محصولات انتخابی :

جمع مبلغ : تومان
مشاهده سبد خرید ادامه فرایند خرید

دلایل افت باتری آیفون سری 14

منتشر شده در ۱۳ مهر , ۱۴۰۲

بعد از معرفی خانواده آیفون 14 در سال گذشته، بسیاری با اشتیاق و علاقه فراوان نسبت به خرید آن اقدام کردند. اما مدتی نگذشت که کاربران زیادی از سراسر دنیا نسبت به افت باتری این گوشی‌ها مواردی را گزارش دادند. این موضوع در شبکه‌های اجتماعی به حدی مطرح شد و بازخورد فراوانی داشت، که بسیاری از متخصصین این زمینه بررسی‌های دقیقی را روی باتری گوشی‌های آیفون 14 انجام دادند. اما آیا این موضوع حقیقت دارد؟ در صورت بروز مشکل چه راهکاری برای آن وجود دارد؟ با ما همراه باشید که از دلایل افت باتری آیفون سری 14 پرده برداشته و نگاهی دقیق‌تر به آن داشته باشیم.

افت باتری آیفون سری 14؛ شایعه یا واقعیت؟

اپل بعد از معرفی آیفون‌های سری 14 مدعی شد که در بخش باتری تغییرات مثبتی روی داده است. اما بعد از چند ماه استفاده کاربران از این گوشی‌ها، به خصوص برای آیفون‌های 14 پرو و ایفون 14 پرومکس گزارش‌های منفی در خصوص افت باتری و ضعف در نگهداری شارژ ارائه شد. موردی که احتمال با رونمایی از ایفون 15، شاهد آن در نسل جدید نیز خواهیم بود.

اپل 6 سال پیش قابلیت Battery Health را به گوشی‌های خود اضافه کرد؛ قابلیتی که به کمک آن کاربران به راحتی امکان بررسی وضعیت باتری گوشی خود را داشتند. همچنین رفته رفته این بخش، به معیاری برای خرید و فروش گوشی‌های آیفون نیز تبدیل شد.

باتری‌های گوشی‌های اپل از نوع لیتیوم یونی هستند و مانند تمام باتری‌های این چنینی، بعد از مدتی افت در ظرفیت و نگهداری شارژ را تجربه می‌کنند. اما آیا چیزی که کاربران آیفون 14 تجربه کردند، موردی غیر طبیعی و عجیب بود؟ بسیاری این ادعا را داشتند که در مدت زمان کمتر از یک سال، سلامت باتری آیفون 14 پرو و پرومکس آن‌ها به زیر 90 درصد رسیده است.

البته در این بین افرادی نیز بودند که بعد از چند ماه استفاده، همچنان عدد 100 درصد را مقابل سلامتی باتری موبایلشان مشاهده می‌کردند. پس جریان انتقادات از افت باتری آیفون سری 14 چیست؟ جالب است که شکایت گسترده‌ای نیز در این زمینه رخ نداده و خود کمپانی اپل هم در این زمینه اظهار نظر خاصی را نداشته است.

به طور کلی باتری‌های موبایل به دلیل ساختاری که دارند، بعد از گذشت مدتی دچار افت می‌شوند. ممکن است تحت تاثیر عوامل مختلفی گوشی‌های سری آیفون این افت را در مدت زمان کمتری تجربه کنند. اما باید توجه کنید که اولویت عدد سلامت باتری گوشی شما نیست؛ اولویت سرعت تخلیه شدن شارژ و کم شدن ظرفیت آن است.

افت درصد باتری ایفون 14

بیشتر بخوانید: مقایسه s23 ultra و iPhone 14 promax؛ یک رقابت تماشایی!

دلیل اصلی افت باتری آیفون سری 14 چیست؟

بعد از مطرح شدن این موضوع در شبکه‌های اجتماعی، متخصصین و کارشناسان این زمینه بررسی‌ها و فعالیت‌های خود را به سرعت آغاز کردند. جالب است که بدانید دلیل افت باتری آیفون سری 14 ممکن است عدم استفاده صحیح کاربران از موبایل خود باشد.

در این بین بیشتر نگاه‌ها به سمت قابلیت نمایشگر همیشه روشن رفت؛ چرا که این اولین بار بود که اپل از چنین قابلیتی در محصولات خود استفاده می‌کرد و همه نیز در خصوص تاثیر نمایشگر روی عمر باتری اطمینان کامل داشتند. اما آیا دلیل اصلی افت باتری این ویژگی است؟
بررسی‌های زیادی در مورد تاثیر نمایشگر همیشه روشن روی باتری گوشی انجام شد و داده‌ها تایید کردند که در صورت استفاده از این قابلیت، باتری در زمان کوتاه‌تری خالی می‌شود. اما این میزان به حدی نبود که کارشناسان را متعجب یا ناامید کند.

از دیگر دلایل اصلی برای تجربه چنین مشکلی، باید به آپدیت نبودن سیستم عامل موبایل، استفاده از حالت 5G، عدم شارژ کردن مناسب موبایل و… اشاره کنیم. اپل می‌گوید که پس از رسیدن ظرفیت باتری با 80 درصد وقت تعویض باتری موبایلتان رسیده است. اما برخی کاربران از رسیدن زودهنگام این زمان شکایت دارند.

