محصولات انتخابی :

جمع مبلغ : تومان
مشاهده سبد خرید ادامه فرایند خرید

تفاوت های آیفون 12 و آیفون 12 پرو

منتشر شده در ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۰

تفاوت های آیفون 12 و آیفون 12 پرو

گوشی های آیفون 12 و آیفون 12 پرو شباهت های زیادی باهم دارند. هر دو از طراحی مدرن، صفحه نمایشگر 6.1 اینچی بهره می برند اما تفاوت هایی نیز دارند که در ادامه به آن ها اشاره می‌کنیم. در حالی که در این مقایسه از اپل فا ما به طور خاص بر روی آیفون 12 و آیفون 12 پرو تمرکز می کنیم، اما آیفون 12 مینی و آیفون 12 پرومکس نیز عمدتا همان گوشی ها هستند و در بسیاری از ویژگی ها شبیه به هم هستند، اما تفاوت هایی نیز در اندازه صفحه نمایشگر و دوربین وجود دارد.

نمایشگر

نمایشگر ( تفاوت های آیفون 12 و آیفون 12 پرو )

فناوری نمایشگر بین آیفون 12 و آیفون 12 پرو تقریبا یکسان است. یک تفاوت جزئی بین نمایشگر آیفون 12 و آیفون 12 پرو وجود دارد. صفحه نمایش 6.1 اینچی همراه با وضوح 2532 در 1170 پیکسلی آیفون 12 پرو با حداکثر روشنایی 800 نیت در اختیار مشتریان قرار خواهد گرفت و از صفحه نمایش 6.1 اینچی آیفون 12 که 625 نیت روشنایی دارد، روشن‌تر است و مسلما وضعیت بهتری خواهد داشت.

بیشتر بخوانید : ۲۲ ویژگی برتر گوشی های آیفون

همان ‌طور که گفته شد، هر دو با فعال شدن قابلیت HDR به روشنایی خیره کننده 1200 نیت خواهند رسید. اگر به این جزئیات دقت نکنیم، در این صورت هر دو صفحه نمایش یکسانی دارند. هر دو از پنل OLED لبه لبه با فناوری Super Retina XDR استفاده می‌کنند که مجهز به True Tone است و از HDR نیز پشتیبانی می‌کنند. تمام این اصطلاحات و واژه‌ها به این معنی هستند که صفحه نمایش هرکدام از این گوشی‌ها، وضوح بسیار خوبی داشته و سطح سیاه و سفید و جزئیات بسیار واضحی را برای دارندگان به‌ همراه خواهند داشت.

طراحی

طراحی ( تفاوت های آیفون 12 و آیفون 12 پرو )

طرح آیفون 12 و آیفون 12 پرو شباهت زیادی به هم دیگر دارند. هر دو دارای لبه های تخت هستند. هر دو گوشی نیز از سنسور های (face id) در قسمت جلوی صفحه بهره می برند. تفاوت اساسی در طراحی این است که، روکش آیفون 12 از چیزی ساخته شده است که اپل آن را آلومینیوم فضا می نامد. در حالی که پوشش آیفون 12 پرو از فولاد ضد زنگ ساخته شده است. آیفون 12 از پوشش آلومینیومی براق و آیفون 12 پرو از پوشش ضد زنگ براق ساخته شده است.

همچنین وزن تقریبی آیفون 12، 164.4 گرم و وزن آیفون 12 پرو 192.7 گرم می باشد. دیگر اندازه های آیفون 12 و آیفون 12 پرو با هم یکسان است. که به صورت طول 5.78 اینچ ، عرض  2.82 اینچ ، عمق 0.29 اینچ می باشد. هر دو آیفون در مقابل آب و گرد و خاک بسیار مقاوم هستند. آیفون 12 و آیفون 12 پرو هر دو به مدت 30 دقیقه می توانند در درون آب حداکثر تا عمق 6 متر مقاومت کنند.

عملکرد و عمر باتری

عملکرد و عمر باتری ( تفاوت های آیفون 12 و آیفون 12 پرو )

یکی دیگر از مواردی که در آیفون 12 و آیفون 12 پرو تقریباً یکسان هستند، مربوط به عملکرد پردازنده است. اپل ادعا می کند که این دو دستگاه از سریع ترین تراشه در تلفن های هوشمند برخوردار است و از آخرین سری (A14 Bionic) است، که شامل 2 هسته با کارایی بالا و 4 هسته کارآمد می باشد.

