محصولات انتخابی :

جمع مبلغ : تومان
مشاهده سبد خرید ادامه فرایند خرید

تاریخچه شرکت اپل

منتشر شده در ۶ تیر , ۱۴۰۲

شرکت اپل یکی از بزرگترین و معروف‌ترین شرکت‌های فناوری اطلاعات در جهان است که در زمینه طراحی و ساخت لوازم الکترونیکی مصرفی، نرم‌افزار، سخت‌افزار و خدمات آنلاین فعالیت می‌کند. این شرکت در سال ۲۰۲۲ به اولین شرکت با ارزش بیش از ۳ تریلیون دلار در جهان تبدیل شد و برای چندین سال متوالی عنوان تحسین شده‌ترین و با ارزش‌ترین برند جهان را به خود اختصاص داده است.

شرکت اپل در ۱ آوریل ۱۹۷۶ توسط سه جوان به نام‌های استیو جابز، استیو وازنیاک و رونالد وین در کوپرتینو، کالیفرنیا تأسیس شد. هدف آن‌ها ابداع رایانه‌های شخصی جدید و قابل دسترس بود. آن‌ها با معرفی رایانه‌های اپل ۱، اپل ۲ و اپل ۳ به بازار، به آغاز و گسترش صنعت رایانه شخصی کمک فراوان کردند. در سال ۱۹۸۴، اپل با عرضه مکینتاش، نخستین رایانه شخصی با رابط گرافیکی و ماوس، نقلابی در دنیای رایانه به راه انداخت.

اپل از لوکس‌ترین شرکت‌های تکنولوژی

بعد از موفقیت‌های اولیه، شرکت اپل با رقابت سخت دیگر شرکت‌های فناوری مانند مایکروسافت و IBM و همچنین بحران‌های داخلی و خروج استیو جابز در سال ۱۹۸۵، با مشکلات فروش و سودآوری روبرو شد. در سال ۱۹۹۷، با بازگشت استیو جابز به عنوان مدیر عامل اجرایی، شرکت اپل تغییرات عمده‌ای در استراتژی، محصولات و برند خود اعمال کرد. اپل با تولید سخت‌افزارهای نوین و دارای طراحی صحیح و همچنین نرم‌افزارهای کاربردی و خلاقانه، به عنوان یک شرکت پیشگام و خلاق در صنعت فناوری شناخته شد.

بعضی از محصولات پرطرفدار و پرفروش شرکت اپل عبارتند از: آی‌پاد (پخش‌کننده موسیقی قابل حمل)، آیفون (تلفن هوشمند)، آی‌پد (تبلت)، اپل واچ (ساعت هوشمند)، اپل تی‌وی (دستگاه پخش محتوای رسانه‌ای)، هوم‌پاد (بلندگوی هوشمند)، مکینتاش و مک بوک (رایانه‌های شخصی)، ایرپاد (هدفون بی‌سیم) و جدیدترین محصول این شرکت یعنی اپل ویژن پرو (هدست‌های واقعیت ترکیبی).

این محصولات با استفاده از سیستم‌عامل‌های خاص خود کار می‌کنند که عبارتند از: مک اواس، آی اواس، واچ اواس و تی وی اواس. همچنین شرکت اپل در زمینه خدمات آنلاین نیز فعالیت دارد که شامل:

اپل پی (سرویس پرداخت الکترونیک)، اپل استور (فروشگاه آنلاین محصولات اپل)، آی تیونز استور (فروشگاه آنلاین محتوای رسانه‌ای)، اپ استور (فروشگاه آنلاین برنامه‌های آی اواس)، فروشگاه مک اپ (فروشگاه آنلاین برنامه‌های مک اواس)، آی بوکس (فروشگاه آنلاین کتاب الکترونیک)، آی کلاود (سرویس ذخیره سازی ابری) و اپل موزیک (سرویس پخش موسیقی به صورت جریانی) می‌باشد.

مرور گذشته شرکت اپل در سال‌های مختلف

سال 1971 تا 1977

شرکت اپل در این دوره با تولید و عرضه رایانه‌های شخصی نوین و انقلابی به بازار، به یکی از پیشگامان صنعت فناوری اطلاعات تبدیل شد. در این بخش از مقاله به بررسی مهم‌ترین رویدادها و محصولات شرکت اپل در این دوره خواهیم پرداخت.

– در سال ۱۹۷۱، استیو جابز و استیو وازنیاک، دو بنیان‌گذار شرکت اپل، برای اولین بار با هم آشنا شدند. آن‌ها با کمک یک دوست مشترک به نام بیل فرناندز، که در آینده به یکی از اولین کارمندان اپل تبدیل شد، با هم ملاقات کردند.

– در سال ۱۹۷۵، جابز و وازنیاک به عضویت باشگاه کامپیوتر هوم‌برو (Homebrew) درآمدند. این باشگاه محل تبادل نظرات و تجارب علاقه‌مندان به رایانه‌های شخصی بود. در این جا، وازنیاک با رایانه‌های Altair 8800 و IMSAI آشنا شد و تصمیم گرفت خود رایانه‌ای طراحی کند.

– در سال ۱۹۷۶، جابز و وازنیاک با همکاری رونالد وین، شرکت اپل رایانه (Apple Computer) را تأسیس کردند. آن‌ها با فروش قطعات الکترونیک خود، سرمایه لازم برای ساخت رایانه خود را تأمین کردند.

– در همان سال، وازنیاک اپل ۱ (Apple I) را طراحی کرد. این رایانه یک بورد منطقی بود که قابل اتصال به صفحه کلید و مانیتور بود. آن‌ها توانستند حدود ۲۰۰ عدد از این رایانه را به قیمت ۶۶۶٫۶۶ دلار به فروش برسانند.

– در سال ۱۹۷۷، شرکت اپل اپل ۲ (Apple II) را معرفی کرد. این رایانه نسبت به نسخه قبلی دارای قاب پلاستیک، صفحه نمایش رنگی، درگاه فلاپی دیسک و سخت‌افزار قابل گسترش بود. این رایانه به موفقیت بسزایی دست یافت و به مدت ۱۶ سال تولید شد.

سال 1977 تا 1985

– در سال ۱۹۷۹، جابز و وازنیاک با شرکت زایروکس (Xerox) توافق کردند تا به مرکز تحقیقات پارک (PARC) آن شرکت دسترسی داشته باشند. در این مرکز، آن‌ها با رایانه‌هایی با رابط گرافیکی، ماوس، شبکه و پست الکترونیک آشنا شدند. این تجربه برای آن‌ها الهام‌بخش بود و موجب شد تا به سمت طراحی رایانه‌هایی با رابط گرافیکی حرکت کنند.

– در سال ۱۹۸۰، شرکت اپل اپل ۳ (Apple III) را روانه بازار کرد. این رایانه برای استفاده در کسب و کار طراحی شده بود و دارای قابلیت‌هایی مانند پشتیبانی از ۲۵۶ رنگ، حافظه ۵۱۲ کیلوبایت، پورت سریال و پورت پرینتر بود. اما این رایانه با مشکلات فنی و حرارتی مواجه شد و فروش خوبی نداشت.

– در سال ۱۹۸۳، شرکت اپل لیسا (Lisa) را به عنوان نخستین رایانه شخصی با رابط گرافیکی و ماوس عرضه کرد. این رایانه دارای صفحه نمایش ۱۲ اینچی، حافظه ۱ مگابایت، درگاه فلاپی دیسک و سخت‌افزار قابل گسترش بود. اما قیمت بالای این رایانه (حدود ۱۰ هزار دلار) باعث شد که فروش خوبی نداشته باشد.

