محصولات انتخابی :

جمع مبلغ : تومان
مشاهده سبد خرید ادامه فرایند خرید

نقد و بررسی مک بوک پرو ۲۰۲۰ نسخه ۱۳ اینچی: اتفاقی شگفت‌انگیز برای طرفداران اپل!

منتشر شده در ۲۹ مرداد , ۱۳۹۹
دسته‌بندی : بررسی مک , نقد و بررسی
بررسی مک بوک پرو 2020 مدل 13 اینچی

مک بوک پرو ۱۳ اینچی اپل (محصول سال ۲۰۲۰) یک نسخه جدید و قدرتمندتر از سری MacBook Pro بوده و نسخه کم‌حجم‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تری از آن را ارائه می‌کند. این دستگاه که در حال حاضر مهم‌ترین لپ‌تاپ شرکت اپل به شمار می‌رود، توانسته تا حد زیادی انتظارات کاربران خود را برآورده کند. در این مطلب از اپل فا قصد داریم تا به بررسی مک بوک پرو ۲۰۲۰ نسخه ۱۳ اینچی از جنبه‌های مختلف آن بپردازیم. برای آشنایی بیشتر با این محصول ارزشمند، مطالعه ادامه این مقاله را از دست ندهید.

بیشتر بخوانید: ویژگی های iOS 14: یک پیشرفت واقعی برای سری گوشی‌های آیفون

نقد و بررسی مک بوک پرو ۲۰۲۰ نسخه ۱۳ اینچی

مک بوک پرو جدید اپل با ارائه قدرت عملکردی و پردازشی بیشتری از MacBook Air (2020) و البته با قیمت بسیار مناسب و مقرون‌به‌صرفه‌تری در مقایسه با پرچمدار ۱۶ اینچی خود یک انتخاب فوق‌العاده برای طرفداران این سری به شمار می‌رود. علاوه بر قیمت مناسب و قدرت بالا، ابعاد و وزن ایده‌آل این دستگاه نیز باعث شده تا بدون هیچ مشکلی قادر به حمل آن باشید. استفاده از پردازنده‌های جدید نسل ۱۰ و همچنین افزایش دو برابری RAM و فضای ذخیره‌سازی نسبت به نسخه قبلی خود، باعث شده تا حداقل بر روی کاغذ و با توجه به اعداد و ارقام، عملکرد این دستگاه امیدوار کننده باشد. در ادامه بررسی مک بوک پرو ۲۰۲۰ قصد داریم تا جزئیات بیشتری از آن را موشکافی کنیم. اگر به این محصول کوچک و زیبا علاقه‌مند هستید، در ادامه مقاله نیز همراه ما باشید.

قیمت مک بوک پرو ۲۰۲۰

مدل پایه مک بوک پرو ۲۰۲۰ (۱۳ اینچی) از ۱۲۹۹ دلار آغاز می‌شود. نکته جالب و قابل توجه در این مورد، عدم افزایش قیمت مک بوک نسبت به نسخه قبلی آن است. با توجه به پیشرفت‌های سخت‌افزاری این نسخه، عدم افزایش قیمت آن بسیار تحسین برانگیز است. با این حال ممکن است با بررسی مدل معمولی این محصول به کلی از خرید مدل پایه صرف نظر کنید. چرا که با توجه به قیمت مختلف این محصولات، ارزش خرید مدل معمولی در مقایسه با مدل پایه بسیار بالاتر است. به طوری که به سادگی می‌توانید از خرید مدل پایه آن صرف نظر کنید. اما باید به این نکته توجه داشته باشید که قیمت macbook pro  مدل ۲۰۲۰ در نسخه‌های حرفه‌ای‌تر، اندکی گران‌تر از همتایان خود در سال گذشته است.

بررسی مک بوک پرو ۲۰۲۰ نسخه ۱۳ اینچی

طراحی و شکل ظاهری

همان‌طور که در اخبار و شایعات پیش از انتشار محصول نیز اشاره شده بود، شرکت اپل در طراحی مک بوک پرو ۲۰۲۰ (۱۳ اینچی) خود تغییرات زیادی اعمال نکرده است. در این محصول نیز شاهد استفاده از رنگ نقره‌ای و خاکستری همیشگی و با ابعادی تقریباً هم‌اندازه با مدل سال ۲۰۱۹ (حداقل در حالت صفحه بسته آن) هستیم. ابعاد مک بوک پرو ۱۳ اینچی ۳۰۴.۱ در ۲۱۲.۴ در ۱۵۶ میلی‌متر است. از لحاظ اندازه، مدل سال ۲۰۲۰ در مقایسه با ضخامت ۱۴۹ میلی‌متری سال قبل آن، حدود یک میلی‌متر ضخیم‌تر شده که البته چندان متفاوت به نظر نمی‌رسد.

