محصولات انتخابی :

جمع مبلغ : تومان
مشاهده سبد خرید ادامه فرایند خرید

بررسی مشخصات و ویژگی تراشه M1 نسبت به سری M1 Pro و M1 Max

منتشر شده در ۱ آبان , ۱۴۰۰

تراشه M1 اپل در نوامبر 2020 معرفی شد و فقط در مک بوک (مکینتاش های) پایه اپل یعنی iMac 24inch ،MacBook Air ،Mac mini و دو مدل MacBook Pro به کار گرفته شده است. این تراشه تحول بزرگی در دنیای لپ تاپ ها به وجود آورد. اکنون می دانیم که آن طور که تصور می شد M1X جانشین M1 نخواهد بود بلکه M1 Pro و M1 Max جایگزین خوبی خواهند بود. همچنین مارک گورمن از بلومبرگ قبل از رویداد 18 اکتبر اپل مبنی بر اینکه از تراشه های توسعه دهنده‌ی جدید M1 Pro و M1 Max استفاده خواهد شد، سخن گفت. در این مقاله از سایت اپل فا جزئیات کامل تراشه های جدید اپل را توضیح خواهیم داد و همچنین به بررسی مشخصات و ویژگی تراشه M1 نسبت به سری M1 Pro و M1 Max خواهیم پرداخت. اگر شما هم قصد خرید مک های جدید اپل را دارید همراه ما باشید. آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

  • مشخصات تراشه های سری M1 اپلapple.com
  • M1 Pro و M1 Max چگونه عرضه می شوند؟
  • M1 Pro چه تفاوتی با M1 Max دارد؟
  • مشخصات پردازنده‌ی تراشه ها
  • مقایسه‌ی گرافیک تراشه های M1 نسبت به M1 Pro و M1 Max
  • مقایسه‌ی رم تراشه های M1 نسبت به M1 Pro و M1 Max
  • عمر باتری تراشه های M1 Pro و M1 Max
  • M1 Max قدرتمندترین تراشه اپل تا به امروز
  • قابلیت اتصال صفحه نمایش در M1 Pro و M1 Max
  • مقایسه‌ی CPU تراشه‌ی M1 Pro با M1 Max

مشخصات تراشه های سری M1 اپل

مشخصات M1 M1 Pro M1 Max
فرایند ساخت 5 نانومتر 5 نانومتر 5 نانومتر
ترانزیستورها 16 میلیارد 33.7 میلیارد 57 میلیارد
هسته های CPU 8 8 یا 10 8
هسته های GPU 7 یا 8 14 یا 16 24 یا 32
پهنای باند حافظه 68.25 گیگابیت بر ثانیه 200 گیگابیت بر ثانیه 400 گیگابیت بر ثانیه
حداکثر حافظه 16 گیگابایت 32 گیگابایت

64 گیگابایت

اپل برای تقویت M1 Pro و M1 Max نسبت به M1، کار زیادی را در زمینه پهنای باند حافظه و همچنین افزایش تعداد هسته ها انجام داده است. در حالی که M1 دارای CPU 8 هسته ای و حداکثر GPU 7 هسته ای است، همچنین M1 Pro به 10 هسته CPU و تا 16 هسته GPU می رسد (اگرچه MacBook Pro 14 اینچی پایه، نسخه های هر دو تراشه را کمی کاهش داده است). بسته به پیکربندی، M1 Max دارای 10 هسته پردازنده و 24 یا 32 هسته GPU است.

M1 Pro و M1 Max چگونه عرضه می شوند؟

همانطور که انتظار می رفت تراشه های جدید با MacBook Pro 2021 که در اندازه صفحه‌ی 14 اینچی و همچنین 16 اینچی هستند، عرضه می شود. مک بوک پرو 14 اینچی به صورت استاندارد با تراشه های M1 Pro عرضه شده. مک بوک پرو 16 اینچی با M1 Pro یا M1 Max عرضه می شود. البته لازم به ذکر است که در صورت تمایل به تغییر تراشه ها باید با پرداخت هزینه‌ی اضافی، آن ها را سفارش دهید.

