محصولات انتخابی :

جمع مبلغ : تومان
مشاهده سبد خرید ادامه فرایند خرید

مقایسه ایفون 15 پرو و نرمال با 14 پرو و 14 نرمال

منتشر شده در ۲۱ دی , ۱۴۰۲

کمپانی اپل هر سال گوشی‌های جدید خود را در اختیار مشتریان و علاقه‌مندان قرار می‌دهد و هر مرتبه نیز امکانات جدید و جذابی را در آن‌ها قرار می‌دهد. همین موارد باعث می‌شود که در زمان خرید تردیدهایی توسط کاربران وجود داشته باشد و آن‌ها در تصمیم‌گیری برای خرید گوشی‌های اپل دچار مشکل شوند. در این مطلب ما به مقایسه آیفون 15 پرو و 15 نرمال با ایفون 14 پرو و ایفون 14 معمولی می‌پردازیم و شما با بررسی این گوشی‌های روز اپل می‌توانید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش داده و همچنین تصمیم بهتری را مطابق با نیازهای خود بگیرید.

مقایسه مشخصات ظاهری محصولات

در ابتدای مقایسه آیفون 15 پرو و نرمال با 14 پرو و 14 نرمال به بررسی مشخصات ظاهری این گوشی‌های می‌پردازیم. شاید از نظر ظاهری تفاوت خاصی را بین این گوشی‌ها پیدا نکنید. اما اپل تغییرات جزئی را رد هر سری اعمال کرده است. پشت تمامی این 4 مدل از جنس شیشه – گوریلا گلس کار شده است. اما در بخش فریم، با تفاوت‌های قابل‌توجهی روبرو هستیم.

مقایسه آیفون 15 پرو و نرمال با 14 پرو و 14 نرمال

بیشتر بخوانید: بررسی تخصصی اسمارت کیبورد فولیو ایپد

دو مدل معمولی آیفون 14 و 15 دارای فریم از جنس آلومینیوم هستند. اما ایفون 14 پرو دارای فریم از جنس فولاد ضدزنگ و آیفون 15 پرو دارای فریم جدید تیتانیومی است که طبق گفته اپل روی کاهش وزن محصول نیز تاثیر بالایی داشته است. به نحوی که وزن آیفون 14 پرو 206 گرم بوده و وزن 15 پرو به کمک این جنس فریم به 187 گرم رسیده است. وزن آیفون 15 و 14 معمولی نیز تقریبا برابر و حدود 172 گرم است.

از نظر شکل ظاهری تفاوت خاصی بین این گوشی‌ها دیده نمی‌شود و تنها مدل‌های سری 15 نسبت به نسل قبلی لبه‌های گردتری دارند که باعث در دست گرفتن راحت‌تر آن‌ها می‌شود.

بررسی صفحه نمایش

محصولات شرکت apple در بخش نمایشگر همواره حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. در مقایسه آیفون 15 پرو و نرمال با 14 پرو و 14 نرمال برای بخش نمایشگر آن‌ها ابتدا به اندازه نمایشگرهای آن‌ها اشاره می‌کنیم. تمامی این مدل‌ها دارای نمایشگر 6.1 اینچی هستند و مدل‌های پرو صفحه نمایشی از نوع LTPO Super Retina XDR OLED دارند؛ مدل‌های معمولی نیز به نمایشگر از نوع Super Retina XDR OLED مجهز شده‌اند. همچنین مدل‌های پرو آیفون 14 و 15 نرخ نوسازی 120 هرتز را پشتیبانی می‌کنند و این میزان برای مدل‌های معمولی 60 هرتز است. همچنین تمامی این مدل‌ها به جز آیفون 14 معمولی از قابلیت نمایشگر همیشه روشن بهره می‌برند.

