محصولات انتخابی :

جمع مبلغ : تومان
مشاهده سبد خرید ادامه فرایند خرید

مقایسه ایفون 15 پرومکس و سامسونگ S23 ultra

منتشر شده در ۱ آذر , ۱۴۰۲

سامسونگ و اپل، این دو غول دنیای تکنولوژی هر ساله با معرفی پرچمداران خود علاقه‌مندان‌شان را به وجد می‌آورند. آن‌ها گاه می‌توانند نظر مثبت طرفداران رقیب را جلب کرده و آن‌ها را به سمت خود بکشانند و از این رو نیز با هم رقابت تنگاتنگی دارند. آخرین گوشی‌های پرچمدار این دو ابر کمپانی، یعنی آیفون 15 پرومکس و سامسونگ S23 Ultra ویژگی‌ها و مشخصات فوق‌العاده‌ای را در دل خود جای داده‌اند و بسیاری در خرید یکی از این گوشی‌ها مردد هستند.

ما در این مطلب قصد داریم این دو گوشی هوشمند فوق‌العاده را از جهات مختلف با هم مقایسه کرده و بررسی کنیم که در هر بخش کدام مدل عملکرد مطلوب‌تری را به جای گذاشته است. مقایسه آیفون 15 پرومکس و سامسونگ S23 Ultra شما را با ویژگی‌های این دو مدل کاملا آشنا می‌کند. برای سفر به این دنیای هیجان‌انگیز آماده‌اید؟!

مقایسه طراحی و کیفیت ساخت دو غول صنعت موبایل

مقایسه آیفون 15 پرومکس و سامسونگ S23 Ultra را با بخش طراحی و کیفیت ساخت آغاز می‌کنیم. یکی از ویژگی‌های جدید بزرگی که اپل برای آخرین نسل از گوشی‌های خود از آن استفاده کرده، تغییر از فریم آلومینیومی به سمت فریم تیتانیومی است. آیفون 15 پرومکس نسبت به اس 23 اولترا که دارای شاسی آلومینیومی است از مواد باکیفیت‌تری بهره می‌برد. همچنین وجود تیتانیوم باعث کاهش وزن آیفون 15 پرومکس هم شده و این گوشی با وزن 221 گرم نسبت به اس 23 اولترا با 234 گرم، وزن کمتری را دارد. از نظر ابعادی نیز آخرین غول سامسونگ اندازه بزرگ‌تری را دارد.

از نظر راحتی استفاده و در دست گرفتن، اپل به دلیل لبه‌هایی با انحنای بیشتر بهتر عمل کرده است. وقتی به روبروی گوشی نگاه کنید، وجود جزیره پویا تمایز اپل و سامسونگ به شمار می‌رود که البته این بیشتر به سلیقه و نیاز افراد بستگی دارد. گفتنی است که سامسونگ اس 23 اولترا را در 8 رنگ مختلف به بازار عرضه کرده و گزینه‌های بیشتری را در اختیار مشتریان خود قرار داده است. در حالی که برای آخرین مدل از گوشی‌های اپل تنها 4 رنگ در نظر گرفته شده است.

در مقایسه آیفون 15 پرومکس و سامسونگ S23 Ultra باید به نقطه اشتراک آن‌ها نیز اشاره کنیم؛ امسال بالاخره به دلیل سیاست‌های اتحادیه اروپا، اپل از درگاه USB تایپ سی در تمام محصولات جدیدش استفاده کرد و دیگر شاهد یکپارچگی خوبی بین دستگاه‌های مختلف خواهیم بود. تغییر دیگری که در آیفون 15 promax به چشم می‌آید، جایگزینی اکشن باتن با دکمه سایلنت سنتی است. اکنون دیگر می‌توان دستورات مختلف را با کمک این دکمه به سریع‌ترین شکل ممکن اجرا کرد. این بخش در s23 ultra سامسونگ نیز وجود داشته و با کمک دکمه کناری می‌توانید به بخش‌های مختلفی دسترسی پیدا کنید.

مقایسه اس 23 اولترا سامسونگ و آیفون 15 پرومکس اپل

بیشتر بخوانید: جدیدترین روش بازگردانی انتن ایفون 14 و 15

نمایشگر؛ رقابتی نزدیک و نفس‌گیر!

مقایسه آیفون 15 پرومکس و سامسونگ S23 Ultra را با نمایشگر آن‌ها ادامه می‌دهیم؛ بخشی که بسیار حساس و نفس‌گیر بوده و هر کدام از شرکت‌ها ادعا دارند که عملکرد بهتری را در این قسمت داشته‌اند. شاید جالب باشد که بدانید اپل در سری آیفون 15 از نمایشگرهای شرکت سامسونگ برای گوشی‌های خود بهره می‌برد. این به خوبی بیانگر تخصص بالای سامسونگ در تولید نمایشگرهای گوشی‌های موبایل است. iPhone 15 promax داری نمایشگر 6.7 اینچی از نوع LTPO Super Retina XDR OLED بوده و اس 23 اولترا سامسونگ دارای صفحه نمایش 6.8 اینچی Dynamic AMOLED 2X است. از نظر نسبت نمایشگر به بدنه هر دو عملکرد یکسانی داشته و این نسبت به حدود 90 درصد می‌رسد.

