در ادامه سیستم عامل مک ادامه فرایند را به دست گرفته و این به‌روزرسانی را برای شما انجام خواهد داد.

عدم استفاده از شارژر اصلی مک

از دیگر دلایل داغ شدن مک بوک که امروزه بسیاری از افراد به آن توجه چندانی ندارند و همین موضوع نیز باعث داغ شدن سیستم مک بوک آنها می‌شود می‌توان به عدم استفاده از شارژر اصلی مک اشاره کرد که باید حتما به این موضوع دقت و توجه کافی را داشته باشید. اگر شما هم از یک شارژ تقلبی یا جعلی استفاده می‌کنید باید بدانید که این کار می‌تواند به میزان زیادی روی داغ شدن دستگاه مک بوک شما تاثیرگذار باشد. شما حتی در بسیاری از موارد ممکن است متوجه شوید که دستگاه شما بدون هیچ گونه کارکردن و تنها در زمان شارژ شدن نیز داغ می‌شود.

نکته مهمی که باید به آن دقت کنید این است که این کار نه‌تنها به دستگاه مک شما آسیب می‌رساند بلکه ممکن است برای امنیت دستگاه شما نیز مشکلات و چالش‌های جدی را به وجود بیاورد. پس به‌عنوان یک نکته مهم سعی کنید همواره از شارژرهای اصلی استفاده کنید تا از بروز هرگونه مشکلی در این زمینه تا حد امکان جلوگیری کنید.

وجود مشکل در فن‌های دستگاه مک بوک

گاهی اوقات ممکن است دلایل داغ شدن مک بوک تنها به مشکلات نرم‌افزاری خلاصه نشود و مشکلی که وجود دارد در واقع متعلق به سخت‌افزار سیستم و دستگاه شما باشد. یکی از مهم‌ترین دلایلی که ممکن است برای داغ شدن دستگاه مک بوک شما وجود داشته باشد این است که فن‌های دستگاه شما به‌خوبی کار نمی‌کنند و عملکرد مطلوبی را در اختیار شما قرار نمی‌دهند. اگر فن‌های دستگاه درست کار نکنند نمی‌توانند عملیات خنک کردن سیستم را به‌درستی انجام دهند و در نتیجه شما با مشکل داغ شدن مک بوک مواجه خواهید شد.

پس برای این‌که بتوانید از بروز چنین مشکلی جلوگیری کنید باید تا حد امکان اطمینان حاصل کنید که فن‌های دستگاه شما عملکرد درستی دارند. یک ابزار بسیار کاربردی در این زمینه وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند. این ابزار Apple Diagnostics نام دارد و می‌تواند انواع خطاهای سخت‌افزاری را به شما نشان دهد. برای استفاده از این ابزار کافی است که مک بوک خود را به یک منبع تغذیه متصل کرده و سایر لوازم جانبی را از آن قطع کنید.

در ادامه دستگاه خود را دوباره راه‌اندازی کرده و سپس کلید D را فشار داده و نگه دارید تا دستگاه شما ریبوت شود. با این کار اسکن سخت‌افزاری دستگاه شروع می‌شود. پس از این‌که مراحل اسکن به اتمام رسید می‌توانید نتایج آن را روی صفحه نمایش سیستم خود مشاهده کنید. در صورتی که کد خطای PFF روی صفحه نمایش شما ظاهر شد به این معنی خواهد بود که نوعی نقصی در فن دستگاه شما وجود دارد و باید دستگاه مک بوک خود را نزدیک یک تعمیرکار حرفه‌ای ببرید.

مسدود شدن دریچه‌های هوا

اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که قصد دارید با دلایل داغ شدن مک بوک به شکل بهتری آشنا شوید باید بدانید که یکی از مهم‌ترین این دلایل را می‌توان مسدود شدن دریچه‌های هوای مک بوک شما دانست. وقتی که دریچه‌های هوای دستگاه شما گرفته می‌شود، برای مثال وقتی که شما آن را روی یک بالش قرار داده‌اید، اجزای داخلی این دستگاه بسیار نزدیک به هم عمل می‌کنند و همین موضوع نیز باعث می‌شود تا هوای کمی از طریق فن‌ها به داخل دستگاه وارد شود و این موضوع نیز باعث داغ شدن مک بوک شما خواهد شد.

نکته مهمی که در اینجا باید به آن دقت داشته باشید این است که فن‌های داخلی که در دستگاه‌های مک بوک مورداستفاده قرار گرفته‌اند نیازمند گردش هوای زیادی خواهند بود. به همین علت نیز معمولا اکثر کارشناسان توصیه می‌کنند که حتما سعی کنید فضای کافی را برای آنها فراهم کنید تا بتوانند هوای خنک را به داخل دستگاه بکشند. این کار تضمین می‌کند که داغ شدن دستگاه شما به علت مشکلات فیزیکی نیست و اگر دستگاه مک بوک شما نیز شروع به داغ شدن کرده است باید به دنبال مشکلات نرم‌افزاری در سیستم خود باشید.

اجرای نرم‌افزارهای متعدد

آخرین مورد از دلایل داغ شدن مک بوک که قصد داریم در این بخش درباره آن صحبت کنیم مربوط به اجرای نرم‌افزارهای متعدد به‌صورت همزمان در یک سیستم مک بوک است. اگر شما هم جز آن دسته از افرادی هستید که این کار را انجام می‌دهید باید بدانید که این کار نیز می‌تواند خیلی سریع باعث گرم شدن بیش از اندازه دستگاه مک بوک شما شود. پس بهتر است تا جای ممکن سعی کنید اجرای همزمان نرم‌افزارها را کاهش دهید تا از بروز چنین مشکلی در مک بوک خود جلوگیری کنید.

سخن پایانی

آشنایی با دلایل داغ شدن مک بوک و راه‌هایی که برای جلوگیری از داغ شدن مک بوک وجود دارند به شما کمک می‌کنند تا بتوانید خیلی راحت این مشکلات را شناسایی کرده و آنها را برطرف کنید. اگر شما هم در این زمینه مشکلاتی دارید که راهکاری برای آن پیدا نکرده‌اید پیشنهاد می‌کنیم حتما از خدمات ارائه شده در سایت ما استفاده کرده و از مزایای آن نهایت بهره را ببرید.

macbook2022-2-BANNER-01APPLEFA