– در سال ۱۹۸۴، شرکت اپل مکینتاش (Macintosh) را به بازار عرضه کرد. این رایانه نسبت به لیسا دارای قابلیت‌های بهبود یافته‌ای بود مانند صفحه نمایش ۹ اینچی، حافظه ۱۲۸ کیلوبایت، پورت SCSI و قابلیت پشتیبانی از صدا. این رایانه با تبلیغات جذاب و خلاقانه خود، به نقطه عطف در صنعت رایانه‌های شخصی تبدیل شد.

– در سال ۱۹۸۵، استیو جابز به دلیل اختلافات با جان اسکالی (John Sculley)، مدیر عامل شرکت اپل، از شرکت کناره‌گیری کرد. جابز تصمیم گرفت تا شرکت جدید خود را به نام نکست (NeXT) تأسیس کند و به تولید رایانه‌های قدرتمند بپرد.

سال 1985 تا 1990

اپل در این بازه زمانی تحولات مهمی را تجربه کرد.

– سال 1985: در این سال، استیو جابز به دلیل تنش‌ها و مشکلات با مدیران اپل، اخراج شد. این اتفاق در اثر نبردهای مدیریتی در سطح بالای شرکت و نتایج مالی ضعیف رخ داد.

– سال 1986: بعد از جدایی از اپل، استیو جابز یک شرکت جدید به نام NeXT را تأسیس کرد. این شرکت با هدف ایجاد کامپیوترهای جدید برای بازار آموزش عالی و تحقیقاتی شروع به کار کرد. در حالی که اپل با مشکلات مالی روبرو بود، اما همچنان در بازار رقابت می‌کرد.

– سال 1987: اپل Macintosh II را روانه بازار کرد، که اولین محصول مکینتاش با رنگ بود. همچنین، اپل از سیستم عامل جدید خود، Mac OS, رونمایی کرد که با استفاده از واسط کاربری گرافیکی و موس، به کاربران امکان استفاده آسان‌تر از کامپیوترها را می‌داد.

– سال 1988: در این سال، اپل یک دعوای قانونی بزرگ با شرکت Microsoft را آغاز کرد. اپل ادعا می‌کرد که Microsoft با تقلید واسط کاربری گرافیکی ویندوز 2.0 از Macintosh، حقوق مالکیت این شرکت را نقض کرده است.

– سال 1989: اپل Macintosh Portable را معرفی کرد، اما با این حال موفق به فروش خوبی در بازار نشد. این محصول بیشتر به عنوان پیشگامی برای طراحی لپ تاپ‌های آتی اپل محسوب می‌شود.

– سال 1990: اپل محصول جدیدی با نام Macintosh LC را معرفی کرد که به عنوان یک “کامپیوتر خانوادگی طراحی شده بود” و به دلیل قیمت پایین‌تر خود، در بازار نسبتا موفق‌تر ظاهر شد.

این دوره از تاریخچه اپل پر از تحولات و چالش‌های بزرگی بود، که در نهایت به رشد و تحول این شرکت منجر شد.

سال 1990 تا 1997

اپل در این سال‌ها محصولات مختلفی را عرضه کرد، مانند:

– آی‌پد نانو، نخستین رایانه لوحی اپل که در سال ۱۹۹۳ عرضه شد. این رایانه دارای صفحه نمایش لمسی چند لمسی، قلم نوری و قابلیت اتصال به اینترنت بود. اما بازار خوبی نداشت و فقط چند هزار دستگاه از آن فروخته شد.

– آی‌پاد، نخستین پخش کننده موسیقی دیجیتال اپل که در سال ۱۹۹۷ عرضه شد. این دستگاه دارای حافظه داخلی ۵ گیگابایت، صفحه نمایش LCD و رابط FireWire بود. آی‌پاد با استقبال خوب مشتریان روبرو شد و به یک محصول پرفروش و محبوب تبدیل شد.

– آی‌مک، نخستین رایانه رومیزی اپل با طراحی جدید و رنگارنگ که در سال ۱۹۹۸ عرضه شد. این رایانه دارای پردازنده G3، صفحه نمایش CRT ۱۵ اینچ، درایو CD-ROM و پورت USB بود⁴. آی‌مک با تغییرات جذاب در ظاهر و عملکرد رایانه‌های شخصی، بازار را به هم ریخت و به موفقیت بزرگی دست یافت.

سال 1997 تا 2001

اپل در بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۱ با تحولات بزرگی روبرو شد. این شرکت که در سال‌های قبل با بحران مالی و رقابت شدید مایکروسافت دست و پنجه نرم می‌کرد، با بازگشت استیو جابز به عنوان مدیر عامل اجرایی، راهی جدید را طی کرد. اپل در این دوره محصولات و خدمات متنوع و نوآورانه‌ای را عرضه کرد، مانند:

– آی‌مک G3، نسل دوم رایانه‌های رومیزی اپل که در سال ۱۹۹۸ با طراحی جذاب و رنگارنگ به بازار آمد. این رایانه دارای پردازنده G3، صفحه نمایش 15 اینچ CRT، درایو CD-ROM و پورت USB بود. آی‌مک G3 با استقبال خوب مشتریان روبرو شد و به یکی از محصولات پرفروش اپل تبدیل شد.

– آی‌تونز، نخستین نرم‌افزار اپل برای مدیریت و پخش موسیقی دیجیتال که در سال ۲۰۰۱ عرضه شد. این نرم‌افزار قابلیت همگام‌سازی با آی‌پاد، خرید و دانلود آهنگ از فروشگاه آنلاین آی‌تونز استور و ساخت لیست پخش را داشت. آی‌تونز به یکی از محبوب‌ترین نرم‌افزارهای اپل تبدیل شد و بعدها قابلیت پخش فیلم، پادکست، کتاب صوتی و غیره را هم به خود اضافه کرد.

– آی‌پاد، نخستین پخش کننده موسیقی دیجیتال اپل که در سال ۲۰۰۱ عرضه شد. این دستگاه دارای حافظه داخلی ۵ گیگابایت، صفحه نمایش LCD و رابط FireWire بود. آی‌پود با استقبال خوب مشتریان روبرو شد و به یک محصول پرفروش و محبوب تبدیل شد. بعدها نسخه‌های مختلف آی‌پود با حافظه، صفحه نمایش، قابلیت و طراحی متفاوت عرضه شدند.

سال 2001 تا 2007

اپل در بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷ با رشد و توسعه چشمگیری روبرو شد. این شرکت که در سال‌های قبل با معرفی آی‌مک، آی‌تونز و آی‌پود موفقیت‌های بزرگی کسب کرده بود، در این دوره با عرضه محصولات و خدمات جدید و پیشرفته‌تر، بازار را به خود اختصاص داد.

از جمله این محصولات و خدمات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

– آی‌پاد مینی، نسخه کوچکتر و سبک‌تر آی‌پود که در سال ۲۰۰۴ عرضه شد. این دستگاه دارای حافظه داخلی ۴ گیگابایت، صفحه نمایش LCD و رابط USB بود. آی‌پود مینی با استقبال خوب مشتریان روبرو شد و به یکی از محصولات پرفروش اپل تبدیل شد. بعدها نسخه‌ای با حافظه ۶ گیگابایت هم عرضه شد.

– آی‌پاد نانو، نسخه جایگزین آی‌پود مینی که در سال ۲۰۰۵ عرضه شد. این دستگاه دارای حافظه فلش، صفحه نمایش رنگی و قابلیت پخش فایل‌های عکس و صوت بود. آی‌پود نانو با استقبال خوب مشتریان روبرو شد و به یکی از محصولات پرفروش اپل تبدیل شد. بعدها نسخه‌های مختلف آی‌پود نانو با حافظه، صفحه نمایش، قابلیت و طراحی متفاوت عرضه شدند.