در وضوح تصویر، سامسونگ با 1440 در 3088 پیکسل (+Quad HD) در مقایسه با 1290 در 2796 پیکسل در اپل برتری دارد. همچنین هر دو نمایشگر دارای نرخ نوسازی 120 هرتزی بوده که با توجه به محتوای در حال نمایش می‌تواند تغییر کند.

آیفون 15 پرو مکس از HDR10 و Dolby Vision پشتیبانی کرده و غول سامسونگ از HDR10+ به منظور ایجاد کنتراست بیشتر و بخشیدن رنگ‌های زنده به تصاویر بهره می‌برد. از نظر روشنایی نیز هر دو عملکرد بسیار خوبی را داشته و در شرایط سخت بهترین تصاویر را به نمایش در می‌آورند. در پرچمدار اپل حداکثر روشنایی 1600 نیت در حالت HDR و 2000 نیت در فضای باز وجود دارد؛ همچنین پرچمدار فعلی سامسونگ نیز حداکثر روشنایی 1750 نیتی را ارائه می‌کند.

در نهایت باید اشاره کرد که با توجه به این که اپل اخیرا از قابلیت نمایشگر همیشه روشن استفاده می‌کند، گوشی‌های اندرویدی دیگر این ویژگی را به عنوان مزیت متمایز نسبت به آیفون‌ها دارا نیستند.

اسپیکر؛ عملکردی مشابه

اسپیکرها بخش دیگری هستند که در مقایسه آیفون 15 پرومکس و سامسونگ S23 Ultra به آن‌ها اشاره می‌کنیم. هر دوی این گوشی‌ها دارای بلندگوهای استریو هیبریدی بوده و از نظر بلندی صدا عملکرد کاملا مشابهی را دارند. گلکسی نسبت به آیفون کمی در بخش صدای بیس و میانه ضعیف‌تر عمل می‌کند، اما این تفاوت به حدی نیست که قابل توجه بوده و با راحتی به گوش برسد.

بررسی آیفون 15 پرومکس و سامسونگ S23 Ultra

بیشتر بخوانید: تفاوت های ایفون 14 پرومکس و 15 پرومکس

پردازنده و عملکرد ایفون 15 پرومکس در مقابل گلکسی S23 اولترا

آیفون 15 پرومکس کمپانی اپل به بهترین تراشه تاریخ این شرکت مجهز شده است؛ اپل A17 پرو تراشه‌ای است که برای این مدل در نظر گرفته شده است. همچنین، گلکسی S23 اولترا نیز از قدرتمند‌ترین تراشه کوالکام تاریخ بهره می‌برد. اسنپدراگون 8 نسل 2 چیپست تعبیه‌شده روی این مدل است. باید گفت با توجه به این که دو گوشی روی پلتفرم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کاملا متفاوتی اجرا می‌‌شوند، مقایسه عملکرد آن‌ها بسیار دشوار است؛ اما باید بدانید هر دو بهترین پلتفرم‌های سخت‌افزاری موجود را دارند.

البته بسیاری به دلیل آن که آیفون 15 پرومکس از تراشه A17 PRO جدید که به عنوان اولین چیپست 3 نانومتری با تراکم 19 میلیارد ترانزیستور شناخته می‌شود بهره‌ می‌برد، برنده این بخش را این مدل معرفی می‌کنند. دلیل آن نیز قدرت بیشتر در کنار حفظ انرژی بسیار مطلوب‌تر عنوان می‌شود. اما هر دوی این پرچمداران سخت افزار درجه یک و فوق‌العاده‌ای را دارند و می‌توانند هر برنامه و بازی سنگینی را بدون هیچ مشکلی اجرا کنند.

باید گفت در حالی که اعداد روایت‌های گوناگونی را بیان می‌کنند، تعیین این که کدام گزینه در استفاده روزانه عملکرد بهتری را دارند بسیار سخت است؛ چرا که تفاوت زیادی را در بین آن‌ها مشاهده نخواهید کرد. هر دو محصول حدود 80 درصد ثبات در CPU و 70 درصد ثبات در GPU را ارائه می‌کنند. همچنین به‌روزرسانی‌ها و ارائه ویژگی‌های جدید و کاربردی از برنامه‌های هر دو شرکت است که همواره به آن پایبند بوده‌اند.

مقایسه باتری و شارژدهی

در این بخش از مقایسه آیفون 15 پرومکس و سامسونگ S23 Ultra به بررسی باتری این دو مدل می‌پردازیم. آیفون 15 پرومکس دارای باتری 4441 میلی‌آمپری بوده و اس 23 اولترا نیز از باتری 5000 میلی‌آمپری بهره می‌برد. از نظر دوام و استقامت کل، آیفون عملکرد 118 ساعته را دارد و این عدد برای سامسونگ 126 ساعت است. اما در استفاده از نمایشگر آیفون عملکرد بهتری را به ثبت می‌رساند؛ 3 ساعت زمان وبگردی و 40 دقیقه پخش ویدیو بیشتر از برتری‌های آیفون در این بخش است. اما در مکالمه‌های مداوم عملکرد سامسونگ کاملا بهتر است.

