محصولات انتخابی :

جمع مبلغ : تومان
مشاهده سبد خرید ادامه فرایند خرید

جدیدترین اخبار از رجیستری ایفون سری 14 و 15

منتشر شده در ۱۵ بهمن , ۱۴۰۲

ریجستری آیفون های سری ۱۴ و ۱۵ یکی از پربحث‌ترین موضوع‌ها در بازار موبایل است که هر چند وقت یکبار، درباره آن اخبار متفاوتی پخش می‌شود و کاربران را بلاتکلیف می‌کند. با این حال همچنان ریجستری شدن یا نشدن آیفون های سری جدید مشخص نیست و چه بسا احتمال ریجستری نشدن آن بیشتر است.

ریجستری چیست؟

رجیستری دستگاه‌های هوشمند یک فرآیند ضروری است که به معنای ثبت رسمی شماره IMEI گوشی همراه با یک شماره موبایل در سامانه همتا است. این فرآیند مهم‌ترین اقدامی است که محصولات وارد شده به کشور را از نظر قانونی مورد تأیید قرار می‌دهد. کد IMEI به عنوان یک شناسه منحصر به فرد برای هر گوشی موبایل به وجود می‌آید و از آن برای ردیابی محصول و اطلاعات مرتبط با آن استفاده می‌شود.

پس از خرید گوشی یا تبلت‌های وارداتی تا یک ماه فرصت دارید که آن را ریجستری کنید و بعد از یک ماه در صورت ریجستری نکردن آن، از خدمات آنتن دهی سیم کارت، تماس و پیامک محروم خواهید شد. واضح است که رجیستری گوشی تنها بر روی سیم‌ کارت و آنتن دهی تاثیرگذار بوده و شامل عملکردهای دیگر دستگاه، مثل اتصال به وای فای و سایر راه‌های ارتباطی نمی‌شود. این فرآیند، اقدامی اساسی در جلوگیری از ورود کالای قاچاق و کنترل دستگاه‌ها در بازار گوشی‌های موبایل به حساب می‌آید و تاثیر محسوسی بر قیمت روز ایفون گذاشته است. با این حال، بخشی از کاربران با وجود آگاهی از نقدها و محدودیت‌های این طرح، هنوز به دنبال خرید گوشی‌های محبوبی مانند آیفون ۱۴ و ۱۵ هستند.

ایفون 14 و 15 رجیستر نمیشوند

بیشتر بخوانید: روش های بازگردانی انتن ایفون 14 و 15

اخبار جدید از تکلیف ریجستری آیفون ۱۵ و ۱۴

معرفی و عرضه گوشی‌های جدید آیفون همواره موجب هیجان و استقبال دنیا می‌شود. اما متأسفانه در ایران، نا امیدی کاربران در زمینه رجیستری گوشی‌های جدید آیفون، از جمله سری ۱۴ و ۱۵، در طول یک سال گذشته به چشم می‌خورد. از زمان ورود سری آیفون ۱۴ نرمال و 14 پرومکس به ایران و حتی با معرفی نسل جدیدتر یعنی آیفون ۱۵، هنوز امکان رجیستری این گوشی‌ها برای کاربران ایرانی فراهم نشده است. همچنان با گذشت این همه مدت، مشکلات مربوط به رجیستری و هزینه‌های مرتبط با آن برای این محصولات همچنان به ‌عنوان یک چالش باقی ‌مانده و دغدغه کاربران نسل جدید آیفون محسوب می‌شود.

هر ساله با اعلام تعرفه رسمی برای رجیستری گوشی‌های اپل، امید و انتظارها برای کاربران ایران افزایش می‌یابد، اما تا کنون این امیدها به حقیقت تبدیل نشده و کاربران همچنان با بلاتکلیفی به سر می‌برند، در حالی‌که این گوشی‌ها از لحاظ فناوری و کیفیت محصولات، جزء بهترین‌ها در دنیای تلفن همراه به ‌شمار می‌روند.

دور زدن ریجستری و طرح موقت استفاده از آن

ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اقدامات قانونی و سختگیرانه‌ای را برای برخورد با ورود غیرقانونی گوشی‌های آیفون ۱۴ و ۱۵ پرو مکس به کشور اعلام کرده است. این تدابیر شامل جمع‌آوری و ممنوعیت عرضه‌ی آیفون‌های گوشی‌های قاچاق و حتی دانگل‌های آی‌کاس (که آنتن‌دهی گوشی‌های رجیستر نشده را فعال می‌کنند) می‌شود. همچنین گفته شده که حتی گوشی‌های آیفون ۱۴ مسافری که کد آنها در گمرک ثبت نشده باشد نیز، جمع‌ آوری خواهند شد. این اقدامات جزء سیاست‌های ستاد برای مهار و کنترل مشکلات مرتبط با واردات غیرقانونی گوشی‌های آیفون در کشور است.

رجیستر نشدن ایفون 15 و 14

بیشتر بخوانید: هزینه رجیستری مدل های مختلف ایفون

آیا حتما لازم است گوشی آیفون را ریجستر کنیم؟

البته که بدون ریجستر کردن هم میشود از مزایای گوشی های آیفون ۱۴ و ۱۵ هم استفاده کرد و فقط محدودیت در زمینه آنتن دهی و سیم کارت وجود دارد، اما از سال ۱۳۹۶ به بعد، ایران قوانینی را تصویب کرده است که بر اساس آن، برای جلوگیری از قاچاق گوشی‌های همراه، گوشی‌های موبایلی که در این کشور به فروش می‌رسند باید در سامانه همتا ثبت شده و رجیستر شده باشند. این اقدام به منظور شناسایی و کنترل قاچاق گوشی‌ها و همچنین تسهیل در ارائه خدمات پس از فروش به مشتریان انجام شده است.