تفاوت بعدی این محصولات در روشنایی آن‌ها است. مدل‌های 15 پرو، 15 نرمال و 14 پرو قابلیت روشنایی صفحه تا 2000 نیت را دارند که باعث می‌شود حتی در زیر نور آفتاب هم به راحتی با گوشی کار کرد. iphone 14 نرمال هم روشنایی حداکثری 1200 نیتی را ارائه می‌کند. نسبت نمایشگر به بدنه نیز در مدل آیفون 15 پرو به بیشترین حالت در بین سایر مدل‌ها رسیده و مقدار آن برابر 88.2 است.

تفاوت دیگری که در بین این 4 مدل جدید و محبوب آیفون‌ها دیده می‌شود در ویژگی جزیره پویا نهفته است. تمامی مدل‌های آیفون 15 به دلیل استقبال خوب از این ویژگی در نسل قبلی به جزیره پویا مجهز هستند. اما در نسب قبلی تنها مدل‌های پرو دارای این قابلیت بوده و آیفون 14 معمولی به همان ناچ سنتی مجهز است.

بررسی سخت افزارها

اپل همیشه به تراشه‌های اختصاصی خود می‌بالد و آن‌ها را بهترین‌های بازار دیجیتال می‌داند. آیفون 14 نرمال از تراشه Apple A15 Bionic بهره می‌برد. تراشه 5 نانومتری با 6 هسته به همراه پردازنده گرافیکی 5 هسته‌ای که قدرت و سرعت بسیار خوبی را ارائه می‌کند. اما اپل در هر چیزی به حفظ ثبات فکر کند، هر ساله برای پردازنده‌های خود برنامه‌های اساسی را دارد. iphone 15 معمولی از همان تراشه آیفون 14 پرو، یعنی Apple A16 Bionic استفاده می‌کند؛ پردازنده 4 نانومتری با 6 هسته و مجهز به پردازنده گرافیکی 5 هسته‌ای.

اما در آیفون 15 pro همه چیز فرق می‌کند! تراشه Apple A17 Bionic اولین تراشه با فناوری ساخت 3 نانومتری است که عملکرد فوق‌العاده‌ای را ارائه می‌کند. اپل می‌گوید این تراشه قدرتمندترین تراشه تاریخ گوشی‌های هوشمند است. همچنین به لطف این تراشه عملکرد باتری و روشنایی صفحه نیز کاملا بهبود پیدا کرده‌اند. البته که تمامی این 4 مدل قدرت و سرعت فوق‌العاده‌ای دارند و از این نظر جزو بهترین‌های بازار موبایل به شمار می‌روند، اما پردازنده 3 نانومتری جدید اپل دنیای تراشه‌های موبایل را متحول کرده است.

تمامی مدل‌های موردبحث به غیر از آیفون 15 پرو دارای رم 6 گیگابایت هستند و iphone 15 pro به رم 8 گیگابایتی مجهز شده است. همچنین این گوشی‌های برند اپل در حافظه‌های مختلف از 128 گیگابایت تا 1 ترابایت بسته به مدل آن‌ها در دسترس مشتریان قرار دارند.

بررسی آیفون 15 پرو و نرمال با 14 پرو و 14 نرمال

بیشتر بخوانید: مک استودیو چیست و چه کاربردهایی دارد؟

ویژگی‌های دوربین‌‌ها

در ادامه مقایسه آیفون 15 پرو و نرمال با 14 پرو و 14 نرمال به بخش جذاب دوربین‌ها می‌رسیم. پیش از هر چیزی اشاره کنیم که مدل‌های پرو دارای سیستم 3 دوربینه بوده و مدل‌های معمولی نیز سیستم دوگانه دوربین را در قاب پشتی خود می‌بینند. دوربین واید، اولتراواید و تله فوتو آیفون 15 پرو به ترتیب 48، 12 و 12 مگاپیکسل است. این مشخصات دقیقا برای آیفون 14 پرو نیز وجود دارد.

اما مدل معمولی آیفون 15 دارای لنز واید 48 مگاپیکسلی و لنز اولتراواید 12 مگایپسلی است. این در حالی است که آیفون 14 معمولی دو لنز واید و اولتراواید 12 مگاپیکسلی را ارائه می‌کند.دوربین تله فوتو مدل‌های پرو، دارای قابلیت زوم اپتیکال تا 3 برابر است که به ثبت تصاویر جذاب و حرفه‌ای کمک می‌کند.