در خصوص سرعت شارژ باتری این دو محصول نیز باید گفت که آیفون 15 pro max از شارژر سیمی 20 واتی پشتیبانی می‌کند و می‌توان از طریق شارژ بی‌سیم مگ سیف تا 15 وات نیز آن را شارژ کرد. اما سامسونگ اس 23 اولترا از شارژر سیمی تا 45 وات و بی‌سیم تا 15 وات پشتیبانی می‌کند.

آیفون 15 پرو مکس رسماً برای شارژ سیمی سریع 20 واتی رتبه بندی شده است، اگرچه در برخی موارد حداکثر 27 وات گزارش شده است. شارژ بی سیم از طریق شارژرهای MagSafe تا 15 وات است. مشخصا سامسونگ در این بخش عملکرد بهتری را داشته و سریع‌تر شارژ می‌شود. شارژ کامل گوشی سامسونگ حدود 60 دقیقه زمان برده و این عدد برای آیفون حدود 1 ساعت و 49 دقیقه است.

آیفون 15 پرومکس یا گلکسی اس 23 اولترا

بیشتر بخوانید: بهترین موبایل ها برای عکاسی و فیلم برداری

مقایسه دوربین‌ ایفون 15 پرومکس و گلکسی S23 اولترا

در آخرین بخش از مقایسه آیفون 15 پرومکس و سامسونگ S23 Ultra به بررسی دوربین‌های این دو گوشی قدرتمند می‌پردازیم. بخشی که در چند سال اخیر رقابت جذاب و هیجان‌انگیزی را بین این دو برند ایجاد کرده است. سامسونگ گلکسی اس 23 اولترا از دوربین اصلی 200 مگاپیکسلی 23 میلی‌متری بهره می‌برد و آیفون نیز دوربین 48 مگاپیکسلی 24 میلی‌متری را در پشت قاب خود می‌بیند.

در نور کم، هر دو گوشی عملکرد بسیار خوبی را دارند و تفاوت زیادی بین آن‌ها وجود ندارد. باید گفت مهم‌ترین تغییر آیفون 15 پرومکس نسبت به نسل قبل، دوربین پریسکوپ با بزرگنمایی 5 برابر است. اما در مقایسه با اس 23 اولترا که قدرت زوم 10 برابری را داشته و زوم دیجیتال آن نیز به 100 برابر می‌رسد حرفی برای گفتن ندارد.

در خصوص لنز اولتراواید این دو گوشی نیز باید گفته شود که عملکرد آیفون در این قسمت رضایت‌بخش‌تر بوده و تصاویر زنده‌تر و زیباتری را ارائه می‌کند. در دوربین سلفی نیز هر دو مدل از لنز 12 مگاپیکسلی باکیفیتی استفاده می‌کنند که تصاویر بسیار خوبی را به ثبت می‌رسانند. در خصوص کیفیت ویدیوهای ضبط‌شده با دوربین این دو گوشی نیز باید گفته شود S23 اولترا دارای سیستم لرزشگیر قوی‌تر و کیفیت Staggered HDR است و همچنین از فرمت 8K با نرخ 24 و 30 فریم بر ثانیه هم پشتیبانی می‌کند.

ProRes نیز قابلیتی است که در بخش فیلمبرداری آیفون جدید وجود دارد. این گوشی ضبط فیلم با کیفیت 4K با نرخ 60 فریم بر ثانیه را نیز به بهترین شکل ممکن انجام می‌دهد. در مجموع کیفیت ویدیوهای ثبت‌شده با محصول جدید آیفون از نظر جزئیات و رنگ کاملا برتر از رقیب خود است.

جمع‌بندی؛ اپل یا سامسونگ، کدام یک؟!

آیفون 15 پرومکس و اس 23 اولترا دو گوشی فوق‌العاده و قدرتمند هستند که توسط دو شرکت بزرگ این صنعت در اختیار مشتریان قرار گرفته‌اند. در این مطلب سعی شد مقایسه آیفون 15 پرومکس و سامسونگ S23 Ultra به شکلی مطلوب و کمک‌کننده صورت گیرد که دید بهتری را نسبت به این دو محصول پیدا کنید. هر کدام از آن‌ها دارای مزایا و معایبی هستند که باعث جذابیت این مقایسه می‌شود. به صورت کلی این دو مدل از بهترین گوشی‌های فعلی جهان بوده و بدون شک در اختیار داشتن هر کدام از آن‌ها دنیای تازه و شگفت‌انگیزی را در اختیارتان قرار می‌دهد. اما این که باید رای به برتری کدام گزینه دهیم، کار بسیار سختی بوده و بیشتر به علاقه و نیاز فرد برمی‌گردد.