جمع شدن آیفون ۱۵ از بازار

به گزارش تسنیم، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز به تازگی بخشنامه‌ای صادر کرده که بر اساس آن، برخورد با عرضه آیفون ۱۴ و ۱۵ به دلیل عدم واردات قانونی ریجستری نمی‌شوند. یاسر سوادکوهی، مدیرکل هماهنگی مقابله با قاچاق، اظهار کرده است که بسیاری از سریال‌های گوشی‌های آیفون ۱۴ به کشور وارد شده ولی ثبت گمرکی ندارند و از نظر قانونی به عنوان کالای قاچاق محسوب می‌شوند. او افزوده که در خصوص آیفون ۱۵ نیز هیچ ثبت سفارشی انجام نشده و ورود آن حتی به صورت مسافری نیز ممنوع است. در صورت مشاهده عرضه گوشی‌های آیفون ۱۴ و ۱۵ قاچاق، برخورد و جمع ‌آوری آن‌ها در محل‌ عرضه، صورت خواهد گرفت. همین موضوع باعث بالا رفتن قیمت ایفون 13 پرو مکس در بازار شد.

ممنوعیت رجیستری ایفون 15 و14

بیشتر بخوانید: مقایسه ایفون 15 پرو و نرمال با 14 پرو و 14 نرمال

محدودیت واردات فقط برای محصولات آیفون

ممنوعیت واردات گوشی‌های بالاتر از ۶۰۰ یورو در بازار موبایل، مصرف‌کنندگان را با چالش‌های مختلفی رو به رو کرده است. این تصمیم که از تابستان سال ۱۳۹۹ مورد اجرا قرار گرفت، راه‌ حلی جهت مواجهه با مشکلات واردات و کمبود ارز مطرح شد و در سال‌های اخیر نیز محدودیت‌هایی برای گوشی‌های بالای ۶۰۰ دلار اعمال شد که تاکنون تنها آیفون‌های سری ۱۴ و ۱۵ تحت این محدودیت قرار گرفته‌اند و گوشی‌های سایر برندها مانند سامسونگ و شیائومی هنوز به صورت قانونی وارد بازار کشور شده و رجیستر می‌شوند!

دلیل اعمال این ممنوعیت توسط مقامات، به کمبود ارز برای تأمین کالاهای اساسی و شرایط جنگ اقتصادی اشاره داشته است. با انتشار ابلاغیه از سوی سازمان توسعه تجارت، ورود سری آیفون ۱۴ و تمامی مدل‌های بعد از آن به عنوان کالای ممنوع اعلام شد. گذشته از اینکه نزدیک به چندماه ماه از عرضه سری آیفون ۱۵ گذشته، هنوز امکان رجیستری این گوشی‌ها یا حتی نسل قبلی آن در سامانه همتا وجود ندارد و این وضعیت نشان‌دهنده این است که شایعات در مورد رجیستری آیفون ۱۴ پس از عرضه آیفون ۱۵ حقیقتی نداشته‌اند. این مسئله همچنان نگرانی‌ و تردید برای دارندگان گوشی‌های آیفون به وجود آورده است و ممکن است باعث تحولات قابل توجهی در بازار موبایل کشور شود.

ایفون و ۳۰ درصد سبد ارزبری

به گفته‌ی دکتر محمد جواد دهقانی‌نیا، معاون امور اقتصادی رییس جمهوری اسلامی ایران، ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون ۱۴ به بالا به دلیل اینکه تنها یک درصد از جمعیت این کالا را مصرف می‌کنند، اما بیش از ۳۰ درصد از ارز کشور را به خود اختصاص داده، مورد تاکید قرار گرفته است. به عبارت دیگر، آیفون حداقل مصرف در سطح جمعیت را دارد و در عین حال بخش زیادی از ارز کشور را به خود اختصاص می‌دهد، بنابراین ایران تصمیم به ممنوعیت واردات گوشی‌های آیفون ۱۴ به بالا گرفته و همچنان تغییری در آن صورت نگرفته است.

عدم امکان ریجستری آیفون ۱۴ مسافری در حال حاضر

از زمان ممنوعیت ورود و رجیستری آیفون ۱۴ به بازار ایران، اطلاعات مختلفی منتشر شده‌اند. آقای قالیباف اینطور گفت که امکان رجیستری تنها برای گوشی‌های مسافری وجود دارد و گوشی‌های سری ۱۴ به بعد به صورت تجاری و رسمی وارد نمی‌شوند. با این حال فروشگاه‌ها با دریافت مبلغی، به مشتریان وعده رجیستری گوشی‌های آیفون ۱۴ را می‌دهند که هیچکدام دائمی و قانونی نیست. در حال حاضر بهتر است به جای خرید سری های جدید ایفون، به فکر خرید ایفون 13 معمولی که دارای آنتن است باشید تا زمانی که تکلیف این سری از موبایل ها روشن شود.

در نهایت شما عزیزان میتوانید برای استعلام قیمت روز محصولات اورجینال اپل، با فروشگاه ما در تماس باشید.