– آی‌پاد شافل، نسخه ساده و ارزان قیمت آی‌پود که در سال ۲۰۰۵ عرضه شد. این دستگاه دارای حافظه فلش، پورت USB و قابلیت پخش تصادفی فایل‌های صوت بود. آی‌پود شافل با استقبال خوب مشتریان روبرو شد و به یکی از محصولات پرفروش اپل تبدیل شد. بعدها نسخه‌های مختلف آی‌پود شافل با حافظه، قابلیت و طراحی متفاوت عرضه شدند.

دیگر محصولات…

– آی‌پاد تاچ، نسخه لمسی آی‌پود که در سال ۲۰۰۷ عرضه شد. این دستگاه دارای صفحه نمایش لمسی ۳.۵ اینچ، حافظه داخلی ۸، ۱۶ و ۳۲ گیگابایت، رابط کاربری چند لمسی و قابلیت اتصال به اینترنت از طریق وای‌فای بود⁴. آی‌پود تاچ با استقبال خوب مشتریان روبرو شد و به یکی از محصولات پرفروش اپل تبدیل شد. بعدها نسخه‌های مختلف آی‌پود تاچ با حافظه، صفحه نمایش، قابلیت و طراحی متفاوت عرضه شدند⁴.

– آیفون، نخستین تلفن همراه هوشمند اپل که در سال ۲۰۰۷ عرضه شد. این دستگاه دارای صفحه نمایش لمسی ۳.۵ اینچ، حافظه داخلی ۴، ۸ و ۱۶ گیگابایت، رابط کاربری چند لمسی، دوربین عقب ۲ مگاپیکسل و قابلیت اتصال به اینترنت از طریق وای‌فای و EDGE بود. آیفون با استقبال خوب مشتریان روبرو شد و به یک محصول پرفروش و محبوب تبدیل شد. بعدها نسخه‌های مختلف آیفون با حافظه، صفحه نمایش، قابلیت و طراحی متفاوت عرضه شدند.

– آی‌تونز استور، فروشگاه آنلاین اپل برای خرید و دانلود فایل‌های صوتی، تصویری، بازی و نرم‌افزار که در سال ۲۰۰۳ عرضه شد. این فروشگاه با همکاری شرکت‌های بزرگ موسیقی و فیلم، قابلیت خرید و دانلود آهنگ، آلبوم، فیلم، سریال، پادکست، کتاب صوتی و غیره را به کاربران اپل فراهم می‌کرد. آی‌تونز استور با استقبال خوب مشتریان روبرو شد و به یک منبع درآمد قابل توجه برای اپل تبدیل شد.

سال 2007 تا 2011

اپل در بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۱ با معرفی محصولات و خدمات جدید و نوآورانه، بازار را به خود اختصاص داد. این شرکت که در سال‌های قبل با عرضه آی‌پاد، آی‌تونز استور و آیفون موفقیت‌های بزرگی کسب کرده بود، در این دوره با عرضه محصولات و خدمات جدید و پیشرفته‌تر، بازار را به خود اختصاص داد. از جمله این محصولات و خدمات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

– آی‌پد، نخستین تبلت هوشمند اپل که در سال ۲۰۱۰ عرضه شد. این دستگاه دارای صفحه نمایش لمسی ۹.۷ اینچ، حافظه داخلی ۱۶، ۳۲ و ۶۴ گیگابایت، رابط کاربری چند لمسی، دوربین عقب و قابلیت اتصال به اینترنت از طریق وای‌فای و ۳G بود. آی‌پد با استقبال خوب مشتریان روبرو شد و به یک محصول پرفروش و محبوب تبدیل شد. بعدها نسخه‌های مختلف آی‌پد با حافظه، صفحه نمایش، قابلیت و طراحی متفاوت عرضه شدند.

– آیفون 3GS، نسخه بهبود یافته آیفون 3G که در سال ۲۰۰۹ عرضه شد. این دستگاه دارای حافظه داخلی ۸، ۱۶ و ۳۲ گیگابایت، پردازنده قوی‌تر، دوربین عقب ۳ مگاپیکسل با قابلیت فوکوس خودکار و فیلمبرداری و قابلیت اجرای برنامه‌های سنگین‌تر بود. آیفون 3GS با استقبال خوب مشتریان روبرو شد و به یک محصول پرفروش تبدیل شد.

– آیفون ۴، نسخه جدید آیفون که در سال ۲۰۱۰ عرضه شد. این دستگاه دارای صفحه نمایش لمسی ۳.۵ اینچ با رزولوشن بالا (Retina Display)، حافظه داخلی ۸، ۱۶ و ۳۲ گیگابایت، پردازنده قوی‌تر، دوربین عقب ۵ مگاپیکسل با فلش LED و فیلمبرداری HD و دوربین جلو برای تماس‌های تصویری (FaceTime) بود. آیفون ۴ با استقبال خوب مشتریان روبرو شد و به یک محصول پرفروش تبدیل شد. این دستگاه همچنین با مشکلاتی همچون مشکل آنتن و شکستگی شیشه‌های جلو و عقب روبرو شد.

– آیفون ۴S، نسخه بهبود یافته آیفون ۴ که در سال ۲۰۱۱ عرضه شد⁴. این دستگاه دارای حافظه داخلی ۸، ۱۶، ۳۲ و ۶۴ گیگابایت، پردازنده قوی‌تر، دوربین عقب ۸ مگاپیکسل با فلش LED و فیلمبرداری HD و قابلیت اتصال به شبکه‌های CDMA بود. آیفون ۴S با استقبال خوب مشتریان روبرو شد و به یک محصول پرفروش تبدیل شد. این دستگاه همچنین با معرفی سیری (Siri)، دستیار صوتی هوشمند اپل، تحول بزرگی در صنعت تلفن همراه ایجاد کرد.

– آی‌کلاود، خدمت ذخیره‌سازی ابری اپل که در سال ۲۰۱۱ عرضه شد. این خدمت با ارائه فضای رایگان ۵ گیگابایت، قابلیت همگام‌سازی فایل‌ها، عکس‌ها، مخاطبین، تقویم‌ها، یادداشت‌ها و غیره بین دستگاه‌های اپل، کاربران را از نگرانی در مورد از دست رفتن اطلاعات خود بی‌نیاز کرد. آی‌کلاد با استقبال خوب مشتریان روبرو شد و به یک خدمت پرطرفدار تبدیل شد.

سال 2011 تا 2020

در این دهه، اپل چندین محصول جدید و تحولات مهمی را تجربه کرد.

– سال 2011: در 5 اکتبر، استیو جابز، موسس اپل، درگذشت. در همان سال، اپل محصول جدیدی را به نام iPhone 4S روانه بازار کرد که اولین گوشی با Siri، دستیار صوتی شرکت اپل شرکت بود.

– سال 2012: اپل از iPhone 5، iPad Mini و MacBook Pro با صفحه نمایش Retina رونمایی کرد. این محصولات در بازار موفق بودند و به تقویت نقش اپل در بازار کمک کردند.

– سال 2013: اپل از iOS 7 رونمایی کرد. این به روزرسانی شامل تغییرات طراحی عمده برای سیستم عامل اپل بود.

– سال 2014: اپل از iPhone 6 و iPhone 6 Plus رونمایی کرد. در همان سال، اپل واچ، اولین محصول ساعت هوشمند شرکت را معرفی کرد.

– سال 2015: اپل از سرویس موسیقی خود، Apple Music رونمایی کرد.

– سال 2016: اپل از iPhone 7 و iPhone 7 Plus رونمایی کرد. همچنین از MacBook Pro با Touch Bar جدید رونمایی کرد.

– سال 2017: اپل از iPhone X رونمایی کرد، که بزرگ‌ترین تغییرات طراحی از زمان ارائه iPhone 6 را داشت. همچنین از iPhone 8 و iPhone 8 Plus رونمایی شد.

– سال 2018: اپل از iPhone XS، iPhone XS Max و iPhone XR رونمایی کرد.