M1 Pro چه تفاوتی با M1 Max دارد؟

اپل از فناوری فرآیند 5 نانومتری برای تراشه های جدید خود استفاده می کند. این بدان معناست که می تواند 33.7 میلیارد ترانزیستور روی M1 Pro (که بیش از دو برابر مقدار M1 است) و 57 میلیارد ترانزیستور روی M1 Max (70 درصد بیشتر از M1 Pro و 3.5 برابر بیشتر از M1) فراهم کند. M1 Max بزرگترین تراشه ای است که اپل تا به حال ساخته است.

مشخصات پردازنده‌ی تراشه ها

مک بوک پرو 14 اینچی و 16 اینچی با یک پردازنده 10 هسته ای بدون در نظر گرفتن اینکه دارای M1 Pro یا M1 Max هستند، عرضه می شوند. ولی یک استثنا وجود دارد سطح اولیه‌ی مک بوک پروM1 فقط با 8 هسته است که ۴ هسته‌‌ی Firestorm با فرکانس بیشینه‌ی ۳٫۲ گیگاهرتز و چهار هسته‌‌ی Icestorm با فرکانس بیشینه‌ی ۲٫۰ گیگاهرتز دارد.

مقایسه‌ی گرافیک تراشه های M1 نسبت به M1 Pro و M1 Max

GPU معیاری است که با آن می توان تفاوت واقعی بین M1 Pro و M1 Max را پیدا کرد. M1 Pro یک پردازنده‌ی گرافیکی 14 هسته ای در GPU سطح ابتدایی یا 16 هسته ای ارائه می دهد. اپل ادعا می کند GPU در M1 Pro در مقایسه با M1  2 برابر سریعتر است. (این شرکت همچنین می گوید GPU تا 7 برابر سریعتر از گرافیک یکپارچه در آخرین تراشه لپ تاپ 8 هسته ای PC است).

پردازنده گرافیکی M1 Max تا 32 هسته کار می کند، اما یک گزینه‌ی 24 هسته ای سفارشی نیز وجود دارد. برای گزینه 32 هسته ای، اپل ادعا می کند که عملکرد گرافیکی تا 4 برابر سریعتر از M1 است. M1 Pro همچنین یک شتاب دهنده ProRes را در موتور رسانه برای سرعت بخشیدن به پردازش فیلم اضافه می کند. به این معنی است که می توان چندین جریان ویدیوی K4 و K 8 ProRes با کیفیت بالا را در حالی که از قدرت بسیار کمی استفاده می کنید، پخش کرد.

M1 Max با دو شتاب دهنده ProRes حتی فراتر نیز می رود. این شتاب دهنده ها به تراشه کمک می کنند تا 2 برابر سریعتر عمل بارگذاری ویدیو را نسبت به M1 Pro ارائه دهد. در نتیجه، اپل می گوید، در M1 Max می توانید حداکثر 30 ویدیوی  4K ProRes یا حداکثر هفت ویدیوی 8K ProRes را در Final Cut Pro ویرایش کنید. این جریان بیشتر از کار یک مک پرو 28 هسته ای با Afterburner است.

به گفته اپل، در نتیجه، GPU می تواند عملکردی مشابه با پردازنده گرافیکی سطح بالا را در یک لپ تاپ کامپکت حرفه ای ارائه دهد. همه‌ی این امکانات را در حالی که تا 40 درصد قدرت کمتری مصرف می کنند، ارائه می دهد. اپل می گوید عملکردی شبیه به پردازنده گرافیکی با بالاترین سطح در بزرگترین لپ تاپ های رایانه ای است، در حالی که از حداکثر 100 وات کمتر انرژی استفاده می کند.

مقایسه‌ی رم تراشه های M1 نسبت به M1 Pro و M1 Max

این نگرانی وجود داشت که رم کافی در این تراشه ها ارائه نشود. اما خوشبختانه این یک خبر بی اساس بود و مک بوک پرو 14 اینچی و 16 اینچی با 16 گیگابایت حافظه و قابل ارتقا به 32 گیگابایت عرضه می شود. در صورت انتخاب تراشه M1 Max ،64 گیگابایت رم نیز پشتیبانی می شود.