آیفون 12، 4 گیگابایت رم اضافی دارد و آیفون 12 پرو دارای 6 گیگابایت رم اضافی می باشد. تفاوت در میزان اندازه رم تنها به تفاوت در ویژگی های دوربین منجر خواهد شد و بعید به نظر می رسد که تفاوت در رم باعث تفاوت چندانی در عملکرد شود. عمر باطری در آیفون 12 و آیفون 12 پرو یکسان است.

در صورت پخش فیلم 17 ساعت و در صورت پخش صدا نیز 65 ساعت دوام دارد. هر دو دستگاه از شارژ سریع پشتیبانی می‌کنند. می توان با استفاده از آداپتور 20 وات در 30 دقیقه دستگاه را تا 50 درصد شارژ کرد. نکتهٔ دیگری که اهمیت دارد شارژر دستگاه در جعبه ها وجود ندارد و باید به صورت جداگانه خرید کنید.

فناوری و ارتباطات 

اپل مدت زمان زیادی را روی فناوری 5G و هایپ اخبار پیرامون آن صرف کرده است و استاندارد بی‌سیم جدید خود را در هر چهار مدل جدید آیفون 12 در اختیار خریداران قرار می‌دهد. بله، آیفون 12 و آیفون 12 پرو هر دو با پشتیبانی (sub-6ghz) و (mmWave) ارائه می‌شوند، که اگر در منطقه‌ی تحت پوشش این فناوری قرار داشته باشید، سرعت زندگی برای ‌تان فوق ‌العاده سریع خواهد گذشت و این بسیار عالی است.

بهتر است بدانید که 5G فعلا تنها در بازارهای منتخب ارائه می‌شود و سرعت تئوری این فناوری براساس شرکت‌های مخابراتی می‌تواند متفاوت باشد. این مورد در کشور ما نمود بیشتری دارد و حتی اگر در مناطق تحت پوشش فناوری 5G قرار بگیرید (که تنها در چند نقطه‌ی محدود در شهر تهران وجود دارد) ممکن است سرعت متفاوتی را دریافت کنید. اپل ادعا می‌کند که سرعت آیفون 12 می‌تواند تا 4 گیگابیت بر ثانیه برسد و این امکان را برای دانلود فوری، پخش استریم با کیفیت 4K و موارد دیگر فراهم می‌کند.

دوربین

دوربین ( تفاوت های آیفون 12 و آیفون 12 پرو )

آیفون 12 و آیفون 12 پرو از نظر دوربین تفاوت های چشم گیری با هم دارند. مشخص‌ترین تفاوت میان آیفون‌ ۱۲ و  آیفون ۱۲ پرو در تعداد دوبین آن‌ها است. آیفون ۱۲ در پنل پشت گوشی، دوربین دوگانه دارد، در حالی که آیفون ۱۲ پرو دارای دوربین سه گانه هستش. کیفیت دو دوربین اصلی در هر دو مدل، ۱۲ مگاپیکسل است. دوربین سوم آیفون ۱۲ پرو نیز باز هم ۱۲ مگاپیکسل است اما تفاوت بر سر حسگر LiDER و لنز تله‌فوتو می‌باشد.

به همین جهت در دوربین‌ سه گانه آیفون ۱۲ پرو، میزان وضوح بزرگنمایی دوربین ۱۰ برابر معمول افزایش یافته است. هر دو مدل از یک دوربین عریض جدید با دیافراگم f / 1.6 برای ورود نور بیشتر بهره می‌برند.

بیشتر بخوانید : پارت نامبر آیفون چیست و چه اطلاعاتی به ما می‌دهد؟

همچنین با داشتن Night Vision و Deep Fusion- برای نمایش جزئیات بیشتر- در همه دوربین‌ها از عکاسی پیشرفته‌تری برخوردار هستید. حالت Night Mode تصاویری روشن‌تر با کنتراست بهتر ثبت می‌کند؛ با Deep Fusion نویز تصویر کمتر می‌شود و 3 Smart HDR تصاویر طبیعی‌تری را ایجاد می‌کند.