– سال 2019: اپل از iPhone 11، iPhone 11 Pro و iPhone 11 Pro Max رونمایی کرد. همچنین در این سال اپل از سرویس‌های خود به نام‌های Apple Arcade و Apple TV+ رونمایی کرد.

– سال 2020: در این سال، به دلیل بحران کووید-19، اکثر رویدادهای اپل به صورت آنلاین برگزار شد. اپل از iPhone 12، iPhone 12 Mini، iPhone 12 Pro و iPhone 12 Pro Max رونمایی کرد.

 همچنین از اولین چیپ خود برای Mac، M1، رونمایی شد.

این دهه برای اپل پر از رویدادها و تحولات بزرگ بود و در طول آن اپل با رونمایی از محصولات جدید و ارائه خدمات جدید، موفقیت‌های بزرگی را کسب کرد.

تاریخچه اقتصادی شرکت اپل

اپل در طول سال‌ها تحولات قابل توجهی در زمینه اقتصادی داشته است.

– سال 1980: اپل روز 12 دسامبر به بورس نیویورک وارد شد و یکی از پرسودترین عرضه‌های عمومی سهام در آن زمان بود.

– سال‌های 1990: در این دهه، اپل با مشکلات مالی جدی روبه‌رو شد. با رقابت گسترده با شرکت‌هایی مانند IBM و Microsoft، بازار سهم اپل به شدت کاهش یافت و این شرکت با افت درآمد روبه‌رو شد.

– سال 1997: اپل با خرید شرکت NeXT و بازگشت استیو جابز به شرکت، شروع به بازسازی خود کرد. جابز تغییرات استراتژیک قابل توجهی را ایجاد کرد که شامل کاهش تعداد محصولات و تمرکز بر کیفیت و طراحی برتر بود.

– سال 2001: اپل با ارائه iPod و فروشگاه موسیقی iTunes، درآمدهای قابل توجهی را از فروش موسیقی دیجیتال کسب کرد.

– سال 2007: با معرفی iPhone، اپل یک منبع جدید و قابل توجه درآمد را باز کرد. به مرور زمان، بخش تلفن همراه اپل تبدیل به یکی از بخش‌های سودآورترین شرکت شد.

– سال 2010: با معرفی iPad، اپل یک بازار جدید را برای تبلت‌های لمسی باز کرد که درآمدهای قابل توجهی را به این شرکت داد.

– سال 2018: اپل شرکت اولی بود که ارزش بازار آن به یک تریلیون دلار رسید.

– سال 2020: با وجود جهانی شدن بیماری کووید-19، اپل ادامه داد تا محصولات جدیدی را معرفی کند و درآمد قابل توجهی را از فروش آن‌ها کسب کند.

بر خلاف بسیاری از شرکت‌های تکنولوژی دیگر، اپل به طور مداوم محصولات فیزیکی را معرفی کرد و به فروش رساند، این امر باعث شد تا این شرکت بتواند درآمدهای قابل توجهی را از فروش محصولات خود کسب کند. در همین حال، اپل تلاش کرده است تا به سمت خدمات دیجیتال مانند iCloud، Apple Music، و Apple TV+ حرکت کند که این خدمات نیز درآمدهای مهمی برای شرکت ایجاد کرده‌اند.

تاریخچه محصولات شرکت اپل

– آی‌پاد: یک پخش‌کننده موسیقی قابل حمل که در سال ۲۰۰۱ معرفی شد.

– آیفون: یک گوشی هوشمند با صفحه لمسی که در سال ۲۰۰۷ معرفی شد.

– آی‌پد: یک تبلت با صفحه لمسی که در سال ۲۰۱۰ معرفی شد.

– اپل واچ: یک ساعت هوشمند با صفحه لمسی که در سال ۲۰۱۴ معرفی شد.

– اپل تی‌وی: یک دستگاه پخش رسانه دیجیتال که در سال ۲۰۰۷ معرفی شد.

– هوم‌پاد: یک بلندگو هوشمند با دستیار صوتی سیری که در سال ۲۰۱۷ معرفی شد.

– ایرپاد: گوش‌بدهای بلوتوث بدون سیم که در سال ۲۰۱۶ معرفی شد.

– ایرتگ: ردگیر بلوتوث برای پیدا کردن اشیاء که در سال ۲۰۲۱ معرفی شد.

– ویژن پرو: یک هدست واقعیت مجازی که احتمالا آینده تکنولوژی را تغییر دهد.

علاوه بر محصولات سخت‌افزار، اپل نرم‌افزار و خدمات هم تولید و ارائه می‌دهد. برخی از این نرم‌افزار و خدمات عبارتند از:

– مک‌اواس: سیستم عامل رایانه‌های مکینتاش.

– آی‌اواس: سیستم عامل گوشی‌های آیفون و تبلت‌های آی‌پد.

– واچ‌اواس: سیستم عامل ساعت‌های اپل واچ.

– تی‌وی‌اواس: سیستم عامل دستگاه اپل تی‌وی.

– آی‌لایف: مجموعه نرم‌افزار برای ویرایش و مدیریت رسانه.

– آی‌ورک: مجموعه نرم‌افزار برای انجام کارهای اداری و خلاقانه.

– آی‌تیونز: نرم‌افزار برای پخش و خرید رسانه.

– اپل پی: نرم‌افزار برای پرداخت الکترونیک با گوشی یا ساعت.

– اپل استور: فروشگاه برخط برای خرید نرم‌افزار و بازی.

– آی‌بوکس: فروشگاه برخط برای خرید کتاب الکترونیک.

– اپل موزیک: خدمات پخش موسیقی برخط.

– آی‌کلاد: خدمات ذخیره سازی ابری داده.

تاریخچه موبایل آیفون

آیفون ها گوشی های هوشمندی هستند که توسط شرکت اپل طراحی و ساخته می‌شوند. اولین آیفون در سال ۲۰۰۷ معرفی شد و از آن زمان تاکنون ۳۸ مدل از این گوشی به بازار عرضه شده‌اند. برخی از ویژگی‌های مهم آیفون ها عبارتند از:

– صفحه نمایش لمسی خازنی با کیفیت بالا و رزولوشن رتینا.

– سیستم عامل آی‌اواس که بر پایه مک‌اواس ساخته شده و به روزرسانی مداوم می‌شود.

– دوربین‌های پشت و جلو با قابلیت ضبط ویدئو، عکاسی پرتره، عکاسی پانوراما، عکاسی نورپردازی و فلاش LED.

– دستیار صوتی سیری که با صدای کاربر ارتباط برقرار می‌کند و دستورات را اجرا می‌کند.

– قابلیت اتصال به شبکه‌های مختلف مانند 3G، 4G، 5G Wi-Fi، بلوتوث و NFC.

– قابلیت پرداخت الکترونیک با استفاده از اپل پی و تشخیص چهره یا اثر انگشت.

– قابلیت استفاده از برنامه‌ها و بازی‌های مختلف که در اپل استور قابل دسترس هستند.

– قابلیت استفاده از خدمات برخط مانند اپل موزیک، اپل تی‌وی، اپل بوکس، آی‌کلاد و غیره.

از آیفون 1 تا 13

شرکت اپل از سال 2007 تا به حال، مجموعه‌ای از گوشی‌های هوشمند تحت عنوان آیفون (iPhone) را معرفی کرده است. در اینجا یک بررسی خلاصه از تاریخچه آیفون‌ها ارائه می‌دهم:

– آیفون اولین بار در سال 2007 توسط استیو جابز معرفی شد. این گوشی با صفحه لمسی چند لمسی خود انقلابی در بازار گوشی‌های موبایل به پا کرد.

– آیفون 3G در سال 2008 عرضه شد و از شبکه 3G پشتیبانی کرد.