در خصوص فیلمبرداری با دوربین‌های آیفون‌های 14 و 15 نیز باید گفته شود که تمامی این 4 مدل قابلیت ضبط تصاویر با کیفیت حداکثری 4K را دارند. حالت سینماتیک و ضبط صدای استریو نیز از امکانات مشترک دیگر این محصولات به شمار می‌روند. البته مدل‌های پرو قابلیت فیلمبرداری 10 بیت HDR را نیز دارند. دوربین سلفی تمامی این گوشی‌ها نیز از لنز 12 مگاپیکسلی و 23 میلی‌متری بهره برده و تفاوت چشم‌گیری بین تصاویر ثبت‌شده با آن‌ها وجود ندارد.

مقایسه باتری

در انتهای مقایسه آیفون 15 پرو و نرمال با 14 پرو و 14 نرمال به بخش مهم و تاثیرگذار باتری می‌رسیم. بخشی که بسیاری از کاربران به دنبال بهترین و بهینه‌ترین گزینه می‌گردند. البته این قسمت یکی از چالش‌های همیشگی تولیدکنندگان گوشی‌های هوشمند نیز به شمار می‌رود و هنوز موفق به ارائه راهکار ایده‌آل برای رضایت حداکثری مشتریان نشده‌اند. آیفون 15 پرو، آیفون 15، آیفون 14 پرو و آیفون 14 به ترتیب دارای باتری با ظرفیت 3274، 3349، 3200 و 3279 میلی‌آمپر هستند.

تمامی این گوشی‌ها از قابلیت شارژ سریع و شارژ بی‌سیم نیز پشتیبانی می‌کنند. طبق ادعای اپل این گوشی‌ها در مدت زمان 30 دقیقه تا 50 درصد شارژ می‌شوند. با وجود آن که ظرفیت باتری‌های این گوشی‌ها تقریبا نزدیک به هم قرار دارد، اما باتری سری آیفون 15 به دلیل استفاده از چیپست جدیدتر عملکرد بهینه‌تری را نشان می‌دهد و می‌توان از آن انتظار بیشتری در زمینه شارژدهی نیز داشت.

جمع‌بندی؛ انتخاب نهایی کدام است؟!

اپل هر سال خانواده جدیدی از آیفون‌ها را روانه بازار می‌کند که در برخی ویژگی‌ها به مانند نسل‌های قبل از خود هستند و در برخی دیگری نیز امکانات جدیدی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند. آیفون‌ها 14 و 15 از نظر ظاهری تفاوت چندانی با هم ندارند و همین باعث شده که بسیاری تصمیم به تغییر نسل آیفون‌ها خود نگرفته و همچنین برای خرید جدید نیز به سراغ مدل سال قبل بروند.

اما در این بین باید به نکات مهمی نیز توجه کرد؛ چرا که اپل با وجود آن که از نظر ظاهری تفاوت خاصی را به جز تغییر در جنس فریم اعمال نکرده است، اما مشخصات داخلی را با تغییرات قابل‌توجهی روبرو کرده است. در این مطلب ما به مقایسه آیفون 15 پرو و نرمال با 14 پرو و 14 نرمال در بخش‌های مختلف پرداختیم. در زمان خرید، هر شخص باید نسبت به بودجه و نیاز خود عمل کرده انتخاب رضایت‌بخشی را تجربه کند. همچنین توجه داشته باشید با افزایش روز افزون قیمت ایفون در بازار کشور، حتما نسبت به بیمه موبایل ایفون خود توجه داشته باشید.


فروشگاه اپل فا، ارائه‌کننده محصولات گوناگون کمپانی اپل، جدیدترین تولیدات این برند را در سریع‌ترین زمان به دست مشتریان گرامی می‌رساند.