همچنین این لپ‌تاپ با وزن ۱.۴ کیلوگرم در مقایسه با وزن ۱.۳۷ کیلوگرمی مک بوک پرو ۲۰۱۹ اندکی سنگین‌تر است. البته این وزن برای اغلب کاربران چندان محسوس نخواهد بود. از طرفی حتی با این افزایش وزن نیز مک بوک ۱۳ اینچی مدل ۲۰۲۰ به عنوان یک لپ‌تاپ حرفه‌ای و قدرتمند، بسیار سبک وزن و قابل حمل است. با این حال اگر به دنبال یک لپ‌تاپ در همین اندازه و با وزن کمتری هستید، ممکن است لپ‌تاپ Dell XPS مدل ۱۳ اینچی (۲۰۲۰) با وزن ۱.۲۷ کیلوگرم برای شما مناسب‌تر باشد.

طراحی مک بوک پرو ۲۰۲۰ نسخه ۱۳ اینچی

در این دستگاه از چهار پورت Thunderbolt 3 استفاده شده است (البته در مدل پایه تنها شاهد استفاده از دو پورت هستیم). در کنار این پورت‌های ورودی، یک جک صدا نیز مورد استفاده قرار گرفته است. به عنوان یک لپ‌تاپ حرفه‌ای، عدم وجود پورت‌های قدیمی (مانند USB-A) مقداری ناامید کننده است؛ اما برای کاربران اپل به هیچ وجه تعجب‌آور نیست. برای بهره‌مندی از چنین اتصالاتی نیاز به تبدیل و لوازم جانبی خاصی خواهید داشت.

یکی از بزرگ‌ترین تغییرات ظاهری مک بوک پرو، تغییر صفحه کلید Butterfly به Magic Keyboard است. صفحه کلید باترفلای مستعد اشتباهات تایپی زیادی بود و همین مسئله باعث اعتراضات فراوانی شد. صفحه کلید Magic Keyboard پیش از این در محصولاتی مانند MacBook Air (2020) مورد استفاده قرار گرفته و کاربران با آن آشنا هستند. تغییر کیبرد از طرف کاربران این محصول بسیار مورد استقبال قرار گرفته است. در نسخه جدید مشکلات تجربه کاربری تا حد زیادی رفع شده و تجربه تایپ لمسی بسیار دل‌چسب‌تری ارائه شده است.

نقد و بررسی مک بوک پرو ۲۰۲۰ نسخه ۱۳ اینچی

قسمت Touch Bar (یا همان نمایشگر نازک در بالای صفحه کلید) در این محصول نیز مورد استفاده قرار گرفته است. با استفاده از گزینه‌های ارائه شده در این بخش، می‌توانید دسترسی سریع‌تری به قسمت‌های ضروری و مهم داشته باشید. تاچ بار به دلیل طراحی خاص خود مورد علاقه همه کاربران نیست؛ اما نرم‌افزارهایی مانند فتوشاپ به خوبی از آن پشتیبانی کرده و نوار ابزار را با تجربه بهتری به کاربر ارائه می‌کنند.

کیبرد مک بوک پرو ۲۰۲۰

دکمه TouchID در مک بوک پرو ۱۳ اینچی ۲۰۲0 از قسمت تاچ بار جدا شده و کمی از آن فاصله گرفته است. این فاصله باعث شده تا پیدا کردن و دسترسی به آن کمی ساده‌تر شود. همچنان استفاده از تاچ آیدی یک روش مطمئن احراز هویت بیومتریک با استفاده از اثر انگشت برای ورود به مک بوک است. عملکرد این بخش در مقایسه با لپ‌تاپ‌هایی با سیستم‌عامل ویندوز بسیار قابل قبول‌تر به نظر می‌رسد.

در سمت دیگر کیبرد، دکمه Escape بار دیگر به عنوان یک دکمه مستقل و مجزا به چشم می‌خورد. در مدل‌های قبلی این دکمه در نوار لمسی قرار گرفته بود. شما به سادگی می‌توانید طرح بصری این دکمه را یافته و به سادگی به آن دسترسی داشته باشید.

صفحه نمایش مک بوک پرو ۱۳ اینچی ۲۰۲۰ نسبت به مدل سال گذشته تغییری نداشته که البته اتفاق بدی نیست. رزولوشن این دستگاه بالاترین چیزی است که در یک لپ‌تاپ ۱۳ اینچی وجود دارد. اما اگر صادقانه به قضیه نگاه کنیم، رزولوشن 4K بر روی یک دستگاه با این اندازه در اغلب اوقات چندان جالب به نظر نمی‌رسد. این دستگاه برای افراد حرفه و خلاق، از طیف گسترده‌ای از رنگ P3 پشتیبانی می‌کند.