راهکارهایی برای جلوگیری از افت باتری آیفون سری 14

بدون شک بعد از برخورد با مشکل خالی شدن باتری و کم شدن ظرفیت آن، کاربران به دنبال راهکارهایی برای جلوگیری از آسیب بیشتر می‌افتند. اگر سلامت باتری آیفون 14 به زیر 80 درصد رسیده است، بهتر است به فکر تعویض آن باشید. برای تعویض هم باید دقت کنید که باتری اصل و باکیفیتی را تهیه کنید؛ در غیر این صورت همه چیز بدتر از گذشته خواهد بود!

اما اگر به تازگی این مدل از گوشی‌های آیفون را خریداری کرده‌اید و در خصوص مشکلات باتری آن شنیده‌اید یا تجربه ابتدایی این موضوع را داشته‌اید، با استفاده از راهکارهایی می‌توان به جلوگیری از افت باتری آیفون سری 14 کمک کرد.
در زیر به مهم‌ترین این راهکارها اشاره شده است؛ شاید دلیل اصلی خالی شدن باتری گوشی‌تان، عدم رعایت یکی از همین موارد باشد!

کاهش سلامت باتری ایفون14

بیشتر بخوانید: آیا ایفون 14 ضد آب است؟

گوشی را ری استارت کنید

همه ما از قدیم یادمان است که در زمان برخورد با مشکلات مختلف کامپیوتر یا موبایل، توصیه می‌شد که آن را ری استارت کنیم! البته که در بسیاری از مواقع این فرآیند کاملا اثربخش بود. اما ری استارت کردن آیفون 14 برای برطرف کردن مشکل خالی شدن غیرعادی باتری آن موضوعی کاملا ثابت‌شده و اصولی است و می‌تواند روند غیرعادی باتری را تغییر دهد.

برای این منظور باید دکمه‌های افزایش و کاهش صدا را به طور همزمان فشار داده و نگه دارید. دکمه روشن خاموش گوشی را نیز برای مدت 3 تا 5 ثانیه نگه دارید. بعد از خاموش شدن نمایشگر، مجدد لوگوی اپل به نمایش در خواهد آمد.

بررسی سلامت باتری

برای بررسی دلیل افت باتری آیفون سری 14 و جلوگیری از مشکلات بیشتر به بخش سلامت باتری موجود در تنظیمات گوشی خود بروید. در زمان خرید، این بخش باید عدد 100 درصد را نشان دهد و پس از مدت زمان‌های طولانی رفته رفته از میزان آن کم خواهد شد. اگر روند کم شدن ظرفیت و سلامت باتری غیرطبیعی است یا به زیر 80 درصد کاهش پیدا کرده، حتما به مراکز معتبر و تخصصی در این زمینه مراجعه کنید.

برنامه‌های پرمصرف را ببندید

برخی برنامه‌ها هستند که میزان مصرف باتری بیشتری را داشته و حتی در صورت عدم استفاده و تنها باز ماندن، حجم زیادی از باتری را مصرف کنند. برای این که بدانید چه برنامه‌ای بیشترین مصرف باتری را داشته است، به بخش تنظیمات و سپس باتری رفته و از ابزار Battery Usage استفاده کنید. این به شما در مدیریت بهتر استفاده از برنامه‌های پرمصرف کمک می‌کند.

دلایل افت باتری ایفون 14

بیشتر بخوانید: خطرات استفاده از اپل ایدی کارتی

آیفون خود را آپدیت نگه دارید

اپل در بازه‌های زمانی مختلف، آپدیت‌های متعددی را برای سیستم عامل گوشی ارائه می‌کند. در هر به‌روز‌رسانی جدید، بسیاری از مشکلات و اختلالات برطرف می‌شوند و این می‌تواند مشکلات باتری را نیز در بر بگیرد. بنابراین حتما آپدیت‌های جدید را در سریع‌ترین زمان ممکن نصب کنید؛ به خصوص آن که اخیرا گزارش‌های زیادی از افت باتری آیفون سری 14 به اپل رسیده و ممکن است در آپدیتی به بهبود این مسئله پرداخته شده باشد.

کم کردن روشنایی صفحه به منظور جلوگیری از افت باتری آیفون سری 14

نور نمایشگر تاثیر کاملا مستقیمی روی شارژدهی باتری گوشی دارد. بسیاری از افراد این عادت را دارند که نور نمایشگر را همواره در بالاترین حد خود قرار می‌دهند. اما اپل حالت‌های مختلفی همچون حالت شب، مطالعه و… را نیز طراحی کرده است که در شرایط خاص امکان استفاده از آن‌ها را هم دارید.

پس همین حالا نور نمایشگر خود را کمی پایین بیاورید! استفاده از روشنایی خودکار صفحه نمایش نیز می‌تواند گزینه مناسب دیگری باشد که بر اساس نور محیط، به صورت خودکار نور صفحه را تعیین می‌کند.