– آیفون 3GS در سال 2009 با دوربین بهتر و سرعت بیشتر عرضه شد.

– آیفون 4 در سال 2010 با طراحی جدید، دوربین جلویی برای تماس‌های تصویری و صفحه‌نمایش با کیفیت Retina معرفی شد.

– آیفون 4S در سال 2011 با دوربین بهتر و پردازنده قوی‌تر و همچنین معرفی سیری، دستیار صوتی اپل، معرفی شد.

– آیفون 5 در سال 2012 با صفحه‌نمایش بزرگ‌تر و کانکتور Lightning جدید عرضه شد.

– آیفون 5S و 5C در سال 2013 معرفی شدند. 5S از تراشه A7 64 بیتی و حسگر اثر انگشت Touch ID پشتیبانی کرد.

– آیفون 6 و 6 Plus در سال 2014 با صفحه‌نمایش‌های بزرگ‌تر معرفی شدند. 6 Plus نخستین آیفون با صفحه‌نمایش 5.5 اینچی بود.

– آیفون 6S و 6S Plus در سال 2015 با تکنولوژی 3D touch و دوربین‌های بهتر عرضه شدند.

– آیفون SE نخستین بار در سال 2016 معرفی شد به عنوان یک گوشی با قیمت پایین‌تر و اندازه کوچک‌تر.

– آیفون 7 و 7 Plus در سال 2016 با دوربین بهتر، بدون درگاه هدفون و با استاندارد مقاومت در برابر آب و گرد و غبار IP67 معرفی شدند.

– آیفون 8، 8 Plus و X در سال 2017 معرفی شدند. آیفون X با صفحه‌نمایش OLED، بدون دکمه خانه و با سیستم تشخیص چهره Face ID یک نوآوری بود.

– آیفون XS، XS Max و XR در سال 2018 با دوربین‌های بهتر، سرعت بیشتر و امکانات جدید دیگر معرفی شدند.

– آیفون 11، 11 Pro و 11 Pro Max در سال 2019 با دوربین سه‌گانه و امکانات جدید معرفی شدند.

– آیفون SE (2020) با قیمت کمتر و تراشه A13 Bionic معرفی شد.

– آیفون 12، 12 Mini، 12 Pro و 12 Pro Max در سال 2020 با صفحه‌نمایش‌های Ceramic Shield، پشتیبانی از 5G و دوربین‌های بهتر عرضه شدند.

آیفون 13، 13 Mini، 13 Pro و 13 Pro Max در سال 2021 با دوربین‌های بهتر، ظرفیت بیشتر و با تراشه‌های A15 Bionic معرفی شدند.

آخرین مدل‌های آیفون که در سال ۲۰۲۲ معرفی شده‌اند

آیفون ۱۴: دارای صفحه نمایش لمسی ۶.۱ اینچ OLED با رزولوشن 2532 × 1170، دوربین پشت 48 مگاپیکسل با فلاش LED دوگانه، دوربین جلو ۱۲ مگاپیکسل با تشخص چهره، حافظه داخلی ۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت و همچنین یک ترابایت، حافظه رم 6 گیگابایت، پردازنده A15 Bionic با قابلیت شارژ بی‌سیم و شارژ سریع.

– آیفون ۱۴ پلاس: دارای صفحه نمایش لمسی ۶.۷ اینچ OLED با رزولوشن 2778 × 1284، دوربین پشت 48 مگاپیکسل با فلاش LED دوگانه، دوربین جلو ۱۲ مگاپیکسل با تشخص چهره، حافظه داخلی ۱۲۸/۲۵۶/۵۱۲ گیگابایت، حافظه رم 6 گبایت، پردازنده A15 Bionic.

آیفون ۱۴ پرو:

صفحه نمایش 1179 x 2556 pixels, 19.5:9 ratio

پردازنده Apple A16 Bionic

گرافیک Apple GPU (5-core graphics)

حافظه‌های داخلی و رم 128GB 6GB RAM, 256GB 6GB RAM, 512GB 6GB RAM, 1TB 6GB RAM

آیفون ۱۴ پرو مکس:

میزان ظرفیت باتری: 4323 میلی‌آمپر ساعت

کیفیت اصلی دوربین: ترکیبی از چهار دوربین با کیفیت 48 مگاپیکسل، 12 مگاپیکسل، 12 مگاپیکسل و TOF 3D

اندازه صفحه نمایش: 6.7 اینچ

مقدار حافظه رندوم – RAM: 6 گیگابایت

فضای حافظه داخلی: 128GB 6GB RAM, 256GB 6GB RAM, 512GB 6GB RAM, 1TB 6GB RAM

نوع پردازنده – CPU: مدل Apple A16 Bionic (4 نانومتر)، شامل دو هسته با سرعت 3.46 گیگاهرتز از نوع Avalanche و چهار هسته از نوع Blizzard

تاریخچه آیپد ها

آیپد ها رایانه های لوحی هستند که توسط شرکت اپل طراحی، توسعه و به بازار عرضه شده‌اند. اولین آیپد در ۳ آوریل ۲۰۱۰ منتشر شد در این قسمت از مطلب تاریخچه آیپدها را بررسی می‌کنیم. برخی از ویژگی‌های مهم آیپد ها عبارتند از:

– صفحه نمایش لمسی خازنی با کیفیت بالا و رزولوشن رتینا.

– سیستم عامل آی‌اواس یا آی‌پداواس که بر پایه مک‌اواس ساخته شده و به روزرسانی مداوم می‌شود.

– دوربین‌های پشت و جلو با قابلیت ضبط ویدئو، عکاسی پرتره، عکاسی پانوراما، عکاسی نورپردازی و فلاش LED.

– دستیار صوتی سیری که با صدای کاربر ارتباط برقرار می‌کند و دستورات را اجرا می‌کند.

– قابلیت اتصال به شبکه‌های مختلف مانند ۳G، ۴G، ۵G، Wi-Fi، بلوتوث و NFC.

– قابلیت پرداخت الکترونیک با استفاده از اپل پی و تشخص چهره یا اثر انگشت.

– قابلیت استفاده از برنامه‌ها و بازی‌های مختلف که در اپل استور قابل دسترس هستند.

– قابلیت استفاده از خدمات برخط مانند اپل موزیک، اپل تی‌وی، اپل بوکس، آی‌کلاد و غیره.

برخی از مدل‌های آیپد

برخی از مدل‌های این تبلت هوشمند اپل، عبارتند از:

1. آیپد سری 9: این مدل، نسل جدیدتر از مدل پایه آیپد است و یک آپدیت سالانه محسوب می‌شود. این مدل دارای صفحه نمایش 10.2 اینچی، چیپ A13 Bionic و دوربین جلویی بهتر برای تماس‌های ویدیویی است.

2. آیپد مینی 6: این مدل کوچکتر از آیپد‌های عادی است و برای کسانی است که به دنبال یک تبلت قابل حمل و کوچک‌تر هستند. این نسخه دارای صفحه‌نمایش 8.3 اینچی، چیپ A15 Bionic و طراحی بدون دکمه خانه است.

3. آیپد ایر: با یک صفحه نمایش 10.9 اینچی، چیپ A14 Bionic، و پشتیبانی از Apple Pencil نسل دوم و Magic Keyboard.

4. آیپد پرو (نسل 5): این مدل همچنین با صفحه‌نمایش Mini-LED جدید خود، چیپ M1، و دوربین‌های بهتر نسبت به نسل قبلی، پیشرفت‌های قابل توجهی را ارائه داده است. آیپد پرو در دو اندازه 11 و 12.9 اینچی در دسترس است.

این نسخه‌ها از تمام ویژگی‌های سیستم عامل iPadOS بهره می‌برند، از جمله قابلیت‌های چند وظیفه‌ای پیشرفته، پشتیبانی از Apple Pencil، و مجموعه وسیعی از برنامه‌ها و بازی‌ها از App Store.