صفحه نمایش مک بوک پرو 2020 مدل 13 اینچ

در حالت کلی می‌توان گفت که شکل ظاهری و طراحی مک بوک پرو ۲۰۲0 با تغییرات زیادی همراه نبوده؛ اما همین تغییرات کوچک نیز بسیار مهم و قابل توجه هستند. اگر به دنبال یک لپ‌تاپ کاربردی‌تر نسبت به مدل ۲۰۱۹ مک بوک پرو هستید، نسخه ۲۰۲0 آن شما را ناامید نخواهد کرد.

قدرت عملکرد و پردازشی

مک بوک پرو ۱۳ اینچی ۲۰۲0 سیستم‌عامل macOS Catalina را به سادگی هرچه تمام‌تر اجرا کرده و تجربه بسیار نرم و روانی را ارائه می‌کند. همچنین تست‌های انجام گرفته در این نسخه از مک بوک بسیار رضایت بخش بوده‌اند. شما می‌توانید مرورگر Chrome (که سابقه بدی در استفاده از RAM و سایر منابع سخت‌افزاری دارد) را اجرا کرده و زبانه‌های متعددی از آن را باز کنید و بدون هیچ مشکلی به گشت‌وگذار در وب و انجام کارهای روزمره خود بپردازید.

افزایش قابلیت‌های مولتی تسکینگ به لطف استفاده از پردازنده مرکزی اینتل و همچنین RAM پرسرعت 3,733MHz LPDDR4X در این دستگاه کاملاً مشهود است. پردازنده نسل دهم Intel Core i5 نه تنها از لحاظ پردازشی، بلکه از لحاظ یکپارچگی گرافیکی نیز پیشرفت‌های زیادی نسبت به نسخه‌های سابق خود دارد.

بر خلاف نسخه ۱۶ اینچی، مک بوک پرو ۱۳ اینچی GPU اختصاصی ندارد. بنابراین اگر قصد دارید از این دستگاه برای انجام کارهای سنگین گرافیکی مانند ویرایش ویدیو و یا ساخت ماکت‌های سه‌بعدی استفاده کنید، لازم است تا تمام اعتماد خود را بر روی GPU یکپارچه Intel Iris Plus آن قرار دهید.

پردازنده مک بوک پرو 13 اینچی 2020

همان‌طور که می‌دانید، GPUهای یکپارچه نمی‌توانند عملکردی مانند کارت‌های گرافیک اختصاصی داشته باشند. بنابراین اگر نیاز به یک لپ‌تاپ واقعاً قدرتمند برای انجام چنین کارهای سنگینی دارید، مک بوک پرو ۱۶ اینچ ۲۰۲۰ با پردازنده گرافیکی AMD Radeon Pro 5300M انتخاب بهتری برای شما خواهد بود. اپل ادعا می‌کند که هنگام پخش و پردازش ویدیوهایی با کیفیت 4K، مک بوک پرو ۲۰۲۰ حدود ۸۰ درصد عملکرد بهتری دارد. همچنین مک بوک پرو ۱۳ اینچی این قابلیت را دارد که با اتصال به Pro Display XDR اپل، تصاویری با رزولوشن 6K را نیز پخش کند.

در نسخه پایه مک بوک پرو از پردازنده نسل ۸ استفاده شده که کمی ناامید کننده به نظر می‌رسد. تصمیم اپل به پایبندی در استفاده از پردازنده‌های نسل هشتم در نسخه پایه مک بوک پرو 13 اینچ به کام طرفداران آن خوش نیامده است. به خصوص با توجه به سرعت پایین‌تر RAM این نسخه، تفاوت پردازشی و عملکردی مدل پایه و متوسط مک بوک پرو ۱۳ اینچی مدل ۲۰۲۰ بسیار فاحش و محسوس است. در مدل‌های ارائه شده در سال‌های گذشته، هرگز شاهد چنین اختلافی بین دو مدل از مک بوک نبوده‌ایم.

بیشتر بخوانید: ۸ روش ساده برای تشخیص آیفون اصلی از محصولات تقلبی

طول عمر باتری مک بوک پرو ۱۳ اینچ

طول عمر باتری همان ویژگی کلیدی است که مک بوک پرو نسبت به دستگاه‌های ویندوزی برتری زیادی در آن دارد. باتری این مک بود با توان ۵۸ وات در ساعت (و در نسخه ۱۶ اینچی ۵۸.۲ وات در ساعت، توان لازم را برای انجام ساعت‌ها کار روزمره فراهم می‌کند.