اپل برای تراشه M1 Pro ادعا می کند که حداکثر 200 گیگابایت بر ثانیه پهنای باند حافظه را ارائه می دهد که تقریباً 3 برابر پهنای باند M1 است. در مقابل M1 Max حداکثر 400 گیگابایت بر ثانیه پهنای باند حافظه را ارائه می دهد به همین دلیل 64 گیگابایت رم با مدل Max امکان پذیر است یعنی 2 برابر M1 Pro و تقریبا 6 برابر M1.

عمر باتری تراشه های M1 Pro و M1 Max

اپل در مورد عمر باتری بر اساس پردازنده بحث نمی کند، بلکه معیار عمر باتری، اندازه‌ی لپ تاپ است. بر اساس آزمایش پخش ویدیو، مک بوک پرو 14 اینچی تا 17 ساعت عمر باتری خواهد داشت، در حالی که در مدل 16 اینچی این عدد تا 21 ساعت افزایش می یابد.

M1 Max قدرتمندترین تراشه اپل تا به امروز

M1 Pro اپل کمی پبشرفته تر نسبت به به تراشه‌ی M1 است، اما M1 Max پیشرفته تر از آن ها است. این تراشه با 57 میلیارد ترانزیستور می باشد که عملکرد سیلیکون داخلی آن را به سطح کاملاً بالایی می رساند. اپل نشان داد که M1 Max از همه نظر شباهت به M1 Pro دارد، اما عملکرد GPU است که آن را برتر می کند. شایان ذکر است که M1 Max دارای بسته های CPU مشابه M1 Pro می باشد، بدین معنا که دارای یک CPU 10 هسته ای است.

قابلیت اتصال صفحه نمایش در M1 Pro و M1 Max

برای برخی از کاربران محدودیت در قابلیت اتصال M1 ناامید کننده بود که با انتشار تراشه های M1 Pro و M1 Max این اشکال نیز برطرف می شود. اپل ادعا می کند M1 Pro می تواند به یک جفت صفحه نمایش Pro Display XDR خود متصل شود، در حالی که M1 Max از سه Pro XDR و تلویزیون  4Kبه طور همزمان پشتیبانی می کند.

مقایسه‌ی CPU تراشه‌ی M1 Pro با M1 Max

هر دو تراشه M1 Pro  و M1 Max پایه‌ی یکسانی دارند و هر دو بزرگتر از M1 هستند. هر دو از فناوری فرآیند 5 نانومتری استفاده می کنند و دارای موتور عصبی 16 هسته ای هستند. M1 Pro دارای 33.7 میلیارد ترانزیستور و CPU 10 هسته ای با هشت هسته عملکردی و دو هسته بازدهی است. همچنین این تراشه تا 32 گیگابایت حافظه را پشتیبانی می کند و دارای پهنای باند حافظه تا 200 گیگابایت بر ثانیه است. M1 Max دارای یک پردازنده 10 هسته ای و 57 میلیارد ترانزیستور (بیش از 3 برابر M1) است و تا 64 گیگابایت رم، با حداکثر 400 گیگابایت بر ثانیه پهنای باند حافظه پشتیبانی می کند.

سخن پایانی

اپل در حال حاضر ۳ تراشه‌ی اختصاصی برای سیستم‌های مک خود در اختیار دارد؛ M1 ،M1 پرو و M1 مکس. در بین این سه تراشه، تراشه M1 Max است که از دو تراشه دیگر بسیار قوی تر می باشد. در این مقاله از سایت اپل فا نیز به بررسی مشخصات و ویژگی تراشه M1 نسبت به سری M1 Pro و M1 Max پرداختیم و تفاوت های هر کدام با یکدیگر را بیان کردیم. امیدواریم برای شما مفید واقع شده باشد.

در صورتی که قصد خرید مک بوک پرو را دارید می توانید جهت اطلاع از قیمت macbook pro روی لینک کلیک کنید. و همچنین برای خرید ایفون ،خرید ایرپاد پرو و خرید اپل آیدی  به سایت مجموعه اپل فا مراجعه نمایید.

منبع: macworld.co.uk

مقالات پیشنهادی اپل فا :

macbook2022-2-BANNER-01APPLEFA