تاریخچه مک بوک ها

مک بوک ها لپ‌تاپ‌های تولید شده توسط شرکت اپل هستند که از سیستم عامل مک‌اواس استفاده می‌کنند. این لپ‌تاپ‌ها جزء خانواده مکینتاش هستند که اولین رایانه شخصی دارای رابط گرافیکی و موس بودند. تاریخچه مک بوک ها به این شرح است:

– در سال ۱۹۸۴، اپل اولین کامپیوتر مکینتاش را با صفحه نمایش ۹ اینچی، پردازنده ۸ مگاهرتزی و ۱۲۸ کیلوبایت رم عرضه کرد.

– در سال ۱۹۸۹، اپل اولین لپ‌تاپ مکینتاش را با نام Macintosh Portable با صفحه نمایش ۹٫۸ اینچی، پردازنده ۱۶ مگاهرتزی و ۱ مگابایت رم عرضه کرد.

– در سال ۱۹۹۱، اپل سری PowerBook را به عنوان لپ‌تاپ‌های قدرتمند و حرفه‌ای روانه بازار کرد. این لپ‌تاپ‌ها دارای صفحه نمایش رنگی، پورت SCSI، ترک پد و باتری قابل تعویض بودند.

– در سال ۱۹۹۷، اپل سری iBook را به عنوان لپ‌تاپ‌های سبک و زیبا با طرح شل زده عرضه کرد. این لپ‌تاپ‌ها دارای صفحه نمایش ۱۲٫۱ اینچی، پورت USB، وای فای و باتری با عمر طولانی بودند.

– در سال ۲۰۰۱، اپل سری PowerBook G4 را با طرح تیتانیوم و صفحه نمایش 15.2 اینچی عرضه کرد. این لپ‌تاپ‌ها دارای پورت FireWire، پورت DVI، پورت S-Video و پورت Ethernet بودند.

– در سال ۲۰۰۶، اپل سری MacBook Pro را با استفاده از پردازنده‌های Intel Core Duo عرضه کرد. این لپ‌تاپ‌ها دارای صفحه نمایش 15.4 و 17 اینچی، پورت MagSafe، پورت ExpressCard و دوربین iSight بودند.

– در سال ۲۰۰۸، اپل سری MacBook Air را به عنوان لپ‌تاپ‌های باریک و سبک با ضخامت حداکثر ۱٫۹ سانتی‌متر عرضه کرد. این لپ‌تاپ‌ها دارای صفحه نمایش 13.3 اینچی، پورت USB، پورت Micro-DVI و درایو اپتیکال خارجی بودند.

– در سال ۲۰۱۵، اپل سری MacBook را با طرح جدید و صفحه نمایش 12 اینچی رتینا عرضه کرد. این لپ‌تاپ‌ها دارای پورت USB-C، ترک پد Force Touch، کیبورد Butterfly و باتری با شکل مخصوص بودند.

– در سال ۲۰۲۰، اپل سری MacBook Air و MacBook Pro را با استفاده از تراشه M1 ساخته شده توسط خودش عرضه کرد. این تراشه دارای پردازنده ۸ هسته‌ای، پردازنده گرافیکی ۸ هسته‌ای، حافظه انبوه ۱۶ گیگابایت و مدیر امنیت T2 است. پس از آن پردازنده M2 را نیز روانه بازار کرد که قدرت بیشتری نسبت به سری پیش خود دارد.

مک بوک‌های 2022 با پردازنده جدید، سرعت بیشتر و عمر باتری بیشتری به کاربران ارائه می‌کنند، البته نسل جدید لپ تاپ‌های شرکت اپل از نظر طراحی تفاوتی نسبت به نسل پیش ندارد.

تاریخچه آی مک ها

آی مک کامپیوترهای رومیزی هستند که توسط شرکت اپل ساخته شده‌اند و دارای یک بدنه یکپارچه با صفحه نمایش هستند. این کامپیوترها جزء خانواده مکینتاش هستند و از سیستم عامل مک‌اواس استفاده می‌کنند. تاریخچه آی مک ها به این شرح است:

– در سال ۱۹۹۸، اپل اولین آی مک را با طرح شل زده و رنگ‌های روشن عرضه کرد. این کامپیوتر دارای صفحه نمایش ۱۵ اینچی، پردازنده ۲۳۳ مگاهرتزی، پورت USB و درایو اپتیکال بود.

– در سال ۲۰۰۲، اپل آی مک G4 را با طرح لامپ رومیزی و صفحه نمایش LCD عرضه کرد. این کامپیوتر دارای صفحه نمایش ۱۵، ۱۷ و ۲۰ اینچی، پردازنده ۷۰۰ تا ۱٫۲ گیگاهرتزی، پورت FireWire و پورت Ethernet بود.

– در سال ۲۰۰۴، اپل آی مک G5 را با طرح صفحه نمایش باریک و بدنه آلومینیوم عرضه کرد. این کامپیوتر دارای صفحه نمایش ۱۷، ۲۰ و ۲۴ اینچی، پردازنده ۱٫۶ تا ۳٫۱ گیگاهرتزی، پورت USB 2.0 و پورت DVI بود.

– در سال ۲۰۰۷، اپل آی مک را با طرح جدید و صفحه نمایش رتینا عرضه کرد. این کامپیوتر دارای صفحه نمایش ۲۰ و ۲۴ اینچی، پردازنده Intel Core 2 Duo، پورت MagSafe و دوربین iSight بود.

آیمک‌ها بعد از سال 2010

– در سال ۲۰۱۲، اپل آی مک را با طرح نازک‌تر و صفحه نمایش رتینا بهبود‌بخشید. این کامپیوتر دارای صفحه نمایش 21.5 و 27 اینچی، پردازنده Intel Core i5 و i7، پورت Thunderbolt و درایو Fusion بود.

– در سال ۲۰۱۴، اپل آی مک با صفحه نمایش رتینا 5K را عرضه کرد. این کامپیوتر دارای صفحه نمایش ۲۷ اینچی با رزولوشن ۵۱۲۰ در ۲۸۸۰ پیکسل، پردازنده Intel Core i5 و i7، پورت USB 3.0 و گرافیک AMD Radeon بود.

– در سال ۲۰۱۷، اپل آی مک Pro را به عنوان کامپیوتر رومیزی قدرتمند و حرفه‌ای عرضه کرد. این کامپیوتر دارای صفحه نمایش ۲۷ اینچی با رزولوشن 5K، پردازنده Intel Xeon W، پورت Thunderbolt 3 و گرافیک AMD Radeon Pro Vega بود.

– در سال ۲۰۲۱، اپل آی مک را با طرح جدید و رنگ‌های مختلف و تراشه M1 ساخته شده توسط خودش عرضه کرد. این کامپیوتر دارای صفحه نمایش 24 اینچی با رزولوشن 4K، پورت USB-C، ترک پد Magic Keyboard و دوربین FaceTime HD بود.

تاریخچه اپل واچ ها

اپل واچ یک ساعت هوشمند است که شرکت اپل آن را در سال ۲۰۱۴ همراه با آیفون ۶ و آیفون ۶ پلاس رونمایی کرد. این ساعت دارای قابلیت‌های مختلفی در زمینه‌های ارتباط، سلامت، تناسب اندام و سیری است. اپل واچ در چند نسل و مدل مختلف عرضه شده است که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم:

– اپل واچ نسل اول : این ساعت در سال ۲۰۱۵ منتشر شد و در سه نوع Apple Watch، Apple Watch Sport و Apple Watch Edition عرضه شد. این ساعت دارای ۸ گیگابایت حافظه داخلی، ۵۱۲ مگابایت رم و چیپ‌ست Apple S1 بود. قیمت این ساعت بسته به نوع و جنس آن بین ۲۵۰ تا ۱۳۰۰ یورو متغیر بود.