باتری مک بوک پرو ۱۳ اینچی طبق وعده‌های داده شده حدود ۱۰ ساعت طول عمر دارد. اگر قصد تماشای یک فیلم با رزولوشن 1080P را داشته باشید، حدود ۸ و نیم ساعت می‌توانید با خیال راحت از این دستگاه استفاده کنید. این میزان طول عمر باتری برای یک لپ‌تاپ عددی بسیار چشم‌گیر و تحسین ‌برانگیز است.

به عبارت دیگر تا شما نیازمند انجام کارهای گرافیکی و سنگین نباشید، باتری مک بوک پرو ۱۳ اینچ مدل ۲۰۲۰ می‌تواند یک روز کامل بدون نیاز به شارژ مجدد، نیازهای روزانه شما را برآورده کند.

طول عمر باتری مک بوک پرو

علاوه بر این باتری مک بوک پرو در مورد حفظ باتری در حالت عدم استفاده نیز عالی عمل می‌کند. باتری‌های سایر لپ‌تاپ‌ها پس از چند روز عدم استفاده ممکن است اندکی کاهش یابند؛ اما شما می‌توانید با خیالی آسوده مک بوک پرو خود را چند روز خاموش کرده و باتری آن را ثابت نگه دارید.

بایدها و نبایدهایی که بهتر است بدانید

در این مقاله به بررسی مک بوک پرو ۲۰۲۰ نسخه ۱۳ اینچی پرداختیم. همان‌طور که مشاهده کردید، این دستگاه کوچک و بی‌نظیر دارای نقاط قوت شگفت‌انگیز و البته چند نقطه ضعف کوچک است. در حالت کلی اگر در مورد خرید یا عدم خرید این محصول شک دارید، جمع‌بندی زیر می‌تواند به شما کمک کند.

این محصول برای شما مناسب است اگر..

  • اگر نیاز به یک لپ‌تاپ و مک بوک کوچک و قدرتمند دارید: قدرت سخت‌افزاری بهبود یافته این نسخه به سادگی می‌تواند نیازهای شما را برآورده کند.
  • اگر صفحه کلید نسخه قبلی را دوست نداشتید: میزان پیشرفت طراحی و ویژگی‌های کاربردی صفحه کلید جدید مک بوک پرو به معنای واقعی غیرقابل وصف با کلمات است!
  • اگر طول عمر باتری برای شما مهم است: به سختی می‌توانید لپ‌تاپی پیدا کنید که یک روز کامل بدون نیاز به شارژ کارایی داشته باشد! از این جهت مک بوک پرو ۲۰۲۰ نسخه ۱۳ اینچی یک انتخاب فوق‌العاده است.

این محصول برای شما مناسب نیست اگر..

  • اگر بودجه محدودی برای خرید مک بوک پرو دارید: در حال حاضر مک بوک پرو ۱۳ اینچی مقرون‌به‌صرفه‌ترین محصول در میان سایر مدل‌های مک بوک پرو است؛ اما با این وجود همچنان هزینه این دستگاه بسیار بالا است. اگر به دنبال محصول ارزان‌تری هستید، توصیه می‌کنیم تا نگاهی به MacBook Air داشته باشید.
  • اگر شما نیاز به یک محصول با گرافیک بسیار بالا هستید: در حال حاضر نسخه ۱۳ اینچی مک بوک پرو از لحاظ پردازشی مشکل و کمبودی ندارد. اما گرافیک یکپارچه این لپ‌تاپ ممکن است پاسخگوی نیازهای گرافیکی سنگین نباشد.
  • اگر از طرح محصولات اپل خوشتان نمی‌آید: همانند دیگر محصولات اپل، در این محصول نیز خبری از تغییرات انقلابی ظاهری نیست. هرچند که این موضوع برای طرفداران پروپاقرص اپل رضایت‌بخش است؛ اما اگر از رنگ‌های سرد و خشک محصولات اپل خوشتان نمی‌آید، ممکن است مدل این مک بوک را نیز نپسندید.

اکنون انتخاب نهایی با شماست! امیدواریم تا مطالعه این مقاله، جزئیات بیشتری از این محصول فوق‌العاده اپل به دست آورده باشید.

علاوه بر مک بوک پرو می توانید محصولات دیگر اپل فا شامل خرید آیفون، خرید اپل آیدی  خرید ایرپاد پرو آیفون ۱۳ پرو و  آیفون ۱۳ پرومکس و  اپل واچ se ، اپل واچ سری ۷ را از وب سایت ما خریداری فرمایید.

macbook2022-2-BANNER-01APPLEFA