محصولات انتخابی :

جمع مبلغ : تومان
مشاهده سبد خرید ادامه فرایند خرید

مقایسه مک بوک ایر و مک بوک پرو؛ بررسی تخصصی به همراه مشاوره برای خرید

منتشر شده در ۹ آذر , ۱۴۰۰

شرکت اپل امسال، مک بوک پرو و مک بوک ایر را با تراشه های جدید معرفی کرد. این تراشه ها باعث ایجاد تغییرات بسیار خوب در این دستگاه ها شده است. مک بوک ایر از نظر قابلیت حمل، گزینه‌ی بسیار خوبی برای شما خواهد بود، ولی اگر عمر باتری برایتان اهمیت دارد مک بوک پرو به ویژه مک بوک پرو 16 اینچی بهترین گزینه است. در این مقاله از سایت اپل فا به مقایسه مک بوک ایر و مک بوک پرو خواهیم پرداخت. اگر قصد خرید مک بوک دارید، لطفا همراه ما باشید. آنچه در این مقاله خواهیم خواند:

طراحی مک بوک پرو و مک بوک ایر

پردازنده

عمر باتری

صفحه نمایش

پورت ها و تجهیزات جانبی

RAM (حافظه یکپارچه)

طراحی مک بوک پرو و مک بوک ایر

زمانی که مک بوک ایر در سال 2008 عرضه شد، سبک ترین لپ تاپ موجود بود. در طول سال ها وزن مک بوک پرو نیز کاهش یافته است. مک بوک ایر دارای ابعاد 21.24 × 30.41 سانتی متر و ضخامت 1.61 سانتی متر است که در باریک ترین نقطه به 0.41 سانتی متر کاهش می یابد.

مقایسه مک بوک ایر و مک بوک پرو؛ بررسی تخصصی به همراه مشاوره برای خرید

مک بوک پرو 13 اینچی دارای ابعاد 21.24 × 30.41 سانتی متر است، اما در حالت کلی ضخیم تر از مک بوک ایر می باشد. مک بوک پرو 14 اینچی دارای ابعاد 22.12 × 31.26 سانتی متر و ضخامت 1.55 سانتی متر است که تا حدودی نازک تر از مک بوک پرو 13 اینچی می باشد و مک ‌بوک پرو 16 اینچی دارای  ضخامت 1.68 سانتی‌ متر با ابعاد 24.81 × 35.57 سانتی‌ متر است.

 

پردازنده

پردازنده ها، تفاوت اصلی بین مدل های مک بوک هستند.

M1

M1 دارای هشت هسته CPU است که چهار هسته از آن با عملکرد بالا و چهار هسته با کارایی بالا هستند. این یکی از دلایلی می باشد که M1 بسیار خوب کار می کند. وقتی هسته های پردازشگر با کارایی بالا مشغول پشتیبان گیری در iCloud یا بک‌آپ عکس ها هستند، هسته های با عملکرد بالا همچنان برای عملیات فشرده تر در دسترس خواهند بود.

M1 Pro

M1 Pro پس از تراشه‌ی M1، با عرضه‌ی مک بوک پرو 14 و 16 اینچی در نوامبر 2021 وارد بازار شد. نسخه‌ی 10 هسته ای، هشت هسته با کارایی بالا و دو هسته با قدرت بالا ارائه می دهد.

M1 Max

تراشه‌ی M1 Max با مک بوک پرو 14 اینچی و 16 اینچی در دسترس است. دارای همان CPU در پردازنده M1 Pro بوده و دارای 10 هسته، با هشت هسته کارایی بالا و دو هسته با قدرت بالا می باشد.

عمر باتری

طبق گفته‌ی اپل، مک بوک ایر ،18 ساعت و مک بوک پرو M1 ،20 ساعت قابلیت استفاده دارند. مک بوک پرو 14 اینچی تا 17 ساعت و مک بوک پرو 16 اینچی 22 ساعت عمر باتری ارائه می دهد. این باعث می ‌شود عمر باتری 10 ساعتی مک‌ بوک پرو 13 اینچی بسیار کم به نظر برسد.

صفحه نمایش

در مقایسه‌ی صفحه نمایش، چهار اندازه‌ی مختلف صفحه نمایش داریم که باید در نظر بگیریم:

  • دو نمایشگر 13 اینچی رتینا (که در واقع 13.3 اینچ به صورت مورب اندازه گیری می شوند)
  • مک بوک پرو 14 اینچی دارای صفحه نمایش Liquid Retina XDR بوده که درواقع 14.2 اینچ است.
  • مک بوک پرو 16 اینچی دارای صفحه نمایش Liquid Retina XDR بوده که درواقع 16.2 اینچ است.

 

پورت ها و تجهیزات جانبی

اپل برای نازک تر کردن مک های خود، رفته رفته پورت های خود را حذف کرده است. این ویژگی برای کاربرانی که نیاز به پورت های بیشتری دارند، چندان خوشایند نیست. مک بوک ایر و مک بوک پرو M1 اپل، دو پورت USB 4 را ارائه می دهند که از Thunderbolt 3 نیز پشتیبانی می کنند. اپل استراتژی خود را در مک بوک پرو 14 اینچی 2021 و مک بوک پرو 16 اینچی تا حدودی تغییر داده است  پورت های زیر در این دو مک بوک در دسترس می باشد:

  • سه پورت Thunderbolt 4 (USB-C)
  • پورت HDMI
  • اسلات کارت SDXC

تفاوت بین USB-C و USB 4 این است که USB 4 می تواند سرعت 40 گیگابیت بر ثانیه را ارائه دهد، درحالی که USB-C 10 تا 20 گیگابیت بر ثانیه را پشتیبانی می کند. همه‌ی لپ تاپ های مک دارای جک هدفون (headphone jack) 3.5 میلی متری هستند.

RAM (حافظه یکپارچه)

همه‌ی مک ‌بوک‌ های M1 چه Pro و چه Air، با 8 گیگابایت حافظه یکپارچه در حالت پایه عرضه می‌شوند که امکان ارتقا به 16 گیگابایت وجود دارد. M1 Pro با 16 گیگابایت حافظه یکپارچه عرضه می شود و تا 32 گیگابایت قابل ارتقا است. همچنین M1 Max با 16 گیگابایت حافظه یکپارچه عرضه می شود، تا 64 گیگابایت قابل ارتقا است.

سخن پایانی

اگر پایین بودن قیمت یا قابل حمل بودن، برای شما مهم باشد، مک بوک ایر M1 بهترین گزینه است. اما اگر به قدرت و عمر باتری اهمیت می دهید، مک بوک پرو 14 اینچی و مک بوک پرو 16 اینچی که هسته های گرافیکی و رم بیشتری را پشتیبانی می کنند، برای شما مناسب خواهد بود، قیمت macbook pro متناسب با قدرت و کارایی آن است . این دو مک بوک همچنین پورت های بیشتری را ارائه می دهند. در این مقاله از سایت اپل فا به مقایسه مک بوک ایر و مک بوک پرو پرداختیم، شما هم می توانید با آگاهی از این تفاوت ها مک بوک مناسب برای خود را انتخاب کنید.

جهت اطلاع از قیمت روز آیفون، قیمت آیفون ۱۳ و قیمت اپل واچ کلیک کنید.

منبع: macworld.co.uk

مقالات پیشنهادی اپل فا :

macbook2022-2-BANNER-01APPLEFA