– اپل واچ سری یک و دو : این ساعت‌ها در سال ۲۰۱۶ عرضه شدند و نسبت به نسل قبلی پردازنده قوی‌تر، نمایشگر روشن‌تر، باتری بزرگ‌تر، مقاومت در برابر آب و GPS داشتند. این ساعت‌ها با چیپ‌ست‌های Apple S1P و Apple S2 مجهز بودند. قیمت این ساعت‌ها بسته به نوع و جنس آن بین ۲۷۰ تا ۱۵۰۰ یورو متغیر بود.

اپل واچ سری سه : این ساعت در سال ۲۰۱۷ عرضه شد و قابلیت پشتیبانی از سیم کارت را داشت. همچنین دارای چیپ‌ست Apple S3، صفحه کلید Siri، باتری بهبود‌یافته، حسگر ضربان قلب جدید و بلندگو قوی‌تر بود. قیمت این ساعت بسته به نوع و جنس آن بین ۳۳۰ تا ۱۳۹۹ یورو متغیر بود.

– اپل واچ سری چهار : این ساعت در سال ۲۰۱۸ عرضه شد و دارای نمایشگر بزرگ‌تر، حسگر الکتروکاردیوگرام (ECG)، حسگر شتاب‌سنج و ژیروسکوپ پیشرفته، چیپ‌ست Apple S4 و بلندگو قوی‌تر بود. قیمت این ساعت بسته به نوع و جنس آن بین ۴۲۹ تا ۱۴۹۹ یورو متغیر بود.

اپل واچ سری پنج : این ساعت در سال ۲۰۱۹ عرضه شد و دارای نمایشگر همیشه روشن، قطب‌نمای دیجیتال، حسگر نور محیط، چیپ‌ست Apple S5 و ظرفیت حافظه داخلی ۳۲ گیگابایت بود. قیمت این ساعت بسته به نوع و جنس آن بین ۴۴۹ تا ۱۶۹۹ یورو متغیر بود.

– اپل واچ سری شش : این ساعت در سال ۲۰۲۰ عرضه شد و دارای حسگر اکسیژن خون، نمایشگر همیشه روشن بهبود‌یافته، چیپ‌ست Apple S6، پشتیبانی از شبکه‌های Wi-Fi 5GHz و طرح‌های رنگی جدید بود. قیمت این ساعت بسته به نوع و جنس آن بین ۴۲۹ تا ۱۵۹۹ یورو متغیر بود.

اپل واچ SE : این ساعت در سال ۲۰۲۰ به عنوان یک مدل اقتصادی عرضه شد و دارای چیپ‌ست Apple S5، صفحه کلید Siri، حسگر شتاب‌سنج و ژیروسکوپ پیشرفته، حسگر ضربان قلب و پشتیبانی از شبکه‌های Wi-Fi 5GHz بود. قیمت این ساعت بسته به نوع و جنس آن بین ۲۹۹ تا ۳۴۹ یورو متغیر بود.

اپل واچ سری 7: اپل واچ نسخه 7 با هزینه 399 دلار برای مدل 41 میلیمتری و 429 دلار برای مدل 45 میلیمتری عرضه خواهد شد. این ساعت در رنگ‌های متنوعی از جمله میدنایت (سیاه)، استارلایت (یک ترکیبی از طلایی و نقره‌ای)، سبز، آبی و قرمز در دسترس است. از مزایای سری هفتم اپل واچ به نسبت نسل پیش می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارای صفحه‌نمایشی با ابعاد بیشتر
  • اضافه شدن دو صفحه‌نمایش جدید
  • صفحه کلید QWERTY بهبود یافته و کامل
  • امکان شارژ سریع با کارایی بالاتر
  • مقاومت افزایش یافته در برابر ذرات خرد و خشونت سطح

اپل واچ سری 8: اپل واچ سری هشتم، جدیدترین سری از ساعت‌های هوشمند اپل است که از پردازنده S8، یک گیگابایت رم و 308 میلی‌آمپر استفاده می‌کند. این ساعت هوشمند مجوز IP6X دارد و تا 50 متر این قابلیت را دارد که ضد آب باشد.

اپل واچ اولترا: جدیدترین مدل اپل واچ که تفاوت‌های زیادی با نسل‌های پیشین داشت، اپل واچ اولترا نام دارد که برخی از مزایای آن به شرح زیر هستند:

  • طراحی جدید به همراه یک دکمه اکشن برای کارایی راحت‌تر
  • بالاترین شارژدهی اپل واچ‌ها
  • قابلیت‌های جدیدی مانند Car crash detection

اپل واچ SE نسل دو: سری دوم از ساعت‌های هوشمند اقتصادی اپل یعنی اپل واچ SE نسل 2 باز هم با ویژگی‌های جذابی که با قیمت پایین در اختیار کاربران قرار می‌دهد، به سرعت محبوبیت بالایی پیدا کرد. پردازنده جدید اپل یعنی S8 و سنسور جدید حرارت بدن به همراه قابلیت Car crash detection همه در اپل واچ SE نسل دو به کار گرفته شده است.

تاریخچه ایرپادها

ایرپادها هدفون‌های بی‌سیم بلوتوثی هستند که توسط شرکت اپل طراحی شده‌اند. آنها اولین بار در ۷ سپتامبر ۲۰۱۶ در کنار آیفون ۷ معرفی شدند و به عنوان جایگزینی برای هدفون‌های سیمی که با حذف جک هدفون از آیفون ۷ از دست رفته بودند، پیشنهاد شدند. ایرپادها دارای قابلیت‌های مختلفی در زمینه‌های ارتباط، کنترل، صدا و شارژ هستند و در چند نسل و مدل مختلف عرضه شده‌اند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم :

– ایرپاد نسل اول : این هدفون‌ها در سال ۲۰۱۶ منتشر شدند و دارای چیپ‌ست Apple W1 بودند که از قابلیت‌های اتصال بلوتوث پایدار، تشخیص حضور در گوش و صفحه کلید Siri پشتیبانی می‌کرد. ایرپاد نسل اول دارای ۵ ساعت عمر باتری و ۲۴ ساعت عمر باتری با استفاده از کیس شارژ بودند. قیمت این هدفون‌ها ۱۵۹ دلار بود.

– ایرپاد نسل دوم : ایرپاد سری 2 در سال ۲۰۱۹ منتشر شدند و دارای چیپ‌ست Apple H1 بودند که نسبت به نسل قبلی پردازش صوت را بهبود می‌بخشید، زمان تأخیر را کاهش می‌دهید، عمر باتری را افزایش می‌دهید و قابلیت فعال کردن Siri با صدا را اضافه می‌کنید. ایرپاد نسل دوم دارای ۵ ساعت عمر باتری و ۲۴ ساعت عمر باتری با استفاده از کیس شارژ بودند. قابل توجه است که اپل دو نوع کیس شارژ برای ایرپاد نسل دوم عرضه کرده است: یک نوع با قابلیت شارژ القایی و چی و دیگر نوع با قابلیت شارژ لایتینگ. قیمت این هدفون‌ها با کیس شارژ لایتینگ ۱۵۹ دلار و با کیس شارژ القایی ۱۹۹ دلار بود.

– ایرپاد پرو : این هدفون‌ها در سال ۲۰۱۹ منتشر شدند و دارای طراحی مجدد خارجی با ساقه‌های کوتاه‌تر و گوشی‌های سیلیکونی بودند که بهتر در گوش می‌نشستند. ایرپاد پرو دارای چیپ‌ست Apple H1 بودند که از قابلیت‌های نسل دوم ایرپاد پشتیبانی می‌کرد و علاوه بر آن از قابلیت‌های جدیدی مانند لغو فعال نویز، صدای فضایی، حسگر فشار و مقاومت در برابر آب و گرد و غبار IPX4 برخوردار بودند. ایرپاد پرو دارای ۴٫۵ ساعت عمر باتری و ۲۴ ساعت عمر باتری با استفاده از کیس شارژ بودند. قیمت این هدفون‌ها با کیس شارژ القایی ۲۴۹ دلار بود.