آیفون ۱۲ پرو بزرگنمایی تله فوتو ۲ برابر با بزرگنمایی دیجیتال ۱۰ برابر را ارائه می‌دهد و آیفون ۱۲ به ۵ برابر بزرگنمایی دیجیتال محدود می‌شوند. آیفون ۱۲ پرو از حسگر LiDAR بهره مند هست که به بهبود فوکوس خودکار تا ۶ برابر در نور کم کمک می‌کند و ثبت پرتره در حالت Night Mode را نیز ایجاد می‌کند؛ قابلیتی که در اختیار آیفون ۱۲ قرار نگرفته است. همچنین اپل در بروز رسانی نرم‌افزار، قابلیت Apple ProRAW را برای آیفون ۱۲ پرو ارائه داده که به عکاسان اجازه می‌دهد با فرمت RAW عکس بگیرند؛ این کار باعث می شود افراد حرفه‌ای کنترل خلاقانه‌تری بر تصاویر داشته باشند.

رنگ بندی

رنگ بندی ( تفاوت های آیفون 12 و آیفون 12 پرو )

آیفون 12 در 5 رنگ: سیاه، سفید، قرمز، سبز و آبی موجود می باشد. آیفون 12 پرو نیز در رنگ آبی ملایم، طلایی، گرافیت و نقره ای موجود می باشد.

نتیجه گیری

در نهایت می‌توانیم بگوییم که در بررسی آیفون 12 و آیفون 12 شباهت‌ها بیشتر از تفاوت‌ها است. صفحه نمایش‌های 6.1 اینچی با فناوری OLED که در این گوشی‌ها به کار رفته است رامی‌توانیم مشاهده کنیم. داخل گوشی‌ها یک تراشه یکسان A14 Bionic به‌ کار رفته است.

با تمام این‌ها چرا آیفون 12 پرو حدود 170 دلار گران‌تر از آیفون 12 پایه است؟ نسخه‌ی پرو از فولاد ضد زنگ ساخته شده است، در حالی که مدل پایه از آلومینیوم در ساخت استفاده کرده است. یکی از دلایل دیگر این هزینه‌ی اضافی در لنز سوم تله فوتو است که آرایش دوربین آیفون 12 پرو را متفاوت‌تر از آیفون 12 پایه می‌کند.

بیشتر بخوانید : ۸ روش ساده برای تشخیص آیفون اصلی از محصولات تقلبی

دوربین آیفون 12 پرو در کنار بزرگ‌نمایی بهتر، از سنسور LiDAR جدید نیز استفاده می‌کند که عکس‌برداری بهتری زیر نور شب برای کاربر فراهم می کند. عکس‌های پرتره نیز در حالت شب با آیفون 12 پرو عملکرد بهتری خواهند داشت. هیچ کدام از این قابلیت‌ها در آیفون 12 موجود نیست.

مدل پایه‌ی آیفون 12 که نسخه‌ی اولیه آن با ۶۴ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی ارائه می‌شود و این در حالی است که نسخه‌ی اولیه آیفون 12 پرو، 128 گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی داخلی دارد. یکی از مزیت‌های آیفون 12 نسبت به آیفون 12 پرو در قابلیت جابه‌جایی آن است. آیفون 12 حدود 28 گرم (۱ اونس) سبک‌تر از آیفون 12 پرو است و رنگ بندی متفاوت آیفون 12 پرو می باشد.
با تمام این شباهت‌ها و تفاوت‌ها، می‌توان گفت که سلیقه‌ی مشتری و میزان بودجه اختصاص داده شده، می‌تواند تعیین کننده باشد، همچنین آیفون 12 پرو به‌ خاطر استفاده از مواد فولادی ضد زنگ، کیفیت ساخت بهتری دارد. اگر چنین مواردی اهمیتی برای شما ندارد، آیفون 12 تقریبا همه‌ی آن‌چه را که نسخه‌ی پرو در اختیار شما قرار می‌دهد را دارد و شما با قیمت کمتر می‌توانید از داشتن آن لذت ببرید. همچنین اگر قصد خرید آیفون را دارید برای اطلاع از قیمت روز آیفون، قیمت آیفون ۱۳،خرید آیفون 13 پرو و آیفون 13 پرومکس از فروشگاه اپل فا روی لینک کلیک کنید.

منبع : 9to5mac.com