غیر فعال کردن نمایشگر همیشه روشن

گفته شد که به دلیل تازه بودن ویژگی نمایشگر همیشه روشن در مدل‌های برتر سری 14، بسیاری در خصوص افت باتری به این قابلیت مشکوک هستند. با این که این ویژگی، قابلیتی جدید و مفید به شمار می‌رود، اما ممکن است باتری گوشی را تحت تاثیر قرار دهد. اپل این قابلیت را به طور پیش فرض فعال کرده است؛ حال می‌توانید با غیرفعال کردن آن تاثیر در روند حفظ شارژ باتری را ارزیابی کنید.

برای این کار به تنظیمات رفته و بخش Display & Brightness را انتخاب کنید. در قسمت پایینی این بخش نمایشگر همیشه روشن را خاموش کنید.

از 5G استفاده نکنید

به مانند سری قبلی آیفون‌ها در آیفون‌های 14 نیز قابلیت 5G قرار دارد. با وجود مزایا و سرعت بهتر، اما 5G شارژ را بیشتر از حالت LTE مصرف می‌کند. پس اگر از این قابلیت استفاده نمی‌کنید یا فعلا به آن نیاز ندارید، این قابلیت را غیرفعال کنید.

برای این منظور به تنظیمات و بخش Cellular بروید. از بین گزینه‌ها، Cellular Data Option و سپس Voice & Date را انتخاب کنید. در صورت آنتن‌دهی مناسب، 3 گزینه 5G روشن، 5G خودکار و LTE را خواهید دید.

در صورت انتخاب گزینه 5G روشن، گوشی‌تان همواره این حالت را به طور پیش فرض در نظر گرفته و حتی اگر باتری گوشی در حال خالی شدن باشد نیز حالت همچنان 5G باقی می‌ماند. اما با انتخاب 5G خودکار، گوشی تنها در زمانی که باتری ظرفیت بالایی داشته باشد از آن استفاده خواهد کرد.

حالت کم‌مصرف را فعال کنید

اگر در شرایطی هستید که به موبایلتان نیاز دارید و امکان شارژ مجدد نیز وجود ندارد، بهتر است حالت بهینه یا کم‌مصرف را روشن کنید. با این کار گوشی قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی را که سرعت تخلیه شدن باتری را بیشتر می‌کنند، غیرفعال می‌کند. برای فعال کردن این حالت محدودیتی ندارید و در هر زمان امکان استفاده از آن وجود خواهد داشت.
می‌توانید برای راحتی بیشتر، فعال کردن حالت مصرف بهینه را به بخش Control Center اضافه کنید.

افت باتری ایفون 14

بیشتر بخوانید: تاریخچه لوگوی اپل

نحوه صحیح شارژ کردن گوشی را بیاموزید

ادعاها و نکات مختلفی در خصوص این که چه زمان باید گوشی را به شارژ زد و چه زمانی باید آن را از شارژ جدا کرد وجود دارد؛ اما به راستی توجه به این نکته و موارد مرتبط با آن تاثیر کاملا مستقیمی روی سلامت باتری گوشی‌های مختلف دارد. شاید دلیل افت باتری آیفون سری 14، عدم رعایت نکات مهم در خصوص این موضوع باشد.

به طور کلی، خود آیفون به شما هشدار می‌دهد که در زمانی که شارژ گوشی به 20 درصد رسید، باید آن را به شارژر متصل کنید. نگه داشتن و استفاده کردن از گوشی در درصدهای شارژ پایین، فشار بسیار زیادی را به آن وارد کرده و در درازمدت باعث افت عملکرد باتری می‌شود.

همچنین طبق ادعای بسیاری از متخصصین، شما اغلب نباید اجازه دهید که شارژ گوشی به طور کامل به 100 درصد برسد و باید پیش از این اتفاق آن را از شارژ بکشید. بازه طلایی برای نگه داشتن باتری موبایل بین 30 تا 90 درصد توصیه شده است.

یکی از آسیب‌زننده‌ترین عادت‌ها که تاثیرات بسیار منفی روی باتری موبایل‌ها دارد، شارژ شدن بیش از حد است. اگر اجازه می‌دهید که برای ساعت‌ها گوشی شما به شارژ متصل باشد، باید بدانید که خودتان عامل اصلی خرابی باتری آن هستید.

جمع‌بندی

با توجه به نظرات کاربران مختلف از سراسر جهان، افراد زیادی نسبت به خرید آیفون‌های سری 14 دچار تردید شده‌اند. به هر حال آیفون‌ها گوشی‌های لوکس و گران‌قیمتی هستند که هیچ کس تمایل ندارد هزینه‌ای که برای آن‌ها می‌کند تحت تاثیر مشکلات مختلف قرار بگیرد. با وجود ادعای مختلف، اما هیچ بررسی و آنالیز دقیقی نشان از ضعف شدید باتری آیفون‌های سری 14 نداشت. ممکن است تحت تاثیر عواملی، افت باتری در این گوشی‌ها سرعت بیشتری را نشان دهد. اما خوشبختانه با استفاده از راهکارهای مختلف و همچنین آپدیت‌های موثر اپل، امکان جلوگیری از این وضعیت وجود دارد.