– ایرپاد مکس : این هدفون‌ها در سال ۲۰۲۰ منتشر شدند و دارای طراحی روگوشی با قابلیت تغییر پد‌های گوش و تنظیم قاب هستند. ایرپاد مکس دارای چیپ‌ست Apple H1 در هر گوش هستند که از قابلیت‌های نسل دوم ایرپاد و ایرپاد پرو پشتیبانی می‌کنند و علاوه بر آن از قابلیت‌های جدیدی مانند صدای فضایی با حسگر حرکت، لغو فعال نویز با حالت شفاف، حسگر تشخیص سر، کنترل لمسی، تقویت صدا و مقاومت در برابر رطوبت برخوردار هستند. ایرپاد مکس دارای ۲۰ ساعت عمر باتری با استفاده از کیس شارژ هستند. قیمت این هدفون‌ها با کیس شارژ القایی ۵۴۹ دلار بود.

ایرپاد پرو 2: یکی از بهترین سری‌های ایرپاد، نسل دوم سری پرو است. این سری از هدست‌های بدون‌سیم شرکت اپل با بهبود قابلیت‌های جذابی مانند ANC منتشر شد که سریعا توانست نظر بسیاری از کاربران را جلب کند.

– ایرپاد نسل سوم : این هدفون‌ها در سال ۲۰۲۱ منتشر شدند و دارای طراحی مجدد خارجی با ساقه‌های کوتاه‌تر شبیه به ایرپاد پرو هستند و از کنترل‌های لمسی نیرو مشابه استفاده می‌کنند. ایرپاد سری 3 دارای چیپ‌ست Apple H1 هستند که از قابلیت‌های نسل دوم ایرپاد پشتیبانی می‌کنند و علاوه بر آن از قابلیت‌های جدیدی مانند صدای فضایی و Dolby Atmos، حسگر نور محيط، تشخيص پوست، مقاومت در برابر آب IPX4 بهره‌مند شد.

تاریخچه سیستم عامل iOS

سیستم عامل iOS یک سیستم عامل موبایل است که توسط شرکت اپل برای دستگاه‌های همراه خود مانند آیفون، آیپد و آیپاد تاچ طراحی و توسعه داده شده است. این سیستم عامل بر پایه سیستم عامل OSX مک که برای کامپیوترهای رومیزی و لپ‌تاپ‌های اپل است، ساخته شده است.

سیستم عامل iOS در سال ۲۰۰۷ با نام iPhone OS رونمایی شد و اولین بار بر روی آیفون اولین نسل نصب شد . در آن زمان، این سیستم عامل قابلیت پشتیبانی از اپلیکیشن‌های شخص ثالث، مولتی‌تسکینگ، 3G و حتی کپی و چسباندن را نداشت .

اما با وجود نواقص، این سیستم عامل چند ویژگی جدید و جذاب را به کاربران ارائه داد، مانند پست صوتی با رابط کاربری تصویری، رابط کاربری مولتی تاچ، مرورگر سافاری و اپلیکیشن Music app. از آن پس، اپل هر سال یک نسخه جدید از سیستم عامل iOS را منتشر کرد و با بهبود و اضافه کردن ویژگی‌های جدید، قدرت و محبوبیت آن را افزایش داد.

سری‌های iOS

برخی از ویژگی‌های مهم و بارز در نسخه‌های مختلف iOS عبارتند از:

– iOS 2: پشتیبانی از اپل استور و اپلیکشن‌های شخص ثالث

– iOS 3: پشتیبانی از کپی و چسباندن، MMS، صفحه‌کلید لمسی منظور-ورود (Landscape Keyboard)، Find My iPhone

– iOS 4: تغییر نام به iOS، پشتیبانی از مولتی‌تسکینگ، فولدر برای برنامه‌ها، iBooks

– iOS 5: پشتيباني از iCloud، iMessage، Notification Center، Siri

– iOS 6: پشتيباني از Apple Maps، Passbook (Wallet)، FaceTime over Cellular

– iOS 7: تغييرات زياد در طراحي رابط كاربري با استفاده از فلات ديزاين (Flat Design)، Control Center، AirDrop

– iOS 8: پشتيباني از Health app، Family Sharing، Continuity، Apple Pay

– iOS 9: پشتيباني از News app، Low Power Mode، Split View، Picture in Picture

– iOS 10: پشتيباني از Home app، iMessage Stickers، Raise to Wake، SiriKit

– iOS 11: پشتيباني از ARKit، Files app، Drag and Drop، Animoji

– iOS 12: پشتيباني از Screen Time، Memoji، Siri Shortcuts، Group FaceTime

– iOS 13: پشتيباني از Dark Mode، Sign in with Apple، Swipe Keyboard، Apple Arcade

– iOS 14: پشتيباني از Widgets، App Library، App Clips، CarKey

سیستم عامل iOS در حال حاضر دومین سیستم عامل محبوب برای موبایل در جهان است و در سال ۲۰۱۹ سهم بازار ۱۳.۴ درصدی را داشته است. این سیستم عامل با سیستم عامل اندروید که سهم بازار ۸۶.۶ درصدی را دارد رقابت می‌کند.

iOS 15 : ۱- تحولات در فیستایم

۲- ارتقا‌هایی در آی‌مسیج

۳- قابلیت ایجاد میموجی‌های تازه

۴- عملکرد جدید فوکوس در iOS 15

۵- طراحی نوین اعلان‌ها

۶- برنامه نقشه‌های تازه اپل

۷- کیف پول الکترونیکی (Wallet)

۸- ویژگی متن زنده (Live Text)

iOS 16 : جدیدترین سری سیستم عامل آیفون به کاربران امکان این را می‌دهد که پیام‌های خود را پس از فرستادن، تغییر دهید یا حذف کنید، از ویرایش و شخصی‌سازی صفحه لاک‌اسکرین لذت ببرید و همچنین ویجت‌های جدید استفاده کنید.

نتیجه‌گیری درباره تاریخچه شرکت اپل

شرکت اپل در طول تاریخ خود، مسیری پرچالش و همچنین پرافتخار را پیموده است. این شرکت، که با نامی که اکنون به یکی از برجسته‌ترین برندها در دنیای فناوری تبدیل شده است، به طور مداوم در حال خلق محصولاتی با کیفیت بالا و نوآورانه است. از اولین کامپیوترهای شخصی گرفته تا گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، ساعت‌های هوشمند و حتی سرویس‌های رسانه‌ای، اپل همواره در کنار مشتریان خود بوده و به آن‌ها ارائه دهنده تجربیات بی‌نظیری بوده است. این تاریخچه نشان‌دهنده تعهد اپل به نوآوری و کیفیت است که این شرکت را به یکی از قدرتمندترین و محبوب‌ترین برندها در عرصه فناوری تبدیل کرده است.

فروشگاه اینترنتی اپلفا، از بزرگترین فروشگاه های برند اپل و ارائه دهنده قیمت روز محصولات اپل و همچنین، انواع فروش آنلاین لوازم جانبی اورجینال اپل، در حال تبدیل شدن به بزرگترین فروشگاه انلاین برند اپل در ایران میباشد. تیم ما با آماده سازی مطالب فوق، درصدد ارائه محتوایی مفید برای معرفی محصولات اپل و تاریخچه این شرکت میباشد. امیدواریم از مطلب فوق نهایت استفاده را برده باشید.